Η Ελλάδα θα αποκτήσει έως το 2025 δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές παραστατικών τεχνών, προαναγγέλλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στο ζήτημα του προεδρικού διατάγματος που έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των καλλιτεχνών.
Σε μακροσκελή ανάρτηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαβεβαιώνει ότι το προεδρικό διάταγμα «δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει» τον τρόπο πρόσληψης ή αμοιβής των καλλιτεχνών από το δημόσιο και δεσμεύθηκε ότι «δεν θίγει ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά» δικαιώματα των καλλιτεχνών.
Στην ίδια ανάρτηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρει τρεις δεσμεύσεις της κυβέρνησης για το θέμα:
- Δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025
- Άμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο
- Προστασία και διασφάλιση ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών
Διαβεβαιώσεις Μητσοτάκη για το προεδρικό διάταγμα
«Στη χώρα μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: Ενώ είμαστε υπερήφανοι για την σπουδαία και μακραίωνη ιστορία μας στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική, εδώ, στη γη των Μουσών, δεν έχουμε, δεν είχαμε ποτέ, σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες», αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ανάρτησή του.
Σημειώνει πως η Ελλάδα διαθέτει υψηλού επιπέδου κρατικές σχολές, αλλά συμπληρώνει πως μέχρι σήμερα οι σπουδές στις παραστατικές τέχνες υπήρξαν ασύνδετες από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα.
«Αυτή η απουσία σύνδεσης προκάλεσε μέσα στα χρόνια στρεβλώσεις και αβεβαιότητα στους σπουδαστές, αποφοίτους και επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών ως προς τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους δικαιώματα και αποτελούν πηγή των αντιδράσεων πολλών καλλιτεχνών με αφορμή και το πρόσφατο προεδρικό διάταγμα 85/2022 που ρυθμίζει τα προσόντα όλων των κλάδων για προσλήψεις σε θέσεις διοικητικού -και όχι καλλιτεχνικού- χαρακτήρα στο δημόσιο», αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Ακούσαμε τις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνών με προσοχή, συνομιλήσαμε, διαβουλευτήκαμε. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Το ΠΔ 85/2022 δεν προκάλεσε αυτή τη διαχρονική παθογένεια, επανέφερε όμως με ένταση το θέμα στον δημόσιο διάλογο», τονίζει στην ανάρτησή του ο πρωθυπουργός.
«Θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι το προεδρικό διάταγμα δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον δημόσιο τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο. Η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι το προεδρικό διάταγμα δεν θίγει ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, ούτε επιφέρει οποιαδήποτε μεταβολή στη νομική και οικονομική αντιμετώπισή τους. Κάνουμε όμως ένα βήμα παραπάνω για να λήξει αυτή η παρεξήγηση. Δρομολογούμε νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις μας είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου», γράφει ακόμη ο κ. Μητσοτάκης.
Για αυτό, συνεχίζει, η κυβέρνηση προχωρά «άμεσα» σε μία ακόμη κίνηση. «Ξεκαθαρίζουμε το μισθολογικό τοπίο για τους καλλιτέχνες ώστε να είναι σαφές σε όλους ότι εξαιρούνται από το ΑΣΕΠ και πληρώνονται με άλλον τρόπο. Προκειμένου λοιπόν να διορθωθούν αστοχίες και λάθη που παρατηρήθηκαν διαχρονικά σε ΟΤΑ, επεκτείνουμε νομοθετικά στους δήμους την υποχρέωση για τη χρήση ειδικού και όχι του ενιαίου μισθολογίου, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες μας να προσλαμβάνονται και να αμείβονται με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος», συμπληρώνει.
Κυριάκος Μητσοτάκης: 3 διυπουργικές ομάδες εργασίας
Η κυβέρνηση «σχεδιάζει άμεσα» τον οδικό χάρτη, με τον οποίο θα αποκτήσει η Ελλάδα έως το 2025 δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες, αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ανάρτησή του.
«Επίσης προχωράμε με τη διαβάθμιση της ωδειακής εκπαίδευσης, της ραχοκοκαλιάς της μουσικής παιδείας στην Ελλάδα, καθώς η ωδειακή παιδεία στη χώρα μας διέπεται ακόμα από Βασιλικό Διάταγμα του 1957», συμπληρώνει.
Ακόμη, αναφέρει ο πρωθυπουργός, δημιουργούνται τρεις διυπουργικές ομάδες εργασίας- μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική- με τη συμμετοχή μεταξύ άλλων των γενικών γραμματέων των υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού, φορέων όπως η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, των διευθυντών των κρατικών σχολών και καταξιωμένων καλλιτεχνών.