Πώς η Κίνα κλείνει τα εργοστάσια της Volkswagen και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο

Πώς η Κίνα κλείνει τα εργοστάσια της Volkswagen και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο Facebook Twitter
Αυτοκίνητα/ Φωτ. Αρχείου: Pexels
0

Μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες, η Κίνα πέρασε από το περιθώριο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην απόλυτη κυριαρχία. 

Από μια εποχή που η ιδιοκτησία αυτοκινήτου ήταν σπάνια, σήμερα η χώρα κατασκευάζει και εξάγει περισσότερα αυτοκίνητα από οποιαδήποτε άλλη στον κόσμο. Με όπλα την κρατική υποστήριξη, την καινοτομία και την προσαρμοστικότητα, η Κίνα έχει καθιερωθεί ως ηγέτιδα δύναμη, ιδιαίτερα στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με ρεπορτάζ των New York Times. 

Την ίδια ώρα, η Volkswagen AG θα τερματίσει τις δραστηριότητές της στην επαρχία Σινγιάνγκ της δυτικής Κίνας, υποκύπτοντας στις πιέσεις των επενδυτών που ανησυχούν για πιθανές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της μουσουλμανικής μειονότητας των Ουϊγούρων στη συγκεκριμένη περιοχή.

Η τοπική επιχείρηση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας με τη SAIC Motor θα πουλήσει ένα εργοστάσιο στο Ουρούμκι σε έναν βραχίονα της κινεζικής κρατικής Shanghai Lingang, ανακοίνωσε η VW την Τετάρτη. Ο κατασκευαστής θα επεκτείνει επίσης τη συνεργασία του με τη SAIC κατά μια δεκαετία έως το 2040.

Παράλληλα, η Volkswagen έχει απαιτήσει μείωση μισθών κατά 10%, υποστηρίζοντας ότι χρειάζεται να περικόψει κόστη και να αυξήσει την κερδοφορία της για να διατηρήσει το μερίδιο αγοράς της έναντι του φθηνού ανταγωνισμού από την Κίνα και της μειωμένης ζήτησης για αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Παράλληλα, η εταιρεία έχει απειλήσει να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της.

Πώς η Κίνα κλείνει τα εργοστάσια της Volkswagen και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο Facebook Twitter

Η έκρηξη της παραγωγής και το πλεόνασμα οχημάτων

Η Κίνα διαθέτει τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, αλλά η παραγωγική της ικανότητα έχει ξεπεράσει τις εγχώριες ανάγκες. Σήμερα, η χώρα μπορεί να κατασκευάσει σχεδόν 40 εκατομμύρια οχήματα ετησίως — διπλάσια από τη ζήτηση των Κινέζων καταναλωτών.

Για να αντιμετωπίσει το πλεόνασμα, η Κίνα έχει στραφεί στις διεθνείς αγορές, όπου εξάγει τόσο ηλεκτρικά όσο και βενζινοκίνητα οχήματα. Το 2023, οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασαν τα 1,7 εκατομμύρια, καθιστώντας την Κίνα τον μεγαλύτερο εξαγωγέα στον κόσμο.

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα ήταν στρατηγική επιλογή. Η Κίνα επένδυσε πάνω από 230 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2009 για να δημιουργήσει μια παγκόσμια πρωτοπορία στην ηλεκτροκίνηση. Από κυβερνητικές επιδοτήσεις μέχρι φθηνά δάνεια και φιλική φορολογική πολιτική, το Πεκίνο έδωσε τη δυνατότητα σε εταιρείες όπως η BYD να αναπτυχθούν και να ανταγωνιστούν διεθνώς.

Σήμερα, τα μισά από τα αυτοκίνητα που αγοράζονται στην Κίνα είναι ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά. Παράλληλα, οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας κυριαρχούν σε Ευρώπη και Νοτιοανατολική Ασία, με τα μοντέλα να είναι γνωστά για τις ανταγωνιστικές τους τιμές και την τεχνολογική τους υπεροχή.

Η πτώση της ζήτησης για βενζινοκίνητα οχήματα στην Κίνα έχει οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να τα εξάγουν σε χαμηλές τιμές. Οι μεγαλύτερες αγορές είναι χώρες με χαμηλότερα εισοδήματα, όπως η Λατινική Αμερική, η Μέση Ανατολή και η Ρωσία. Το 2023, οι εξαγωγές προς τη Ρωσία εκτοξεύτηκαν, ειδικά μετά την αποχώρηση των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Πώς η Κίνα κλείνει τα εργοστάσια της Volkswagen και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο Facebook Twitter

Η αντίδραση της Δύσης: Τιμωρητικοί δασμοί

Οι μεγάλες εξαγωγές της Κίνας έχουν προκαλέσει ανησυχία στις δυτικές χώρες, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί στρατηγικό τομέα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει υψηλούς δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας, με στόχο την προστασία των εγχώριων βιομηχανιών. Ωστόσο, η ανταγωνιστικότητα της Κίνας είναι δύσκολο να ανατραπεί.

Με χαμηλότερο κόστος παραγωγής, ειδικά στις μπαταρίες που αντιπροσωπεύουν το 30% του συνολικού κόστους ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η Κίνα συνεχίζει να προσφέρει ποιοτικά αυτοκίνητα σε χαμηλότερες τιμές. Έρευνες δείχνουν ότι ένα κινέζικο αυτοκίνητο μπορεί να είναι έως και 30% φθηνότερο στην παραγωγή από τα δυτικά μοντέλα.

Πώς η Κίνα κλείνει τα εργοστάσια της Volkswagen και γίνεται ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο Facebook Twitter

Το μέλλον της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας

Παρά τους δασμούς και τις διεθνείς αντιδράσεις, η Κίνα είναι καλά τοποθετημένη για να διατηρήσει την ηγεσία της. Η συνεχής επένδυση στην ηλεκτροκίνηση, η αυτονομία στην παραγωγή μπαταριών και η δυνατότητα να ανταγωνίζεται σε τιμές και ποιότητα, την καθιστούν κυρίαρχο παίκτη σε έναν μεταβαλλόμενο κλάδο.

Ο δρόμος προς την απόλυτη κυριαρχία δεν είναι εύκολος, αλλά η Κίνα έχει αποδείξει ότι μπορεί να ξεπεράσει εμπόδια και να προσαρμόζεται. Το μέλλον της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας φαίνεται να κινείται σε κινεζικούς ρυθμούς.

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ντρέπομαι να οδηγώ αυτό το αυτοκίνητο»: Οι οδηγοί Tesla «αδειάζουν» τον Ελον Μασ

Διεθνή / «Ντρέπομαι να οδηγώ αυτό το αυτοκίνητο»: Οι οδηγοί Tesla «αδειάζουν» τον Ελον Μασκ

Η Tesla κάποτε ήταν η αγαπημένη μάρκα των προοδευτικών στις ΗΠΑ, αλλά η στροφή του ιδιοκτήτη της στον Τραμπισμο έχει εξοργίσει πολλούς από τους πελάτες της εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων
LIFO NEWSROOM
Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε

Πολιτισμός / Ο αγοραστής του έργου τέχνης με την μπανάνα στον τοίχο, την έφαγε

Είχε αγοράσει το έργο για 6,2 εκατ. ευρώ - Η μπανάνα είχε αγοραστεί για λιγότερο από ένα δολάριο από έναν πάγκο με φρούτα στο Μανχάταν - Ο αγοραστής δεσμεύθηκε να αγοράσει 100.000 μπανάνες και να τις μοιράσει στον κόσμο
LIFO NEWSROOM