Ολοκληρώθηκε η συνάντηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τον μεταβατικό πρόεδρο της Συρίας, Αχμέντ αλ Σαράα, στο προεδρικό μέγαρο στην Άγκυρα, όπου συζήτησαν για τις διμερείς σχέσεις ανάμεσα στις δύο χώρες, ιδίως σε στρατιωτικό επίπεδο, αλλά και στον τομέα του εμπορίου και των επενδύσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνομιλίες περιλαμβάναν αμυντική συμφωνία για τη δημιουργία δύο τουρκικών βάσεων στη Συρία, καθώς και την εκπαίδευση του συριακού στρατού και των πιλότων του από τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις.
Τουρκικά δημοσιεύματα αναφέρουν επίσης ότι η συμφωνία προβλέπει ότι η Τουρκία θα αναπτύξει σε αυτές τις βάσεις μαχητικά αεροσκάφη F-16 μέχρι να δημιουργηθεί συριακή πολεμική αεροπορία και θα χρησιμοποιεί τον συριακό εναέριο χώρο για στρατιωτικούς σκοπούς.
Η Τουρκία θα δώσει drones στη Συρία
Υπάρχουν επίσης πληροφορίες ότι η Τουρκία θα δώσει στη Συρία μη επανδρωμένα αεροσκάφη. «Η κυβέρνηση της Δαμασκού, της οποίας η κύρια απαίτηση από την Άγκυρα είναι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, επιθυμεί την ανάπτυξη ραντάρ, συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και ολοκληρωμένων συστημάτων ασφαλείας κατά μήκος των συνόρων πέραν των τουρκικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών, ιδίως στο πλαίσιο του ελέγχου του ισραηλινού συνοριακού διαδρόμου», αναφέρει δημοσίευμα της φιλοκυβερνητικής εφημερίδας Turkiye.
Η Τουρκία απειλεί με στρατιωτική επιχείρηση στη βόρεια Συρία ζητώντας την κατάργηση της κουρδικής αυτονομίας, τη διάλυση των Συριακών Δημοκρατικών Δυνάμεων, βασικός κορμός των οποίων είναι οι κουρδικές δυνάμεις YPG, και την ενσωμάτωσή τους στον μελλοντικό στρατό της Συρίας, με παράλληλη αποχώρηση από τη Συρία της ηγεσίας τους. Η Άγκυρα υποστηρίζει ότι η YPG συνδέεται με την κουρδική οργάνωση ΡΚΚ, την οποία κατηγορεί για τρομοκρατικές επιθέσεις εις βάρος της Τουρκίας.
Όπως αναφέρει το πρακτορείο ειδήσεων Reuters, ο αλ Σαράα και ο Ερντογάν συζήτησαν επίσης για τους οικονομικούς δεσμούς ανάμεσα στις δύο χώρες, καθώς οι τουρκικές εταιρείες βλέπουν μεγάλες ευκαιρίες επέκτασης στη Συρία. Μάλιστα, ορισμένοι δήλωσαν ότι αναμένουν το διμερές εμπόριο να τριπλασιαστεί.
Η «στροφή» της Συρίας σε οικονομία της αγοράς
Σε μία σημαντική «στροφή» από τις πρακτικές του καθεστώτος Άσαντ, οι νέοι ισλαμιστές ηγέτες της Συρίας έχουν αναλάβει μία ριζική αναμόρφωση της οικονομίας της Συρίας προς μια οικονομία της ελεύθερης αγοράς που καλωσορίζει τις επενδύσεις, δήλωσε στο Reuters την περασμένη εβδομάδα ο νέος υπουργός Οικονομίας, Basil Abdel Hanan.
Οι τουρκικές εξαγωγές προς τη γειτονική χώρα αυξήθηκαν κατά 20% τον Δεκέμβριο, όταν οι δυνάμεις του αλ-Σαράα εκδίωξαν τον πρώην πρόεδρο της Συρίας, Μπασάρ Αλ Άσαντ, και σημείωσαν άλμα ύψους 38% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τουρκικής Συνέλευσης Εξαγωγέων.
Επικεφαλής τουρκικών εταιρειών αποκάλυψαν στο Reuters ότι πραγματοποιούν νέες εμπορευματικές διασυνδέσεις και επενδυτικά σχέδια στη ρημαγμένη από τον πόλεμο Συρία και αναμένουν ότι οι οικονομικοί δεσμοί θα αυξηθούν σημαντικά.
Το γραφείο του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι θα συζητήσει με τον Σαράα «πιθανά κοινά μέτρα για την ανοικοδόμηση της οικονομίας της χώρας».
Υπογραμμίζοντας την άμεση ανάγκη της Συρίας για ανοικοδόμηση, οι τουρκικές εξαγωγές μηχανημάτων στη χώρα αυξήθηκαν κατά 244% τον περασμένο μήνα, ενώ το τσιμέντο, το γυαλί και τα κεραμικά σημείωσαν άλμα 92% και οι εξαγωγές μετάλλων αυξήθηκαν κατά 73%. Ανοδική τάση παρουσίασαν και οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών, οι οποίες επίσης υπερτριπλασιάστηκαν.
Οι τουρκικές εξαγωγές στη Συρία ήδη έχουν αυξηθεί σημαντικά
Οι εξαγωγές «θα μπορούσαν να έχουν ήδη ξεπεράσει τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια, αν το εμπόριο δεν είχε πληγεί από τις εξελίξεις στη Συρία τα τελευταία 13 χρόνια», δήλωσε ο Bilgehan Engin, πρόεδρος της τουρκικής Ένωσης Μεταφορών και Logistics, προσθέτοντας ότι θα ενδέχεται να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο σε 2-5 χρόνια.
Πέρυσι, οι τουρκικές εξαγωγές προς τη Συρία ανήλθαν σε 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι εισαγωγές της από τη Συρία ήταν 437 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.
Επί του παρόντος, το εμπόριο διεξάγεται μέσω μιας νεκρής ζώνης στο συνοριακό πέρασμα Bab el-Hawa, όπου τα τουρκικά φορτηγά μεταφέρουν φορτία σε συριακά φορτηγά, εν μέρει γιατί ακόμη υπάρχουν ανησυχίες για την ασφάλεια στην περιοχή. Οι επιχειρηματίες από τις δύο χώρες υποστηρίζουν ότι αυτό αυξάνει το κόστος και τον χρόνο αποστολής.
Ο Engin δήλωσε ότι μια διμερής συμφωνία για την εξάλειψη της νεκρής ζώνης και την ελεύθερη κίνηση των τουρκικών φορτηγών στο εσωτερικό της Συρίας θα συνέβαλε στην επέκταση του εμπορίου.
Επιπλέον, η Turkish Airlines είναι ένας από τους λίγους αερομεταφορείς που έχουν ξεκινήσει και πάλι τις πτήσεις προς τη Δαμασκό μετά από 13 χρόνια αναστολής.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ, Reuters, Middle East Monitor