Ίσως να το έχει δεις κάπου στα social media αλλά αν είσαι άνω των 25 οι πιθανότητες να το έχεις χρησιμοποιήσεις είναι ελάχιστες. Ο λόγος, φυσικά, για το Tik Tok, το νέο social media app που έχει εγκατασταθεί από 1 δισεκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως, ξεπερνώντας σε downloads το Instagram. Για το 2018 μάλιστα, την χρονιά για την οποία υπάρχουν ήδη τα στοιχεία, το Tik Tok υπήρξε η τέταρτη πιο δημοφιλής εφαρμογή μετά το WhatsApp, το Facebook και το Facebook Messenger.
Το Tik Tok λανσαρίστηκε το 2016 από την Κινεζικό κολοσσό ByteDance και από το 2018 επεκτάθηκε στην διεθνή αγορά. Επί της ουσίας είναι μια εφαρμογή δημιουργίας και ανταλλαγής σύντομων βίντεο. Επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν μικρά μουσικά βίντεο από 3 έως 15 δευτερόλεπτα και σύντομα βίντεο που παίζουν σε λούπα από 3 έως 60 δευτερόλεπτα. Έχει αρκετές διαφορές συγκριτικά με το Instagram, αφού η εναλλαγή στα βίντεο γίνεται με ένα σκρολάρισμα πάνω και κάτω και όχι προς τα αριστερά και δεξιά, όπως στα πιο «παραδοσιακά» κοινωνικά δίκτυα.
Το Tik Tok στηρίζεται στην απαίτηση των εφήβων για συνεχή εναλλαγή από το ένα trend στο επόμενο και γενικότερα από το ένα βιντεάκι στο άλλο, διεγείροντας την επιθυμία τους για διαρκή αλλαγή και ικανοποιώντας παράλληλα την περιέργειά τους για τις ζωές των άλλων.
Ακολουθώντας, επίσης, τη λογική του Snapchat με πολλαπλά φίλτρα, stickers και animations, οι χρήστες ενθαρρύνονται στο να αλληλεπιδρούν συνέχεια με τους υπόλοιπους χρήστες της εφαρμογής, δημιουργώντας fun περιεχόμενο. Χαρακτηριστικό είναι ακόμη και το lay out της εφαρμογής, το οποίο σε μεγάλο βαθμό θυμίζει το αντίστοιχο του Instagram.
Κάνοντας log in στην εφαρμογή με το dizzy λογότυπο, κανείς πέφτει πάνω σε σύντομα βιντεάκια με μουσικό περιεχόμενο, παρωδίες γνωστών τραγουδιών ακόμη και ατάκες δημοφιλών τηλεοπτικών σειρών, παραπέμποντας έτσι στην τάση του lip syncing. Επίσης, στη σελίδα «For You» είναι διαθέσιμα όλα τα βίντεο που έχει παρακολουθήσει ή με τα οποία έχει αλληλεπιδράσει ο χρήστης, ενώ στο search button μπορεί κανείς να πληκτρολογήσει το hashtag που αναζητά.
Τα hashtags, εξάλλου, παίζουν βασικό ρόλο στο στήσιμο της εφαρμογής, καθώς οι χρήστες μπορούν όχι μόνο να μπουν σε ένα συνεχές παιχνίδι με challenges, memes, αστεία και φάρσες, αλλά κυρίως να «ντουμπλάρουν» clips από γνωστά τραγούδια, με ιδιαίτερη έμφαση σε ό,τι γίνεται trend στο YouTube. Πρόσφατο παράδειγμα είναι το video clip της Cardi B με τον Offset με τίτλο Clout, το οποίο ξεκινάει με πλάνο στο Tik Tok, όπου ακούγεται το τραγούδι των γνωστών ράπερς.
Με τον ρυθμό παρακολούθησης σύντομων βίνετο να έχει τριπλασιαστεί, όπως αναφέρεται σε πρόσφατη έρευνα του China Internet Report, δεν είναι καθόλου δύσκολη η απάντηση στο ερώτημα «Τι να ανεβάσω στο Tik Tok;». Έχοντας συνδυάσει μόνο τα θετικά στοιχεία των παραδοσιακών κοινωνικών δικτύων (κυρίως του Instagram και του Snapchat) και με έδρα του την Κίνα, το Tik Tok έχει προλάβει κιόλας να δημιουργήσει τη δική του celebrity κουλτούρα με εκατοντάδες Tik Tok stars.
Το Tik Tok στηρίζεται στην απαίτηση των εφήβων για συνεχή εναλλαγή από το ένα trend στο επόμενο και γενικότερα από το ένα βιντεάκι στο άλλο, διεγείροντας την επιθυμία τους για διαρκή αλλαγή και ικανοποιώντας παράλληλα την περιέργειά τους για τις ζωές των άλλων. Και αυτό το έχει καταφέρει χωρίς να ακολουθεί την «πεπατημένη» των κοινωνικών δικτύων, αφού ωθεί τους χρήστες σε μια ατελείωτη εμπλοκή (engagement), χωρίς αυτό να προέρχεται από διαδικτυακούς τους ακόλουθους.
Ο τρόπος λειτουργίας αυτού του αλγόριθμου δεν αφήνει ποτέ τους λάτρεις του app παραπονεμένους, αφού διαρκώς «πετάγεται» στην οθόνη τους περιεχόμενο, το οποίο η εφαρμογή θεωρεί ελκυστικό για τους ίδιους. Επιβεβαιώνεται, έτσι, μέσα από τη χρήση αυτού του αλγόριθμου ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επέμβει και να ρυθμίσει τον τρόπο λειτουργίας ενός app, δίχως φυσικά να έχει την άμεση σύμφωνη γνώμη των χρηστών. Οι αλγοριθμικές συστάσεις είναι, επομένως, ένας από τους λόγους που έχει δημιουργήσει προβληματισμό στους χρήστες, αφού το περιεχόμενο που προβάλλεται στην οθόνη τους είναι ουσιαστικά επιλογή του αλγόριθμου και όχι των ίδιων των χρηστών.
Η περιουσία της Byte Dance, εταιρία στην οποία υπάγεται το Tik Tok, ύστερα από τη συγχώνευση του app με το Musical.ly, υπολογίζεται πλέον στα 75 δις και έχει θέσει ως στόχο τη δημιουργία διαδραστικών πλατφορμών, όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα της. Η δημιουργία αποτελεί τη λέξη-κλειδί της εφαρμογής και έτσι, δίνεται το κίνητρο στους χρήστες να διατηρούν ένα δημόσιο προφίλ, αν θέλουν φυσικά να αυξήσουν τον αριθμό των followers.
Στην Ελλάδα η εφαρμογή οι fans του app αναρτούν κατά βάση clips έως 60 δευτερόλεπτα με τραγούδια που έχουν γίνει viral: από το πολυπαιγμένο «ΜΑΜΑ» του Sin Boy έως το «Caliente» των Mente Fuerte, Hawk και Baghdad, ενώ ατάκες από σειρές όπως το Παρά Πέντε βρίσκονται αρκετά ψηλά στις προτιμήσεις των εφήβων.
Με πληροφορίες από τους ΝΥΤ και το Βusiness Ιnsider.
σχόλια