«Μείνετε μακριά», προειδοποιεί τους νεαρούς Άγγλους τουρίστες μια ψηφιακή διαφημιστική εκστρατεία που ξεκίνησε από το συμβούλιο της ολλανδικής πρωτεύουσας. Στόχος της να αποθαρρύνει τους άνδρες ηλικίας 18-35 από τη Μεγάλη Βρετανία να προσέρχονται στο Άμστερνταμ.
Η πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών να καθαρίσει την έκλυτη φήμη του Άμστερνταμ ως της πιο απελευθερωμένης πρωτεύουσας της Ευρώπης. Για να το πετύχει αυτό έχει δημιουργήσει μια σειρά βίντεο με νεαρούς άνδρες που παραπαίουν στους δρόμους, καθώς η αστυνομία τους προσαγάγει, τους βάζει χειροπέδες, τους παίρνει δαχτυλικά αποτυπώματα και τους βγάζει φωτογραφίες που δεν είναι αναμνηστικές, με την έννοια ακριβώς που φαντάζονταν οι επισκέπτες.
Οι διαδικτυακές διαφημίσεις τονίζουν τους κινδύνους που συνδέονται με την υπερβολική χρήση ναρκωτικών και ποτών και θα ενεργοποιούνται όταν οι άνθρωποι στη Βρετανία πληκτρολογούν όρους όπως «εργένικο πάρτι», «φθηνό ξενοδοχείο» ή «σερνόμενοι στους δρόμους του Άμστερνταμ».
Το μήνυμα είναι αμείλικτο: ένα Σαββατοκύριακο στο Άμστερνταμ μπορεί να δημιουργήσει τις λάθος αναμνήσεις, η απόδραση που αποζητάτε στη φημισμένη πρωτεύουσα των πάρτι μπορεί να οδηγήσει σε αναπόφευκτες καταδίκες.
Οι Βρετανοί μπορούν να βρουν πτήσεις μετ' επιστροφής για το Άμστερνταμ με 50 λίρες (57 ευρώ). Ταξιδιωτικά γραφεία με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο προσφέρουν επίσης Σαββατοκύριακα για αγόρια στο Άμστερνταμ, όπως κρουαζιέρες με βάρκα στο κανάλι με απεριόριστα ποτά, βραδιές με «μπριζόλες και στριπτίζ» και βόλτες σε παμπ στην περιοχή των κόκκινων φώτων.
Εδώ και χρόνια οι άνθρωποι παραπονιούνται για μεθυσμένους Βρετανούς που ουρούν δημοσίως, ξερνούν στα κανάλια, γδύνονται και μπλέκονται μεθυσμένοι σε καβγάδες. Σχεδόν πριν από μια δεκαετία, ο τότε δήμαρχος του Άμστερνταμ κάλεσε τον Λονδρέζο ομόλογό του Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος είχε χαρακτηρίσει την πόλη «άθλια», να δει ο ίδιος τι κάνουν οι Βρετανοί.
«Δεν φορούν παλτό καθώς κάνουν σλάλομ στη συνοικία των κόκκινων φαναριών... τραγουδούν το "You'll never walk alone". Είναι ντυμένοι κουνέλια ή ιερείς και μερικές φορές δεν είναι καθόλου ντυμένοι. Θα ήθελα πολύ να τον προσκαλέσω να το διαπιστώσει», δήλωσε τότε ο Eberhard van der Laan.
Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι οι στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες εισάγουν διακρίσεις και βασίζονται σε άδικα στερεότυπα. Στην Ολλανδία, τα καφενεία επιτρέπεται να πωλούν κάνναβη εφόσον ακολουθούν ορισμένους αυστηρούς όρους, όπως το να μην σερβίρουν αλκοολούχα ποτά ή να μην πωλούν σε ανηλίκους.
«Μπορεί να έρχονται για το χόρτο, αλλά μένουν για τον Βαν Γκογκ», είπε ο Joachim Helms, ιδιοκτήτης του καφενείου Greenhouse, στην Anna Holligan από το BBC. Έγνεψε προς μια γυναίκα γύρω στα 60 και επισήμανε ότι η πελατεία του προέρχεται από όλα τα κοινωνικά και οικονομικά στρώματα της ζωής, υποστηρίζοντας ότι οι προσπάθειες αποκλεισμού ορισμένων με βάση την ηλικία και το φύλο τους παραβιάζουν τις αρχές της ελευθερίας, της ανεκτικότητας και της ισότητας για τις οποίες υπερηφανεύεται το Άμστερνταμ.
Αλλά οι στενοί, λιθόστρωτοι, γεμάτοι ποδήλατα δρόμοι και τα κανάλια δέχονται πιέσεις. Το Άμστερνταμ είναι μια από τις πιο επισκέψιμες πόλεις του κόσμου. Περίπου 20 εκατομμύρια επισκέπτες - εκ των οποίων ένα εκατομμύριο Βρετανοί - επισκέπτονται την πόλη, η οποία έχει πληθυσμό περίπου 883.000 κατοίκων, κάθε χρόνο.
Όμως ο υπερτουρισμός δοκιμάζει την ανοχή των ντόπιων και έχει αναγκάσει το συμβούλιο της πόλης να δράσει. Επιδεικτικά τεράστιες διαφημιστικές πινακίδες που αναρτώνται στην περιοχή των κόκκινων φώτων δείχνουν φωτογραφίες των κατοίκων, με φράσεις που υπενθυμίζουν στους επισκέπτες: «Ζούμε εδώ».
Το δημοτικό συμβούλιο βρίσκεται στη διαδικασία μετακίνησης των περίφημων φωτισμένων με νέον παραθύρων, όπου παρελαύνουν οι εργαζόμενοι στο σεξ, από την οικιστική καρδιά της πρωτεύουσας σε μια νέα "ερωτική περιοχή". Οι ψίθυροι για την πλήρη απαγόρευση του εμπορίου του σεξ έχουν προς το παρόν εκλείψει. Αντ' αυτού, εισάγονται αυστηρότεροι κανόνες λειτουργίας.
Από αυτό το Σαββατοκύριακο, οι οίκοι ανοχής και τα μπαρ θα κλείνουν νωρίτερα και τον Μάιο τίθεται σε ισχύ η απαγόρευση του καπνίσματος κάνναβης στους δρόμους μέσα και γύρω από την περιοχή του κόκκινου φωτός.
Εξακολουθεί, επίσης να συζητιέται κατά πόσο θα πρέπει να απαγορευτεί στους τουρίστες η είσοδος στα καφέ κάνναβης της ολλανδικής πρωτεύουσας.Η αποστολή του Άμστερνταμ είναι να καταστήσει τη βιομηχανία λιγότερο κακόφημη, πιο βιώσιμη και την πόλη πιο αξιοβίωτη.
Αλλά πολλοί ντόπιοι που ζουν στα ψηλά στενά αρχοντικά που πλαισιώνουν τους δακτυλίους των καναλιών του 17ου αιώνα, μου λένε ότι δεν είναι οι νεαροί άνδρες που αποτελούν το πρόβλημα, αλλά ο μεγάλος αριθμός τους. «Είναι σαν να ζούμε στη Ντίσνεϊλαντ ή σε ζωολογικό κήπο», λέει η οικογένεια Visser.
Ο αντιδήμαρχος Sofyan Mbarki δήλωσε ότι το Άμστερνταμ λαμβάνει ήδη περισσότερα μέτρα για τη διαχείριση του ζητήματος από ό,τι άλλες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης. «Οι επισκέπτες θα παραμείνουν ευπρόσδεκτοι, αλλά όχι αν συμπεριφέρονται άσχημα και προκαλούν ενόχληση», πρόσθεσε.
Ο κόσμος έχει αντιδράσει στην αντιτουριστική εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με έναν άνδρα να αστειεύεται λέγοντας ότι «μου μοιάζει περισσότερο με διαφημιστικό σποτ» και έναν άλλον να επισημαίνει αστειευόμενος: «είναι περίεργο που οι 18-35 ετών προσελκύονται από μια πόλη με νομιμοποιημένα καφενεία ναρκωτικών και οίκους ανοχής».
Άλλοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι στην εκστρατεία, με μια γυναίκα να γράφει: «Θέλουν να βγάλουν λεφτά με οικογένειες και μουσεία, αλλά ξέρουν ότι το χόρτο και το κόκκινο φως είναι αυτά που κρατούν την πόλη σε λειτουργία».
Με πληροφορίες από το BBC.