Από τις αρχές του 2020 έχουν γινει 40 καταγγελίες για την απάτη «SIM swap» με απώλειες 700.000, σύμφωνα με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Σε όλες τις περιπτώσεις τα θύματα διαπιστώνουν αιφνίδια απώλεια σήματος στο κινητό τους, τη στιγμή που οι δράστες αλιεύουν μέσω μέιλ τους κωδικούς e-Banking, αποσπώντας άμεσα χρήματα.
Χαρακτηριστική η περίπτωση κατοίκου της Ξάνθης που, τον περασμένο Μάρτιο, εμφανίστηκε στο κινητό του η ειδοποίηση «Δεν παρέχεται κάρτα SIM». Ο ίδιος υπέθεσε πως δεν είχε σήμα, έκλεισε και ξανάνοιξε τη συσκευή για να διαπιστώσει πως είχε ενεργοποιηθεί η τραπεζική εφαρμογή που του ζητούσε να επιβεβαιώσει συναλλαγή 10.150 ευρώ. Παρότι ο ίδιος επέλεξε ακύρωση, τα χρήματα είχαν ήδη μεταφερθεί.
«Θεώρησα αρχικά ότι ήταν μια απλή απώλεια σήματος» λέει στην «Κ» το θύμα της απάτης, που ζήτησε να μην κατονομαστεί. Είχε προηγηθεί, μια μέρα νωρίτερα, η επίσκεψη αγνώστου σε κατάστημα κινητής τηλεφωνίας στο Ηράκλειο Κρήτης. Με πλαστή εξουσιοδότηση με το ονοματεπώνυμο του θύματος, προσπάθησε να αντικαταστήσει την κάρτα SIM διατηρώντας τον ίδιο αριθμό τηλεφώνου. Παρότι αρχικά δεν τα κατάφερε -καθώς ο εργαζόμενος στο κατάστημα κινητής υποψιάστηκε πως κάτι δεν πήγαινε καλά και αρνήθηκε να του κάνει την αλλαγή- τελικά, με μια δεύτερη απόπειρα σε άλλο κατάστημα, πέτυχε το στόχο του.
Όπως εξηγεί ο δικηγόρος του θύματος, Βασίλης Χαραλαμπίδης, υπήρχαν πολλά σημάδια που υποδείκνυαν απάτη. Το θύμα είναι μόνιμος κάτοικος Ξάνθης που δεν είχε βγει εκτός πόλης τις επίμαχες ημερομηνίες, ενώ το κείμενο της εξουσιοδότησης ήταν ελλιπές και ανορθόγραφο. Το γνήσιον της υπογραφής υποτίθεται ότι είχε θεωρηθεί από ΚΕΠ Αθηνών στις 27 Μαρτίου και την επόμενη ημέρα το έγγραφο εμφανίστηκε στο Ηράκλειο. «Είναι εμφανές ότι η εξουσιοδότηση είναι πλαστή», λέει ο κ. Χαραλαμπίδης.
Στη χώρα μας, μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, καταγγέλθηκαν στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος 1.128, διαφόρων ειδών, οικονομικές απάτες μέσω Διαδικτύου, ενώ πέρυσι σε όλη τη χρονιά είχαν φτάσει τις 1.777.
Η βασική συμβουλή προς τους χρήστες smartphones είναι να μην προσέχουν τα παραπλανητικά μηνύματα, να μη μοιράζονται τα στοιχεία τους, να καταφεύγουν άμεσα στην εταιρεία τους, αν διαπιστώσουν αιφνίδια απώλεια σήματος.
Με πληροφορίες από Καθημερινή
σχόλια