Δικαστήριο στη Σουηδία αθώωσε δύο σκηνοθέτες ντοκιμαντέρ που κατηγορούνταν ότι παραβίασαν την περιοχή όπου συνέβη το πολύνεκρο ναυάγιο στην Εσθονία το 1994.
Οι δύο ντοκιμαντερίστες έκαναν υποβρύχιες λήψεις στο ναυάγιο, θέτοντας νέα ερωτήματα σχετικά με την αιτία της χειρότερης θαλάσσιας τραγωδίας στην Ευρώπη εν καιρώ ειρήνης.
Οι Henrik Evertsson και Linus Andersson έστειλαν ένα υποβρύχιο με τηλεχειρισμό στο πλοίο, το οποίο βυθίστηκε στη Βαλτική Θάλασσα τον Σεπτέμβριο του 1994 με αποτέλεσμα να πεθάνουν 852 άνθρωποι.
Η περιοχή χαρακτηρίστηκε νεκροταφείο από τη Φινλανδία, τη Σουηδία και την Εσθονία ένα χρόνο αργότερα.
Το βίντεο αποκάλυψε μια τεράστια τρύπα στην πλευρά του πλοίου, προκαλώντας αμφιβολίες για τα ευρήματα μιας επίσημης έρευνας για το ναυάγιο, αλλά οι Evertsson και Andersson κατηγορήθηκαν από τη Σουηδία για παραβίαση της ιερότητας του ναυαγίου.
Το περιφερειακό δικαστήριο του Γκέτεμποργκ διαπίστωσε τη Δευτέρα ότι οι δύο Σουηδοί, οι οποίοι θα μπορούσαν να λάβουν σοβαρά πρόστιμα ή έως και δύο χρόνια ποινή φυλάκισης, είχαν «διαπράξει πράξεις που τιμωρούνται βάσει του λεγόμενου Νόμου της Εσθονίας», αλλά δεν μπορούσαν να τιμωρηθούν επειδή τότε ήταν σε πλοίο με γερμανική σημαία σε διεθνή ύδατα.
Το δικαστήριο δήλωσε ότι η Γερμανία «δεν δεσμεύεται από τη συμφωνία» που υπεγράφη μεταξύ των τριών χωρών - Σουηδία, Εσθονία και Φινλανδία - σύμφωνα με την οποία το ναυάγιο κηρύχθηκε απαραβίαστο.
Το πλοίο, δε που η ομάδα χρησιμοποίησε για να στείλει τη ρομποτική κάμερα προκειμένου να πάρει πλάνα τον Σεπτέμβριο του 2019 θεωρήθηκε ως «γερμανική επικράτεια».
Μια διεθνής έκθεση το 1997 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο, που εκτελούσε μία συνήθη βραδινή διέλευση από το Ταλίν στη Στοκχόλμη, μεταφέροντας 803 επιβάτες και 186 άτομα πλήρωμα, βυθίστηκε όταν ο πόρτες του καταστρώματος άνοιξαν κατά τη διάρκεια μιας δυνατής καταιγίδας, πλημμυρίζοντας το κατάστρωμα.
Οποιαδήποτε υπόδειξη ότι το σκάφος είχε τρύπα απορρίφθηκε, αλλά οι επιζώντες επέμειναν ότι άκουσαν και ένιωσαν ένα δυνατό μεταλλικό χτύπημα περίπου 50 λεπτά πριν το πλοίο βυθιστεί. Μόνο 138 άτομα διασώθηκαν και μόνο 93 πτώματα ανακτήθηκαν.
Ομάδες που εκπροσωπούν τις οικογένειες των θυμάτων έχουν ζητήσει από καιρό μια νέα έρευνα, λέγοντας ότι το χτύπημα - και η εξαιρετική ταχύτητα με την οποία βυθίστηκε το πλοίο - συνάδουν με μια σύγκρουση που προκάλεσε υποβρύχια ζημιά στο πλοίο της Εσθονίας. Άλλοι έκαναν λόγο για έκρηξη, η οποία αποκλείστηκε επίσης από έρευνα του 2005.
Το ντοκιμαντέρ των Σουηδών, που κυκλοφόρησε πέρυσι, έδειξε μια τρύπα ύψους 4 μέτρων και μήκους 1,2 μέτρων στην δεξιά πλευρά του πλοίου.
Οι ειδικοί εικάζουν ότι πιθανότατα προκλήθηκε από σύγκρουση με αντικείμενο βάρους μεταξύ 1.000 και 5.000 τόνων, ταξιδεύοντας με ταχύτητα μεταξύ δύο και τεσσάρων κόμβων.
Τα ευρήματα των κινηματογραφιστών οδήγησαν σε μια διπλωματική κινητικότητα, με τους υπουργούς Εξωτερικών της Εσθονίας, της Φινλανδίας και της Σουηδίας να εκδίδουν κοινή δήλωση, όπου συμφωνούν ότι «οι νέες πληροφορίες που παρουσιάζονται στο ντοκιμαντέρ θα διερευνηθούν προς επαλήθευση».
Ο πρωθυπουργός της Εσθονίας είπε πέρυσι ότι η ταινία «εγείρει ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν».
Τον περασμένο Δεκέμβριο η Σουηδία ανακοίνωσε σχέδια για τροποποίηση του νόμου, προκειμένου να επιτρέψει την επανεξέταση του ναυαγίου.
Με πληροφορίες του Guardian