Ελαστικά αεροσκαφών αξίας άνω των 30 εκατομμυρίων δολαρίων, κατασκευασμένα από δυτικούς κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένης της γαλλικής εταιρείας Michelin και της βρετανικής Dunlop, εισήχθησαν στη Ρωσία πέρυσι μέσω μεσαζόντων παρά τις προσπάθειες απαγόρευσης του εμπορίου, σύμφωνα με ουκρανική κυβερνητική υπηρεσία.
Η ρωσική αεροπορία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από ελαστικά ξένης κατασκευής και, σύμφωνα με τα διαθέσιμα τελωνειακά αρχεία, η συντριπτική πλειοψηφία που εισήχθη στη χώρα το 2023 παρήχθη από εταιρείες με έδρα τη Γαλλία , τη Βρετανία, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.
Μετά την εισβολή του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Ουκρανία , οι ΗΠΑ και η ΕΕ επέβαλαν απαγόρευση πώλησης ελαστικών αεροσκαφών στη Ρωσία τον Φεβρουάριο και τον Απρίλιο του 2022, αντίστοιχα. Το Ηνωμένο Βασίλειο επέβαλε συγκεκριμένους περιορισμούς τον Δεκέμβριο του 2023, ενώ η Ιαπωνία ενήργησε τον Ιούλιο του ίδιου έτους, αλλά τα τελωνειακά αρχεία δείχνουν εκτεταμένες και επιτυχημένες προσπάθειες παράκαμψης των ελέγχων.
Τα ελαστικά της Michelin έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο των εισαγωγών πέρυσι (70%) με την αξία να φτάνει τα 28 εκατ. δολάρια. Τα προϊόντα που πωλήθηκαν περιλάμβαναν έναν τύπο ελαστικού που χρησιμοποιείται στο Airbus που χρησιμοποιεί ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ. Σύμφωνα με την αναφορά όμως έγιναν επίσης προμήθειες προϊόντων που κατασκευάζονται από την αμερικανική εταιρεία Goodyear, τη βρετανική εταιρεία Dunlop και την ιαπωνική Bridgestone.
Σύμφωνα με εσωτερική έκθεση της Εθνικής Υπηρεσίας για την Πρόληψη της Διαφθοράς, από την οποία αντλεί τα στοιχεία η βρετανική εφημερίδα, οι περισσότερες δυτικές προμήθειες που εισήλθαν στη Ρωσία πέρυσι έφτασαν μέσω της Κίνας, της Τουρκίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Σαουδικής Αραβίας και χωρών της Κεντρικής Ασίας, όμως υπάρχουν στοιχεία και για ελαστικά που έφτασαν απευθείας από τη Δύση.
Οι άμεσες εξαγωγές πραγματοποιήθηκαν από εταιρείες εγγεγραμμένες σε τρίτες χώρες, γεγονός που, σύμφωνα με την NACP, «μπορεί να υποδηλώνει τη χρήση ψευδών καθεστώτων διαμετακόμισης ή την αλλαγή προορισμού και παραλήπτη στα σημεία διαμετακόμισης, αφού τα εμπορεύματα έχουν αγοραστεί από τις χώρες αυτές».
Από τα ελαστικά Dunlop αξίας σχεδόν 1,2 εκατ. δολαρίων που εισήχθησαν στη Ρωσία, η έκθεση του πρακτορείου υποστηρίζει ότι το 70% έφτασε απευθείας από το Ηνωμένο Βασίλειο. Τα Goodyear αξίας περίπου 5,7 εκατ. δολαρίων εισήχθησαν κατά 50% μέσω Κίνας. Σύμφωνα με την έκθεση της ουκρανικής υπηρεσίας, 200 ελαστικά αεροσκαφών που κατασκευάζει η Bridgestone εισήχθησαν στη Ρωσία έναντι 800.000 δολαρίων μέσω του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ινδίας, των Μαλδίβων και της Τουρκίας.
Η Ρωσία έχει πλάνο να αναπτύξει τη δική της βάση παραγωγής ελαστικών, αλλά οι προσπάθειές της παραμένουν σε πρώιμο στάδιο. Υπάρχει μόνο ένα τέτοιο εργοστάσιο σε λειτουργία, το εργοστάσιο ελαστικών Yaroslavl, 300 μίλια βορειοανατολικά της Μόσχας. Οι Κινέζοι κατασκευαστές αντιπροσώπευαν το 10% των ρωσικών εισαγωγών ελαστικών αεροσκαφών το 2023, αναφέρει η έκθεση.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές αντιπροσώπευαν το 10% των ρωσικών εισαγωγών ελαστικών αεροσκαφών το 2023, αναφέρει η έκθεση NACP.
Με πληροφορίες από Guardian