Η απόπειρα να ανέβει το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμιουελ Μπέκετ στην Ολλανδία πήρε μία «Μπέκετ» τροπή, όταν ο χώρος που θα πραγματοποιούνταν οι παραστάσεις, πήρε την απόφαση να τις ακυρώσουν, επειδή ο σκηνοθέτης πέρασε από οντισιόν για τους πέντε ανδρικούς ρόλους, μόνο άντρες.
«Θα μπορούσα να πω, με όλο το σθένος της καρδιάς μου, ότι οι τελευταίες δύο εβδομάδες έχουν γίνει εντελώς παράλογες», αναφέρει στο IrishTimes ο 24χρονος σκηνοθέτης Oisín Moyne, ο οποίος θα έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με αυτό το έργο του Μπέκετ, το οποίο έχει ως θέμα τον παραλογισμό στη ζωή.
Η υπόθεση του έργου είναι φυσικά γνωστή σε όλους. Ο Βλαντιμίρ και ο Εστραγκόν, οι οποίοι συναντούν και άλλους ανδρικούς χαρακτήρες στην πορεία τους, περιμένουν κάποιον που δεν έρχεται ποτέ.
Οι πρόβες για το έργο είχαν ξεκινήσει από τον Νοέμβριο και ήταν προγραμματισμένο να ανέβει τον Μάρτιο στο πολιτιστικό κέντρο Usva του πανεπιστημίου του Γκρόνιγκεν.
Αλλά εν τέλει ακυρώθηκε λόγω του ότι ο διοργανωτής ανακάλυψε πως το κάστινγκ ήταν μόνο για άντρες, κάτι όμως που ήταν ακριβώς αντίθετο με την πολιτική ισότητας του πανεπιστημίου, και για αυτόν τον λόγο ενημέρωσε και την παραγωγή.
«Εάν το έργο αφορούσε αποκλειστικά σε πέντε λευκούς άνδρες και γίνονταν οντισιόν για αυτό, δεν θα υπήρχε πρόβλημα. Αλλά, δεν μπορείς να απορρίπτεις ανθρώπους κατευθείαν από την αρχή», τόνισε ο υπεύθυνος προγραμματισμού του θεάτρου Usva.
Οι εποχές έχουν αλλάξει
Ένας εκπρόσωπος του πανεπιστημίου του Γκρόνιγκεν ανέφερε για το θέμα πως: «οι εποχές έχουν αλλάξει από τότε που γράφτηκε το έργο, το 1953».
«Ο Μπέκετ ήταν πολύ ξεκάθαρος όταν είχε δηλώσει πως αυτό το έργο είναι για πέντε άνδρες. Προχωρώντας εμπρός, οι εποχές άλλαξαν. Και η ιδέα ότι μόνο άνδρες μπορούν να παίξουν αυτούς τους ρόλους είναι παρωχημένος και υπέρ των διακρίσεων», δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Πανεπιστημίου.
«Εμείς, ως πανεπιστήμιο είμαστε υπέρ των ανοικτών κοινοτήτων και θεωρούμε απρεπές να αποκλείουμε κάποιους, σε οποιαδήποτε βάση», συνεχίζει.
Τι υποστηρίζει ο 24χρονος Ιρλανδός σκηνοθέτης
Ο κ Moyne, σκηνοθέτης του έργου, ανέφερ στο Irish Times πως είχε σκεφτεί να κάνει οντισιόν και σε άτομα και άλλων φύλων για τους ρόλους, αλλά δεν μπορούσε να το κάνει λόγω των περιορισμών που έθεσε ο ίδιος ο συγγραφέας πριν το θάνατό του, αλλά και οι κληρονόμοι που διαχειρίζονται τα δικαιώματα του έργου.
Μάλιστα, ο ίδιος ο Σάμιουελ Μπέκετ το 1988 είχε κάνει μήνυση σε μία ολλανδική εταιρεία θεατρικών παραγωγών που επέλεξε πέντε γυναίκες για να ερνμηνεύσουν τους ρόλους του έργου.
Οι κληρονόμοι του διατηρούν τα αποκλειστικά δικαιώματα για το έργο έως το 2059 και συνεχίζουν να στηρίζουν τις οδηγίες του μεγάλου Ιρλανδού συγγραφέα, μη δεχόμενοι αλλαγές που έρχονται σε αντίθεση με τις επιθυμίες του Μπέκετ.
Ο 24χρονος παραγωγός του έργου, Medeea Anton, παρατήρησε πως στην απόφαση της ακύρωσης της παράστασης δεν δόθηκε σημασία στο γεγονός πως εκτός των ηθοποιών, όλοι οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι στην παραγωγή είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό γυναίκες, ενώ στην ομάδα υπάρχουν και τρανς άτομα και non-binary, ενώ η πλειοψηφία των μελών είναι από την LGBT κοινότητα»