Σε τοποθέτηση εκρηκτικού μηχανισμού από τους Ρώσους, κατά την κατασκευή των αγωγών φυσικού αερίου Nord Stream αποδίδει Ουκρανός ειδικός τις διαρροές.
«Είναι η Ρωσία», δήλωσε στη Süddeutsche Zeitung ο Αντρέι Κομπόλιεφ, που διετέλεσε πρόεδρος της ουκρανικής εταιρείας φυσικού αερίου Naftogazτην περίοδο 2014-2021.
Ο Κομπόλιεφ- που θεωρείται από τους κορυφαίους ειδικούς σε θέματα αγωγών και ενέργειας στην ανατολική Ευρώπη- έκανε λόγο για μέθοδο που χρησιμοποιούνται από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης.
«Τότε ήταν σύνηθες σε κάθε έργο κρίσιμης υποδομής να τοποθετείται εκρηκτικός μηχανισμός, προκειμένου να μπορεί να καταστραφεί γρήγορα σε περίπτωση πολέμου. Έτσι εξηγείται και το γεγονός, ότι δεν επλήγη αγωγός που δεν κατασκευάστηκε από τους Ρώσους», δήλωσε στη γερμανική εφημερίδα, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Παράλληλα σημείωσε ότι στην τελευταία φάση κατασκευής του αγωγού Nord Stream 2 είχαν αποχωρήσει όλες οι δυτικές εταιρείες, εξαιτίας των αμερικανικών κυρώσεων και ο αγωγός αποπερατώθηκε μόνο από ρωσικά κατασκευαστικά πλοία.
«Οι αγωγοί στη Βαλτική Θάλασσα εποπτεύονται καλύτερα από κάθε άλλον. Έχουν ενσωματωμένους αισθητήρες για τη ροή αερίου, οι οποίοι επιτρέπουν στους Ρώσους να επιτηρούν το υποθαλάσσιο περιβάλλον των αγωγών. Στην αποπεράτωση του αγωγού από το πλοίο Akademik Tscherskij προσέγγισαν στρατιωτικά πλοία και εκφόρτωσαν υλικό. Αυτό είναι επιβεβαιωμένο, όπως και ότι τα πλοία αυτά του πολεμικού ναυτικού είναι εξειδικευμένα σε σαμποτάζ σε ανοιχτή θάλασσα», τόνισε.
Ο Κομπόλιεφ απέκλεισε η δολιοφθορά να είναι ενέργεια άλλης χώρας. «Αφού οι αγωγοί είναι τόσο καλά φρουρούμενοι από τους Ρώσους, πώς θα μπορούσε να προσεγγίσει κάποιος άλλος, χωρίς να γίνει αντιληπτός;», αναρωτήθηκε.
Μια τέτοια επιχείρηση δολιοφθοράς, σημείωσε, δεν πρέπει οπωσδήποτε να έχει την έγκριση του Βλαντιμίρ Πούτιν και θα μπορούσε να είναι έργο της υπηρεσίας πληροφοριών FSB. Σε ό,τι αφορά στο μέγεθος των πληγμάτων, εκτίμησε ότι η βλάβη μπορεί να αποκατασταθεί σχετικά γρήγορα.
«Αυτά που ακούγονται, ότι οι αγωγοί έχουν καταστραφεί ολοσχερώς, είναι ανοησίες», τόνισε. «Για την επισκευή τους δεν θα χρειαστεί παραπάνω από ένας μήνας. Μετά την επισκευή δεν θα έχουν 50 χρόνια λειτουργίας, όπως σχεδιάζονταν αρχικά, θα έχουν 30-40 χρόνια ζωής. Αλλά μπορούν να τεθούν και πάλι σε λειτουργία», πρόσθεσε.