Ο αντίκτυπος μίας πετρελαιοκηλίδας στην Ερυθρά Θάλασσα, από το τάνκερ που σαπίζει εκεί, μπορεί να είναι πολύ χειρότερος από ότι αναμενόταν. Οχτώ εκατομμύρια άνθρωποι μπορεί να χάσουν την πρόσβαση στο τρεχούμενο νερό και τα αλιευτικά αποθέματα να καταστραφούν, μέσα σε τρεις εβδομάδες.
Σε εξέλιξη είναι διαπραγματεύσεις προκειμένου να ξεφορτωθούν τα 1,1 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου που εκτιμάται ότι παραμένουν στο FSO Safer, η κατάσταση του οποίου επιδεινώνεται από τότε που εγκαταλείφθηκε το 2017. Το πλοίο έχει τέσσερις φορές περισσότερο πετρέλαιο από την ποσότητα που διέρρευσε από το Exxon Valdez στον κόλπο της Αλάσκας το 1989 και η διαρροή θεωρείται ολοένα πιο πιθανή.
Το πετρέλαιο θα εξαπλωθεί πολύ πέρα από την Υεμένη και θα προκαλέσει περιβαλλοντικό χάος που θα επηρεάσει τη Σαουδική Αραβία, την Ερυθραία και το Τζιμπουτί, σύμφωνα με τα τελευταία μοντέλα, που διαφέρουν από προηγούμενες μελέτες, γιατί εξετάζουν τον αντίκτυπο που θα υπάρχει σε διάστημα μεγαλύτερο της μίας εβδομάδας από τη διαρροή.
Οι συζητήσεις που γίνονται ανάμεσα στους αντάρτες Χούτι, την αναγνωρισμένη από τον ΟΗΕ κυβέρνηση της Υεμένης και τα Ηνωμένα Έθνη έχουν αποτύχει, παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις- μεταξύ άλλων και από το Συμβούλιο Ασφαλείας- για τις συνέπειες σε περίπτωση που γίνει έκρηξη στο τάνκερ, αν διαλυθεί ή αν αρχίσει η διαρροή πετρελαίου.
Αξιωματούχοι του ΟΗΕ δεν έχουν καταφέρει να εξασφαλίσουν εγγυήσεις για τη συντήρηση του πλοίου, το οποίο επιβλέπει τώρα πλήρωμα μόλις επτά ατόμων.
Τι δείχνουν οι νέες εκτιμήσεις
Τα μοντέλα που δημοσίευσε το Nature Sustainability σήμερα, Δευτέρα, δείχνουν ότι μία πετρελαιοκηλίδα είναι πιθανό να οδηγήσει στο κλείσιμο των λιμανιών Χοντέιντα και Σαλίφ στην Ερυθρά Θάλασσα εντός δύο εβδομάδων, απειλώντας την παράδοση 200.000 τόνων καυσίμων στην Υεμένη, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 38% των εθνικών αναγκών.
Οι τιμές των καυσίμων πιθανότατα θα αυξηθούν έως και 80% και η έλλειψη καυσίμων για τις αντλίες νερού θα έχουν ως αποτέλεσμα 8 εκατομμύρια κάτοικοι της Υεμένης να στερηθούν το τρεχούμενο νερό. Έως και 2 εκατομμύρια άνθρωποι θα χάσουν την πρόσβαση στο νερό αν μολυνθούν οι εγκαταστάσεις αφαλάτωσης της περιοχής.
Αν και η μισή ποσότητα του πετρελαίου αναμένεται να εξατμιστεί στη θάλασσα εντός 24 ωρών, το υπόλοιπο θα φτάσει τις δυτικές ακτές της Υεμένης μέσα σε 6-10 ημέρες και τα λιμάνια στα νότια σε τρεις εβδομάδες.
Οι εκτιμήσεις για το πόσοι άνθρωποι θα χρειαστούν παροχή βοήθειας με τρόφιμα κυμαίνονται από 5,7 έως 8,4 εκατ., κάτι που εξαρτάται από το αν η πετρελαιοκηλίδα θα φτάσει σε λιμάνια στα νότια, όπως το Άντεν. Οι εκτιμήσεις εξαρτώνται από την εποχή που θα δημιουργηθεί η πετρελαιοκηλίδα και από την ποσότητα του πετρελαίου που θα διαρρεύσει.
Η πετρελαιοκηλίδα θα απειλήσει το 66,5-85,2% των αλιευτικών αποθεμάτων της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα μέσα σε μία εβδομάδα και το 93,5-100% εντός τριών εβδομάδων, ανάλογα με την εποχή. Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι της Ερυθράς Θάλασσας, που έχουν μελετηθεί για τη μοναδική ανθεκτικότητά τους απέναντι στην άνοδο της θερμοκρασίας, επίσης θα απειληθούν.
«Η πετρελαιοκηλίδα μπορεί να παρεμποδίσει το παγκόσμιο εμπόριο μέσω των κρίσιμων στενών του στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, μέσω του οποίου περνά το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Οι ζώνες αποκλεισμού που θα δημιουργηθούν για τον καθαρισμό θα μπορούσαν να ανακατευθύνουν την κίνηση και τα φορτία θα καθυστερήσουν, καθώς τα πλοία που πιθανόν θα εκτεθούν σε πετρέλαιο θα πρέπει να καθαριστούν», προειδοποιεί το Nature Sustainability στην έκθεσή του.
«Η πιθανότητα μιας πετρελαιοκηλίδας είναι ολοένα πιο πιθανή. Το εμφανώς ρημαγμένο Safer είναι με μονό κύτος, κάτι που σημαίνει ότι μία ρήξη θα προκαλέσει τη διαρροή πετρελαίου απευθείας στη θάλασσα. Νερό εισήλθε στο μηχανοστάσιο τον Μάιο του 2020 μέσω διαρροής σωλήνα και το σύστημα πυρόσβεσης του πλοίου δεν λειτουργεί», επισημαίνει ακόμη.
Μία διαρροή πετρελαίου θα μπορούσε να συμβεί λόγω της συνεχιζόμενης επιδείνωσης της κατάστασης του σκάφους, από ρήξη λόγω κακοκαιρίας ή εξαιτίας έκρηξης λόγω της συσσώρευσης αερίων στο πλοίο ή με άμεση επίθεση σε αυτό, τονίζει επίσης.
Ο ΟΗΕ προσπαθεί να πάρει την άδεια των Χούτι να επιθεωρήσει το πλοίο, αλλά εκείνοι θέλουν δεσμεύσεις ότι αυτό θα επισκευαστεί, κάτι που απαιτεί χρήματα που ΟΗΕ δεν διαθέτει.
Με πληροφορίες από Guardian