Έγινε η πρώτη γυναίκα ασιατικής καταγωγής που κερδίζει το Όσκαρ σκηνοθεσίας. Κι όμως, στην Κίνα- την πατρίδα της Κλόι Ζάο- αυτή η είδηση λογοκρίθηκε.
Η Ζάο είναι μόλις η δεύτερη γυναίκα στην ιστορία των Όσκαρ που κέρδισε το χρυσό αγαλματίδιο για την καλύτερη σκηνοθεσία, χάρη στην ταινία της «Nomadland», η οποία σάρωσε τα βραβεία. Η 39χρονη γεννήθηκε στο Πεκίνο αλλά σπούδασε στη Βρετανία και στις ΗΠΑ. Στην Κίνα έχει δεχθεί επιθέσεις με την κατηγορία ότι πρόδωσε τη χώρα στην οποία γεννήθηκε.
Αν και στη χώρα της συχνά πανηγυρίζονται οι επιτυχίες διάσημων Κινέζων, σχόλια και δημοσιεύματα που αφορούσαν την επιτυχία της στα Όσκαρ διαγράφηκαν γρήγορα. Οι αναζητήσεις με το όνομά της, ή για τα Όσκαρ, εμφάνιζαν ελάχιστα αποτελέσματα.
«Γιατί το Weibo μπλοκάρει την Κλόι Ζάο; Τι συνέβη; Όλες οι σχετικές αναρτήσεις έχουν λογοκριθεί», έγραψε ένας χρήστης της πλατφόρμας. Άλλοι παρατήρησαν ότι η νίκη της Ζάο δεν εμφανιζόταν στα θέματα με τις περισσότερες αναζητήσεις, μια λίστα που συχνά παραποιεί η πλατφόρμα.
Μπλόγκερ σε μια οργισμένη ανάρτηση έγραψε ότι το μόνο δημοσίευμα σχετικό με τη λέξη Όσκαρ που μπορούσε να βρει ήταν για τον τραγουδιστή Όσκαρ Γουάνγκ ο οποίος αποκλείστηκε απρόσμενα από διαγωνισμό για boy band.
Στο φόρουμ Douban, βίντεο με την Ζάο να κρατά το χρυσό αγαλματίδιο και αναρτήσεις για την ομιλία της μετά τη νίκη της αφαιρέθηκαν. Στο WeChat, αν και χρήστες μπορούσαν να κάνουν αναρτήσεις για την επιτυχία της 39χρονης, σχετικά δημοσιεύματα διαγράφονταν, συμπεριλαμβανομένου ενός από δημοφιλή κριτικό κινηματογράφου που δημοσίευσε κείμενο με τον τίτλο της ταινίας «Nomadland» περίπου δέκα φορές.
Η κάλυψη από τα κινεζικά ΜΜΕ ήταν μηδαμινή και κανένα από τα δύο μεγάλα κρατικά Μέσα δεν αναφέρθηκαν στη νίκη της. Η κρατική tabloid Global Times έκανε ανάρτηση στο Twitter- που είναι μπλοκαρισμένο στην Κίνα- στην οποία ανέφερε ότι η Ζάο έγινε η πρώτη Ασιάτισσα που κέρδισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας.
Ο Χου Σαϊτσίν, αρχισυντάκτης της εφημερίδας, συνεχάρη τη Ζάο, συμπληρώνοντας ότι οι τεταμένες σχέσεις Κίνας- ΗΠΑ μπορεί να της προκαλέσουν κάποια προβλήματα. «Ελπίζω ότι θα γίνει ολοένα πιο ώριμη στη διαχείριση αυτών των μπελάδων», συμπλήρωσε.
Για πρώτη φορά από το 2003 η κινεζική δημόσια τηλεόραση CCTV δεν κάλυψε τη βραδιά των Όσκαρ, ενώ ΜΜΕ έλαβαν οδηγίες να «υποβαθμίσουν τις συζητήσεις» για την τελετή. Κάποιοι απέδωσαν το μποϊκοτάζ αυτό- πέρα από την Κλόι Ζάο- και στην υποψηφιότητα του ντοκιμαντέρ «Do Not Split» του Άντερς Χάμερ, για τις διαδηλώσεις του 2019 στο Χονγκ Κονγκ.
Τον Μάρτιο, καθώς η ταινία της κέρδιζε εγκωμιαστικά σχόλια παγκοσμίως, τα κρατικά ΜΜΕ την παρουσίαζαν ως την «υπερηφάνεια της Κίνας», ενώ το «Nomadland» αναμενόταν να προβληθεί στη χώρα στα τέλη Απριλίου.
Όταν χρήστες του ίντερνετ βρήκαν μια συνέντευξη του 2013 στην οποία η Ζάο περιέγραφε την Κίνα ως χώρα στην οποία υπάρχουν «ψέματα παντού», τα άρθρα που την επαινούσαν διαγράφηκαν. Η ταινία της δεν βγήκε στους κινηματογράφους της χώρας στις 23 Απριλίου όπως αναμενόταν.
Στην ομιλία της η Κλόι Ζάο αναφέρθηκε στα παιδικά χρόνια της στην Κίνα και στα ποιήματα που αποστήθιζε. Είπε στη μητρική της γλώσσα τους πρώτους στίχους ενός εξ αυτών: «Οι άνθρωποι γεννιούνται με έμφυτη καλοσύνη».
«Η Ζάο εξέφρασε την αγάπη της για την Κίνα στη διεθνή σκηνή των Όσκαρ. Στο παρελθόν είχε δυσανασχετήσει για την άσχημη πλευρά του έθνους. Δεν είναι δυνατό μια χώρα να αποδέχεται μόνο τα καλά και να αρνείται τα άσχημα», έγραψε ένας χρήστης του Weibo.
Με πληροφορίες από Washington Post