Ένα σουηδικό ντοκιμαντέρ ετοιμάζεται να αποκαλύψει ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες από τη ζωή ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, του ιδρυτή του ΙΚΕΑ Ingvar Kamprad. Ο 90χρονος Kamprad, γνωστός για τη λιτή ζωή του παρότι η περιουσία του ξεπερνά τα 64 δισεκ. ευρώ, ζει στη σουηδική πόλη Smaland, όπου επέστρεψε μετά το θάνατο της συζύγου του.
Εκεί κοντά είναι και η έδρα της εταιρείας του, όπου δουλεύουν 4 χιλιάδες υπάλληλοι. Σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ, ο 90χρονος κροίσος ψωνίζει από το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς και μάλιστα ανάμεσα στα ψώνια του είναι και γιαούρτια που έχουν λήξει για «να μην πάνε χαμένα». Προτιμά τις προσφορές, ταξιδεύει σε οικονομική θέση στο αεροπλάνο και μέχρι πρόσφατα, όταν δηλαδή πείστηκε ότι έφτασε σε ηλικία που πρέπει να αφήσει το τιμόνι, οδηγούσε ένα Volvo 240 του 1993.
Τα ρούχα του είναι second hand και τα ψωνίζει από παζάρια, όπως δήλωσε και ο ίδιος στο κανάλι TV4 της χώρας του. " Δεν νομίζω ότι υπάρχει ένα ρούχο που φοράω το οποίο δεν έχει αγοραστεί από υπαίθρια αγορά. Αυτό σημαίνει ότι θέλω να δώσω το καλό παράδειγμα , "είπε στο κανάλι. Το καλό παράδειγμα δίνει και όταν θέλει να κουρευτεί, αφού προτιμά «να τα παίρνει», όταν ταξιδεύει σε κάποια αναπτυσσόμενη χώρα. «Η τελευταία φορά ήταν στο Βιετνάμ , "εξηγεί ο ίδιος.
Πάντως, οι υφιστάμενοι του υποστηρίζουν ότι δεν πρόκειται για τσιγκουνιά αλλά για οικονομία, ώστε να δώσει το καλό παράδειγμα και στους υπαλλήλους του. "Δεν νομίζω ότι είναι τσιγκουνιά… Είμαστε γενναιόδωροι άνθρωποι, αλλά δεν θέλουμε να πληρώσουμε περισσότερα από όσα είναι απαραίτητο », λέει ο Μάρκους Engman, Διευθυντής Σχεδίασης όλων των καταστημάτων της Ikea, στο ντοκιμαντέρ που θα κάνει πρεμιέρα σύντομα στην σουηδική τηλεόραση.
Ο Ingvar Kamprad έχει κάνει βήματα πίσω στην διοίκηση της ΙΚΕΑ αφήνοντας αρμοδιότητες στα τέσσερα παιδιά του. Ωστόσο η σφραγίδα του παραμένει με έναν κώδικα δεοντολογίας που οι εργαζόμενοι της εταιρείας αποκαλούν "Αγία Γραφή Ikea» - και διδάσκει μεταξύ άλλων, ότι «η σπατάλη πόρων είναι μια θανάσιμη αμαρτία» και «ένα από τα μεγαλύτερα δεινά της ανθρωπότητας".
Επομένως, όπως επισημαίνει η El Pais, την επόμενη φορά που θα δείτε ότι ένα πιάτο κεφτεδάκια κοστίζει 3 ευρώ, να ξέρετε ότι είναι κάτι περισσότερο από μια στρατηγική του μάρκετινγκ.