Προβλήματα για τους ποδηλάτες στο Άμστερνταμ, με την ολλανδική ένωση ποδηλατών, την Fietsersbond να ισχυριστεί ότι ο δήμος δίνει αδικαιολόγητη προτεραιότητα στους πεζούς στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Παλιά ο ποδηλάτης είχε τη δική του μοναδική αξία στην πόλη αλλά πλέον στην καλύτερη περίπτωση οι ποδηλάτες αντιμετωπίζονται πλέον ως «φιλοξενούμενοι» στην καρδιά της πόλης. Στη χειρότερη περίπτωση δε, ως εισβολείς που πρέπει να αποβληθούν σε εξωτερικές λωρίδες, αναφέρει η ένωση.
«Το Άμστερνταμ εξακολουθεί να είναι ένας παράδεισος ποδηλατών, αλλά γίνεται όλο και πιο δύσκολο να περάσεις από το κέντρο», δήλωσε ο Jan Pieter Nepveu, εκπρόσωπος του κλάδου των ποδηλατών του Άμστερνταμ.
«Ξεκινά με την ανακήρυξη μιας πεζοδρομημένης ζώνης και πριν το καταλάβει κάποιος, η ποδηλασία αποθαρρύνεται με κράσπεδα και μετά περιφράζεται. Το κέντρο γίνεται το πεδίο των πεζών. Ο δήμος θα πρέπει να υπερασπιστεί τους ποδηλάτες ενάντια στην αυξημένη κίνηση των πεζών, των τουριστών και της βιομηχανίας τροφοδοσίας» αναφέρει η ένωση.
Κατά τη διάρκεια του 2019 και του 2020, ξεκίνησε μια δοκιμαστική πρωτοβουλία του δήμου για να δει εάν θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους ποδηλάτες να ακολουθήσουν «εναλλακτικές διαδρομές» αντί να ταξιδέψουν απευθείας στις Damstraatjes και Haarlemmerstraat, τις δύο κεντρικές περιοχές.
Το «άγχος» που προκλήθηκε από τον υπερπληθυσμό και τα γρήγορα κινούμενα ποδήλατα φέρεται να οδήγησε τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες να ζητούν να ληφθεί δράση.
«Η συμπεριφορά του ποδηλάτη είναι το πιο σημαντικό σημείο σε αυτό το ζήτημα», αναφέρει μεταξύ άλλων η απόφαση για το ιδιότυπο αυτό πείραμα.
Μπήκαν πινακίδες για «άνετη ποδηλασία» διαδρομών για να δουν αν οι ποδηλάτες θα μπορούσαν να ενθαρρυνθούν ώστε να μετακινούνται γύρω από το κέντρο. Αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Σε μεγάλο βαθμό αυτές αγνοήθηκαν.
Τώρα, ωστόσο, η ένωση των ποδηλατών πιστεύει ότι ο δήμος ακολουθεί μια πιο απροσδιόριστη προσέγγιση για να περιοριστούν τα ποδήλατα και να ενισχυθούν οι πεζοί. «Δεν είναι επίσημη πολιτική, αλλά συμβαίνει», δήλωσε ο Nepveu.
Υπάρχουν ανησυχίες ότι στην προσπάθεια μετακίνησης των ποδηλάτων από το κέντρο της πόλης, οι ποδηλάτες παγιδεύονται ως παράπλευρες ζημιές.
Αλλά γίνονται επίσης κινήσεις, που είναι σαφώς σχεδιασμένες για να περιορίσουν το ελεύθερο πνεύμα του παρελθόντος, αναφέρει η ένωση ποδηλατών. Το πιο πρόσφατο σημείο που πυροδότησε την ένταση ήταν η ανακατασκευή του Binnengasthuis στην πανεπιστημιακή συνοικία του Άμστερνταμ, ένα συγκρότημα κτιρίων που κάποτε ήταν νοσοκομείο.
Αυτό που κάποτε ήταν μια σημαντική λωρίδα ποδηλασίας, που διασχίζει την περιοχή, πλέον έχει γίνει μια «πεζοδρομημένη περιοχή όπου τα ποδήλατα είναι επισκέπτες», όπως το περιέγραψε μια πρόσφατη ημερήσια διάταξη του συμβουλίου.
«Το πανεπιστήμιο σκοπεύει να δώσει προτεραιότητα στους πεζούς και να εκτρέψει την ποδηλασία μέσω ενός μη ασφαλούς δρόμου», υποστηρίζει ο 68χρονος, Saar Muller, συνταξιούχος κλινικός φυσικός.
«Αυτή η εξέλιξη φαίνεται πως αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης τάσης δημιουργίας χώρου όπου οι πεζοί θα έχουν προτεραιότητα. Επιπλέον, σε όλο και περισσότερους μικρούς δρόμους, το επόμενο βήμα είναι να μπλοκάρουν την κυκλοφορία των δίκυκλων.» πρόσθεσε.
Συγκεκριμένα, η περιγραφή ενός ποδηλάτη ως «επισκέπτη», που αναφέρεται σε πινακίδες και σε πολλά πάρκα, θεωρείται ως σοβαρή προσβολή για πολλούς.
«Το μισώ αυτό», λέει ο 68χρονος. «(Οι πινακίδες) δεν είναι νέες αλλά το γεγονός ότι πλέον χρησιμοποιούνται πολύ, είναι κάτι καινούργιο. Πολλοί ποδηλάτες παίρνουν στα σοβαρά την ποδηλασία τους, είναι ένας τρόπος μετακίνησης, όχι παιχνίδι. Είναι μεγάλο άγχος για τους πεζούς και τους ποδηλάτες όταν πρέπει να μοιραστούν τις θέσεις τους».
Εκπρόσωπος του δήμου αρνήθηκε τις «κατηγορίες» ότι διώχνουν τους ποδηλάτες. «Οι πινακίδες «ποδήλατα ως επισκέπτες» χρησιμοποιούνται σε μέρη, όπου οι ποδηλάτες και οι πεζοί πρέπει να μοιράζονται τον περιορισμένο διαθέσιμο χώρο ή σε μέρη όπου η πόλη θέλει να αποθαρρύνει τη χρήση μοτοποδηλάτων, για παράδειγμα σε πάρκα», είπε.
«Δεν υπάρχουν σχέδια απαγόρευσης ποδηλάτων σε αυτές τις περιοχές. Η ποδηλασία θα εξακολουθεί να επιτρέπεται στην περιοχή Binnengasthuis, έτσι ώστε ο χώρος στάθμευσης για ποδήλατα να παραμένει προσιτός. Ωστόσο, δεν επιτρέπεται η διέλευση από αυτήν την περιοχή με ποδήλατο, οπότε ο περιορισμένος διαθέσιμος χώρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια από τους πολλούς πεζούς εκεί ».
Πρόσθεσε δε, ότι σχεδόν ολοκληρώνονται οι εργασίες για έναν ποδηλατόδρομο, που σχηματίζει δακτύλιο μέσα στην πόλη.
«Το Άμστερνταμ αναζητά συνεχώς τρόπους για να κάνει την ποδηλασία στην πόλη ευκολότερη, ταχύτερη και ασφαλέστερη», είπε.
«Επίσης, ο αριθμός των χώρων στάθμευσης για ποδήλατα είναι μεγάλος και αυξάνεται συνεχώς. Τον επόμενο μήνα ανοίγει ένα γκαράζ για ποδήλατα στο Leidseplein, μια από τις μεγάλες πλατείες της πόλης, που μπορεί να χωρέσει έως 2.000 ποδήλατα. Στο σταθμό Centraal χτίζεται ένα γκαράζ για 7.000 ποδήλατα.».
Με πληροφορίες του Guardian