Ο Martin Vassilev όχι απλώς ζει, έχει γίνει πλούσιος με το να πουλά ψεύτικα views στα βίντεο του YouTube. Εργάζεται από το σπίτι του στην Οτάβα και μέχρι τώρα –και για φέτος- έχει πουλήσει περίπου 15 εκατομμύρια προβολές. Αυτό σημαίνει ότι για φέτος θα κάνει προσωπικό ρεκόρ εισπράξεων, βάζοντας στην τσέπη του περίπου 200.000 δολάρια.
Ο Vassilev, 32 ετών, δεν το κάνει όλο αυτό μόνο του. Το site που διατηρεί, με την επωνυμία 500Views.com, συνδέει τους πελάτες με υπηρεσίες που προσφέρουν fake views, likes και dislikes, τα οποία «παράγονται» από υπολογιστές και όχι από ανθρώπους. Όταν ένας προμηθευτής δεν μπορεί να εκτελέσει μια παραγγελία, ο κ. Vassilev -όπως ένας σύγχρονος χειριστής τηλεφωνικού κέντρου- τον συνδέει αμέσως με έναν άλλο.
«Μπορώ να παραδώσω ένα απεριόριστο αριθμό views σε ένα βίντεο», ανέφερε σε συνέντευξή του ο ίδιος. «Εδώ και χρόνια προσπαθούν να σταματήσουν αυτήν την πρακτική, αλλά δεν μπορούν. Πάντα θα υπάρχει ένας τρόπος», λέει.
Όπως και άλλοι κολοσσοί κοινωνικής δικτύωσης, έτσι και το YouTube μαστίζεται από ψεύτικα προφίλ και λογαριασμούς απατεώνων εδώ και χρόνια.
Κατανοητό. Μετά την Google,το YouTube είναι το δημοφιλέστερο μέσο αναζήτησης και κοινωνικής δικτύωσης από κάθε άλλο «ψαχτήρι». Είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα μεταξύ των εφήβων, σύμφωνα και με μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνών Pew Research του 2018. Βάσει αυτής το YouTube βάζει κάτω «γίγαντες» του διαδικτύου όπως το Facebook και το Instagram. Με δισεκατομμύρια προβολές την ημέρα, το YouTube βοηθά στην προώθηση των πάντων: από γεγονότα που μπορούν να προκαλέσουν παγκόσμια συγκίνηση, μέχρι βίντεο που καθημερινά προωθούν τη σταδιοδρομία ανθρώπων, είτε στην προσπάθεια τους να πουλήσουν κάτι (συνήθως εμπορικά σήματα τεράστιου impact) ή να επικοινωνήσουν την πολιτική τους ατζέντα.
Όπως και άλλοι κολοσσοί κοινωνικής δικτύωσης, έτσι και το YouTube μαστίζεται από ψεύτικα προφίλ και λογαριασμούς απατεώνων εδώ και χρόνια.
Γιατί τα fake news (και views) δεν είναι ιδέα, τάση ή απλώς σημείο των καιρών. Είναι ένα οικοσύστημα ψεύδους, μέρος του οποίου αποτελεί ο κ. Vassilev, υπονομεύοντας την αξιοπιστία τέτοιων Μέσων και φυσικά παρουσιάζοντας μια επίπλαστη εικόνα για τις προτιμήσεις του συνόλου. Με αφορμή την επαγγελματική δράση αυτού του ανθρώπου, οι New York Tims αποφάσισαν να ελέγξουν την ικανότητα του Μέσου κοινωνικής δικτύωσης να αποτρέπει τη χειραγώγηση. Και αυτό που ανακάλυψαν ήταν από απογοητευτικό έως απολύτως δυσάρεστο.
Και ξεκίνησαν από το εξής απλό: έτσι κι αλλιώς το «φούσκωμα» των views παραβιάζει τους Όρους Παροχής Υπηρεσιών του YouTube. Ωστόσο, αν αναζητήσει κανείς στο Google υπηρεσίες που πωλούν views μπορεί πανεύκολα να βρει εκατοντάδες ιστότοπους που προσφέρουν "γρήγορους" και "εύκολους" τρόπους για να αυξήσει κανείς τον αριθμό προβολών των βίντεο του κατά 500, 5.000 ή ακόμα και πέντε εκατομμύρια..! Οι ιστότοποι, που προσφέρουν προβολές για μερικές σεντς μόνο (!), εμφανίζονται επίσης στις διαφημίσεις της Google.
Για να τεστάρει την αποτελεσματικότητα αυτών των sites, ένας δημοσιογράφος των Times παρήγγειλε χιλιάδες views από εννέα τέτοιες εταιρείες. Σχεδόν όλες οι «αγορές», που πραγματοποίησε για βίντεο που δεν είχαν σχέση με ειδήσεις είχαν ολοκληρωθεί και «πιστωθεί» σ’ αυτά τα βίντεο μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες...
Μία από τις επιχειρήσεις που πουλούσαν fake views ήταν η Devumi.com. Σύμφωνα με τα αρχεία της εταιρείας, συγκέντρωσε περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια δολάρια για περίπου τρία χρόνια δράσης, πουλώντας 196 εκατομμύρια προβολές στο YouTube. Σχεδόν όλα τα views παραμένουν ενεργά μέχρι σήμερα. Μια ανάλυση των εν λόγω αρχείων, από το 2014 έως το 2017, δείχνει ότι οι περισσότερες παραγγελίες ολοκληρώθηκαν μέσα σε λίγες εβδομάδες.
Αν κάποιος είχε παραγγείλει πάνω από ένα εκ. likes ή views η παράδοση της παραγγελίας αργούσε. Όσο μεγαλύτερος ο όγκος, τόσο μεγαλύτερη και η καθυστέρηση. Και απ’ ό,τι αποδείχθηκε από το ρεπορτάζ, εταιρείες τέτοιου είδους που υπόσχονταν γρήγορη και φθηνή παράδοση, συνήθως δεν παρείχαν καλές υπηρεσίες…
Βάσει της δημοσιογραφικής έρευνας, μεταξύ των πελατών της Devumi εντοπίστηκε ένας εργαζόμενος στο ειδησεογραφικό δίκτυο RT, που ανήκει σε όμιλο μέσων ενημέρωσης χρηματοδοτούμενο από τη ρωσική κυβέρνηση, και ένας υπάλληλος του αγγλικού Al Jazeera. Άλλοι πελάτες ήταν ένας σκηνοθέτης που εργάστηκε για τους «Αμερικανούς της Ευημερίας», μιας ομάδας συντηρητικών, αλλά και ο επικεφαλής του τμήματος δημιουργίας βίντεο και ρεπορτάζ της The New York Post!
(Ας σημειωθεί ότι από την πλευρά των ειδησεογραφικών δικτύων Al Jazeera και The Post δόθηκε απάντηση στο ρεπορτάζ των New York Times ότι οι εν λόγω εργαζόμενοι δεν είχαν άδεια να πραγματοποιούν τέτοιες αγορές και δεν εργάζονται πλέον εκεί…).
Επίσης, πολλοί μουσικοί αγόρασαν προβολές για να εμφανίζονται πιο δημοφιλείς στο YouTube και κατ’ επέκταση να βοηθούν την κατάταξη τους στις μετρήσεις της Nielsen και του Billboard.
Κάποιες εταιρείες πάλι αγόρασαν views για πελάτες τους με την υποσχετική ότι αυτό θα προωθούσε τη δουλειά και τα προϊόντα τους σε πραγματικούς θεατές και συνεπώς καταναλωτές.
H Δρ. Judith Oppenheimer, 78 ετών, κατέβαλε σε μια εταιρεία 5.000 δολάρια για να προωθήσει ένα εγχειρίδιο αυτοπεποίθησης που είχε συντάξει και πάντα με την ελπίδα ότι αυτό θα ήταν προς όφελος του πονήματός της. Το βίντεο της για το βιβλίο πολύ σύντομα είχε πάνω από 58.000 views, που φυσικά παραδόθηκαν μέσω της Devumi.
«Ούτε αύξηση των πωλήσεων του βιβλίου είδα και φυσικά δεν έκλεισα καμία συμφωνία με μεγάλο εκδοτικό οίκο», λέει η ίδια. «Μόλις υπέγραψα τη σύμβαση με την εταιρεία σκέφτηκα ότι δεν θα έχω καμία απόδειξη για το τι κάνουν ή δεν κάνουν ». Τώρα αρχίζει να έχει νόημα. Όλο αυτό είναι κάτι που αυτές οι εταιρείες μπορούν να κάνουν σε μια μέρα».
Οι προμηθευτές των views εξαρτώνται από τις συνεχώς εξελισσόμενες τακτικές για την παροχή αυτών των διαδικτυακών αγαθών. Μία από αυτές τις τακτικές είναι και τα "bot", αλλά και τα pop-under βίντεο που «σκάνε» σε ανυποψίαστους χρήστες, παρά τις διαβεβαιώσεις του YouTube που λέει ότι διαθέτει αποτελεσματικό μηχανισμός αποτροπής τέτοιων μεθόδων…
«Αυτό είναι ένα πρόβλημα πάνω στο οποίο εργαζόμαστε εδώ και πολλά χρόνια», δηλώνει η Jennifer Flannery O'Connor, Διευθύντρια Διαχείρισης Προϊόντων του YouTube. Τα συστήματα της εταιρείας παρακολουθούν συνεχώς τη δραστηριότητα ενός βίντεο και η ομάδα καταπολέμησης της απάτης συχνά μπαίνει στη διαδικασία να αγοράσει views (!), προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τον τρόπο λειτουργίας αυτών των ιστότοπων. «Τα συστήματα ανίχνευσης απάτης που διαθέτουμε είναι πραγματικά πολύ καλά», υποστηρίζει.
Ωστόσο, ακόμη και έτσι, τόσο η πρόκληση όσο και το πρόβλημα παραμένουν. Για παράδειγμα, το 2013, το YouTube είχε να αντιμετωπίσει τεράστια επισκεψιμότητα από… bots –που τεχνικά έμοιαζαν τόσο πολύ με λογαριασμούς πραγματικών χρηστών που οι εργαζόμενοι στο Τμήμα Ανίχνευσης Απάτης του δικτύου είχαν πραγματικά τρομοκρατηθεί…
Ο Carlton E. Bynum II είναι ιδιοκτήτης του site GetLikes.click. Κάνει τις δουλειές του από ένα γραφείο στο Χιούστον, κοινώς πουλά views, likes και οτιδήποτε άλλο του ζητηθεί σε YouTubers, σε Instagramers, αλλά και στο Twitter, το Facebook και το SoundCloud.
Μόλις 24 ετών , χρησιμοποιεί τη διαφήμιση για να προσελκύσει πελάτες. Μόνο φέτος έχει εισπράξει περισσότερα από 191.000 δολάρια, αλλά δαπάνησε πάνω από 109.000 δολάρια σε διαφημίσεις που εμφανίστηκαν στην κορυφή της Google, σύμφωνα με τα οικονομικά αρχεία. Λογικά, θα χρειαστεί λίγο μόνο καιρό ακόμη για να γίνει πλούσιος.
Στον Vassilev, για παράδειγμα, χρειάστηκαν περίπου 18 μήνες για να περάσει σε καθεστώς απόλυτου πλούτου: να αποκτήσει μια άσπρη BMW 328i και ένα δικό του πολυτελές σπίτι, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και τη ζωή του πατέρα του στον Καναδά.
Μέχρι τα τέλη του 2014, ο ιστότοπός του ήταν στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων αναζήτησης της Google, όταν κάποιος αναζητούσε πληρωμένα views στο YouTube, ικανοποιώντας 150 έως 200 παραγγελίες την ημέρα και βγάζοντας περισσότερα από 30.000 δολάρια το μήνα. «Δεν μπορούσα πραγματικά να πιστέψω ότι θα μπορούσα να βγάζω τόσα χρήματα online», λέει και ενώ έχει ήδη προσφέρει στον δημοσιογράφο των Times 25.000 views, όπως του είχε παραγγείλει για τις ανάγκες της έρευνας του.
Εννοείται ότι ο ίδιος δεν κατονομάζει ποτέ τους πελάτες του.
Την ίδια στιγμή, ένας εκπρόσωπος της Google, που ανήκει στην ίδια εταιρεία με το YouTube, δήλωσε ότι οι ιστότοποι που πωλούν ψεύτικες προβολές εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης, λόγω της εμφάνισης «σχετικού περιεχομένου», αλλά όπως εξήγησε υπάρχουν "περιθώρια βελτίωσης"...
Aν αναζητήσει κανείς στο Google υπηρεσίες που πωλούν views μπορεί πανεύκολα να βρει εκατοντάδες ιστότοπους που προσφέρουν "γρήγορους" και "εύκολους" τρόπους για να αυξήσει κανείς τον αριθμό προβολών των βίντεο του κατά 500, 5.000 ή ακόμα και πέντε εκατομμύρια..!...
Περιπτώσεις ανθρώπων που την «πάτησαν», αλλά και τέτοιου είδους επιχειρηματιών είναι καθημερινότητα στον κόσμο του διαδικτύου. Μηχανικοί, στατιστικολόγοι και ειδικοί στη διαχείριση δεδομένων του YouTube κάνουν ό,τι μπορούν για να αντιμετωπίσουν αυτό το «πολύ σκληρό πρόβλημα» όπως το αποκαλούν, όμως, η άλλη πλευρά, αυτή που το δημιουργεί εμφανίζεται πάντα με πιο εξελιγμένη τεχνολογία και πιο αποδοτικές πρακτικές σε όλα τα επίπεδα.
Ας σημειωθεί ότι αφού ο δημοσιογράφος των Times παρουσίασε στο YouTube τα βίντεο για τα οποία είχε αγοράσει τα fake views, εκπρόσωπος του μέσου κοινωνικής δικτύωσης του απάντησε ότι οι «πωλητές» είχαν εκμεταλλευτεί δύο τρωτά σημεία του δικτύου που είχαν ήδη επιδιορθωθεί. Αργότερα εκείνη την ημέρα, ο δημοσιογράφος αγόρασε περισσότερα views. Ο αριθμός των προβολών αυξήθηκε και πάλι, αν και με κάποια καθυστέρηση.
«Ο μόνος τρόπος με τον οποίο το YouTube θα μπορούσε να λύσει αυτό το πρόβλημα, θα ήταν να αφαιρέσει συνολικά τους μετρητές προβολών. Όμως, αυτό θα ήταν κόντρα στην ίδια του τη φύση και τον στόχο», καταλήγει κάπως αυτάρεσκα ο πωλητής ψεύτικων views κ. Vassilev, προσφέροντας πρακτικά την πιο αποστομωτική απάντηση σε όλο αυτό το κυνηγητό...
Με στοιχεία από τους New York Times
σχόλια