Η συνοικία Baakenhafen, βρίσκεται στο λιμάνι της μεγαλούπολης με θέα της Φιλαρμονική του Έλβα. Σε αυτήν την περιοχή εδώ και χρόνια χτίζεται ένα πρότυπο οικοδομικό τετράγωνο με 3.800 διαμερίσματα.
Στόχος να δημιουργηθεί η μεγαλύτερη συνοικία καινοτομίας στην Ευρώπη με car-sharing (πολλοί σε ένα αυτοκίνητο) και ηλεκτροκίνηση για 8.000 κατοίκους. ‘Η με άλλα λόγια, η πόλη των μικρών αποστάσεων. Οι εργασίες θα διαρκέσουν δύο χρόνια και ο Χανς Ζέεμαν, υπεύθυνος του έργου στην εταιρεία Hafencity εξηγεί τους στόχους.
Το αυτοκίνητο στο πυρ το εξώτερο
«Θέλουμε να φέρουμε πιο κοντά την κατοικία, την εργασία και τη χρήση χώρων αναψυχής. Έτσι ώστε να μην χρειάζεται να παραιτηθούμε από την κινητικότητά μας, αλλά να την μειώσουμε στο ελάχιστο». Όλα θα μπορούν να γίνονται μέσα σε δέκα λεπτά. Όλα σε κοντινές αποστάσεις, καταστήματα, πάρκα, παιδικές χαρές, νηπιαγωγεία. Ήδη ο στόχος επιτυγχάνεται στα πρώτα διαμερίσματα στην πλατεία Lola-Rogge, όπου άνοιξαν δύο σούπερ-μάρκετ. Βέβαια η εγγύτητα είναι το ένα σκέλος του σχεδίου, το άλλο είναι να μειωθούν τα αυτοκίνητα. Όπως εξηγεί, θέσεις στάθμευσης θα υπάρχουν, όχι έξω στους δρόμους, αλλά σε υπόγειο γκαράζ και θα είναι πολύ περιορισμένες.
Ο δημόσιος χώρος θα δοθεί για χρήση στους πεζούς και τους ποδηλάτες. Όσοι νοικιάσουν ή αγοράσουν διαμερίσματα στη συνοικία Baakenhafen θα πρέπει να απαρνηθούν το αυτοκίνητο, κάτι που βέβαια θα γνωρίζει όποιος υπογράφει συμβόλαιο. Η εναλλακτική είναι το ποδήλατο, τα δημόσια μέσα μεταφοράς ή το car- sharing. Προς το παρόν τα αυτοκίνητα είναι λίγα, αλλά κάποια στιγμή θα φτάσουν τα 100. Οι κάτοικοι μπορούν να τα χρησιμοποιούν μέσω σχετικής εφαρμογής και καταβάλλοντας ένα ποσό. 100 αυτοκίνητα για 8.000 κατοίκους.
Σταγόνα στον ωκεανό
Ο Ερκάν Εζκάν είναι ένας εκ των μελλοντικών κατοίκων. Το διαμέρισμά του στον 5ο όροφο θα έχει θέα στον Έλβα, έτσι δείχνει το αρχιτεκτονικό σχέδιο. Γιατί οι οικοδομικές εργασίες δεν έχουν ξεκινήσει. «Πράγματι στο γκαράζ προσφέρονται τέτοια αυτοκίνητα, αλλά στην πράξη θα είναι 100 για 41 διαμερίσματα, είναι λίγα, θα πρέπει να γίνουν περισσότερα. Στην πράξη θα το δούμε βέβαια, αλλά πιστεύω ότι υπάρχει δυσαναλογία».
Αρχικά το 60% θα είναι ηλεκτροκίνητα, μέχρι το 2028 θα φτάσουν το 90%. Δεν έχει ακόμη διασαφηνιστεί, εάν θα υπάρχουν σταθμοί ανεφοδιασμού σε δημόσιο χώρο. Σε κάθε περίπτωση, όσοι κατοικήσουν σε αυτήν τη συνοικία, θα πρέπει να ξεγράψουν από το μυαλό τους το ιδιωτικό αυτοκίνητο. Και όσοι δεν ανήκουν σε εκείνους, φοιτητές, οικογένειες ή ανθρώπους που χρειάζονται φροντίδα, με επιδοτούμενο ενοίκιο, θα πρέπει να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη για να αγοράσουν διαμέρισμα με 8.000 το τετραγωνικό. Ίσως και περισσότερο.
Παρόλα αυτά, ακόμη κι αν δεν είναι όλα τέλεια, η Φιλίν Γκαφρόν, ερευνήτρια κινητικότητας, υποστηρίζει ότι το πρότζεκτ στο Baakenhafen είναι ενδιαφέρον, γιατί βασίζεται στο στοιχείο του car-sharing. Είναι η πρώτη φορά στη Γερμανία που γίνεται σε αυτό το βαθμό. «Φυσικά, τέτοια οικοδομικά συγκροτήματα είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά σε όλα όσα θα πρέπει να κάνουμε για την επανάσταση των μεταφορών στη Γερμανία».
Με πληροφορίες από Deutsche Welle