Οι συνιδρυτές του Instagram, Kevin Systrom και Mike Krieger, που αποχώρησαν από το Facebook το 2018, δημιούργησαν μια νέα επιχείρηση για να διερευνήσουν ιδέες για τις εφαρμογές νέας γενιάς.
Η πρώτη τους εφαρμογή είναι το Artifact που φιλοδοξεί να παρέχει μια εξατομικευμένη ροή ειδήσεων στους χρήστες, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης. Η επιτυχία που γνώρισαν με το Instagram και της μετέπειτα πώλησής του το 2012 στο Facebook, έχει ήδη δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες, έτσι που αρκετοί μιλούν για το Artifact ως την πλατφόρμα που μπορεί να γίνει το αντίστοιχο του TikTok στο χώρο των ειδήσεων.
Τι είναι όμως το Artifact; Η ονομασία της εφαρμογής αρχικά προέκυψε από μια μείξη των όρων «articles», «facts» και «artificial intelligence» (που σημαίνουν άρθρα, γεγονότα και τεχνητή νοημοσύνη, αντίστοιχα). Η εφαρμογή αφορά την παροχή μιας ροής άρθρων στον χρήστη της, που όσο περισσότερο χρησιμοποιείται, τόσο πιο πολύ προσαρμόζεται στα ενδιαφέροντά του. Επισημαίνουμε ότι προς το παρόν η εφαρμογή διατίθεται στο google και στο app store σε πρώιμη πρόσβαση. Οπότε κάποια από τα χαρακτηριστικά της δεν είναι ακόμα ολοκληρωμένα.
Μια από τις μεγάλες αξιώσεις της εφαρμογής είναι να παρέχει μεν προσωποποιημένο περιεχόμενο στον χρήστη της, χωρίς όμως να φιλτράρει την προτεινόμενη ροή έχοντας ως βάση μόνο τα προηγούμενα κλικ. Η εφαρμογή φιλοδοξεί να αποφύγει τη δημιουργία μιας ιδεολογικής φούσκας μέσα στην οποία θα ανακυκλώνονται διαρκώς μόνο οι γνώμες και οι ειδήσεις που είναι πιο «κοντά» στον χρήστη.
Ξεκινώντας διαλέγεις δέκα κατηγορίες με τα ενδιαφέροντά σου, τις οποίες στην πορεία μπορείς να τις αλλάξεις. Εγώ ξεκίνησα με τις κατηγορίες U.S. Politics, tech companies, health, nature, space, science, gaming, Internet culture, reality tv και fashion. Προσπάθησα να είναι λίγο ετερόκλητες για να διαπιστώσω πόσο μπορεί να προσωποποιήσει φαινομενικά αντικρουόμενα ενδιαφέροντα. Στην πορεία αφαίρεσα την κατηγορία fashion, όμως πρόλαβα να ενημερωθώ για τα σέξι μπικίνι της Stassie Karanikolaou. Όντας σε μια αγγλόφωνη εφαρμογή ένιωσα πως αυτό αποτελούσε ένα πατριωτικό καθήκον.
Η εφαρμογή είναι προς το παρόν, λοιπόν, μόνο στα αγγλικά και ανάλογα με τη χρήση της απονέμει κάποιους τίτλους. Αν επισκεφτείς ένα άρθρο γίνεσαι «μαθητευόμενος», αν επισκεφτείς δέκα, «κυνηγός», στα 25 είσαι πλέον «εξερευνητής» κ.ο.κ. Αυτή είναι προφανώς μια ιδέα που αντλείται από το gaming και σκοπεύει να κινητοποιήσει, να επιβραβεύσει, αλλά και να δώσει μια εικόνα στον χρήστη σε ποιον βαθμό έχει προσωποποιηθεί η εφαρμογή.
Στη ροή ειδήσεων μπορείς να επιλέξεις αν θα δεις μαζεμένες τις προτάσεις σου σε μια καρτέλα ή αν θα επισκεφτείς την κάθε κατηγορία ξεχωριστά. Ανά τρεις, τέσσερις ή το πολύ πέντε ειδήσεις που έχουν τις εικόνες τους σε μικρογραφία, εμφανίζεται μια μεγάλη φωτογραφία από το αντίστοιχο προτεινόμενο άρθρο.
Η εφαρμογή διατηρεί ένα ιστορικό μέσα στο οποίο μπορείς να δεις τι άρθρα έχεις ήδη επισκεφτεί, αλλά και σε ποιο βαθμό έχεις σκρολάρει μέσα σε αυτά. Μπορείς επίσης να διαλέξεις ποια από τα μεγάλα αγγλόφωνα site που απαιτούν εγγραφή μπορείς να βλέπεις στο feed σου.
Στις ρυθμίσεις μπορείς να προτείνεις κάποιο site που δεν έχει συμπεριληφθεί στη ροή που σου εμφανίζει, ενώ μπορείς να μπλοκάρεις κάποιο site που δεν θες πλέον να βλέπεις. Εφόσον είναι ακόμα σε δοκιμαστική έκδοση η εφαρμογή εκτιμά πάντα το feedback.
Σε γενικές γραμμές η λειτουργία του Artifact μου θύμισε έναν οποιονδήποτε browser ή ένα site με ετερόκλητους τίτλους. Παρατήρησα μια μικρή δυσκολία στην αναπαραγωγή κάποιων βίντεο μέσα στα άρθρα, ενώ στα θετικά του είναι ότι μπορείς να αποκτήσεις ένα λινκ απ’ το κάθε άρθρο και να μεταφερθείς από την εφαρμογή σε έναν browser με μια απλή αντιγραφή-επικόλληση. Μέχρι να μάθεις όμως την εφαρμογή δεν είναι καθόλου προφανές πώς βρίσκεις αυτό το λινκ.
Σε κάθε ανανέωση που κάνεις πατώντας, κρατώντας και πιέζοντας προς τα κάτω, μια νέα ροή ειδήσεων εμφανίζεται στην αρχική σου σελίδα. Παρατηρώ όντως ότι η εφαρμογή προσαρμόζεται σχετικά σε όσα έχεις δει, χωρίς όμως να ανακυκλώνει διαρκώς τα ίδια και τα ίδια. Κάποια στιγμή μου εμφάνισε και ένα ανενεργό λινκ.
Νομίζω ότι είναι ακόμα πολύ νωρίς για την εφαρμογή, η οποία έχει κατέβει 50 χιλιάδες φορές σύμφωνα με το google app store, για να μπορέσει να διεκδικήσει έναν τόσο πομπώδη τίτλο όσο αυτόν του «TikTok των ειδήσεων». Το μέλλον της είναι βέβαια ακόμα άγνωστο.
Έχοντας το 100% των κεφαλαίων της στην Silicon Valley Bank που πρόσφατα χρεωκόπησε, το Artifact -όπως και άλλες startups- κινδύνευσε να υποστεί ένα ισχυρό πλήγμα. Τελικά όμως η κρίση ήταν βραχυπρόθεσμη για την εταιρία. Έχοντας μόνο 7 άτομα προσωπικό και ισχυρούς επενδυτές έτοιμους να τη δανείσουν ήταν μάλλον σε πιο ισχυρή θέση συγκριτικά με άλλες εταιρίες.
Από μία άποψη ήταν και παραμένει μια καλή ευκαιρία ώστε η εφαρμογή να ανθίσει και να αποκτήσει ένα μεγαλύτερο κοινό.