Ο θυμός, η λύπη καθώς και οποιαδήποτε συναισθηματική ταραχή αυξάνει κατά σχεδόν 10 φορές τις πιθανότητες να εμπλακούν οι οδηγοί σε τροχαίο ατύχημα, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Παράλληλα, εντοπίζεται και σχέση μεταξύ θυμού και επιθετικής-επικίνδυνης οδήγησης, κάτι που προκύπτει τόσο από προσωπικές καταστάσεις όσο και από συνθήκες που σχετίζονται με την ίδια την οδήγηση. Αποτέλεσμα είναι να αυξηθούν ακόμα περισσότερο οι πιθανότητες να συμβεί τροχαίο ατύχημα.
Σύμφωνα με τη μελέτη από το Virginia Tech Transportation Institute, ειδικά οι νέοι που δεν έχουν μεγάλη οδηγική εμπειρία, θα πρέπει να αποφεύγουν να οδηγούν όταν βρίσκονται σε έντονη συναισθηματική πίεση, καθώς η επιθετική οδήγηση είναι πιο συχνή και έντονη στη νεανική ηλικία και μειώνεται με την ενηλικίωση. Νέα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι παράγοντες που σχετίζονται με την οδήγηση, όπως η κόπωση, οι λανθασμένοι χειρισμοί, η απόσπαση της προσοχής, η οδήγηση ενώ είμαστε θυμωμένοι ή λυπημένοι, παίζουν ρόλο στο 90% περίπου των τροχαίων δυστυχημάτων.
Τροχαία ατυχήματα: Οι νέοι οδηγοί και το κινητό τηλέφωνο
Η ασφαλής οδήγηση απαιτεί να χρησιμοποιείται το σύνολο των νοητικών ικανοτήτων ακόμα και των πιο έμπειρων οδηγών. Για παράδειγμα, όταν ο οδηγός μιλάει στο κινητό τηλέφωνο το ένα χέρι κρατάει το τηλέφωνο και το μυαλό είναι στη συζήτηση. Παρόλο που τα μάτια του οδηγού είναι στον δρόμο, δεν «βλέπει» τι συμβαίνει περιφερειακά του οχήματος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι οδηγοί που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο για να μιλήσουν, να γράψουν μήνυμα ή να περιηγηθούν στο διαδίκτυο, είναι λιγότερο ικανοί να μένουν στη σωστή λωρίδα, να αναγνωρίζουν τους κινδύνους τριγύρω του αυτοκινήτου τους και να ανταποκριθούν άμεσα σε μια έκτακτη κατάσταση. Επιπλέον, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να υπερβούν το όριο ταχύτητας.
Αντίστοιχα, οι νέοι χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο κυρίως για να γράψουν μηνύματα ή να περιηγηθούν στα social media. Αναγκάζονται λοιπόν, πολλές φορές να οδηγούν με χαμηλότερη ταχύτητα. Ωστόσο ο χρόνος αντίδρασής τους κρίνεται ως καθυστερημένος, δεν οδηγούν στη σωστή λωρίδα και δεν προσαρμόζονται στις συνθήκες της κίνησης.
Τα τροχαία δυστυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου στους νέους 15-29 ετών
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους 15-29 ετών. Καθημερινά, περίπου 1.000 νέοι κάτω των 25 ετών χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα παγκοσμίως, αριθμός που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 30% του συνόλου των ατόμων που χάνουν τη ζωή τους ή τραυματίζονται σε τροχαίο δυστύχημα.
Αναφορικά με την Ελλάδα, οι τραυματισμοί από τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για παιδιά και εφήβους. Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνες, ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων αυξάνεται δραματικά τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου και της Κυριακής, δηλαδή ώρες αυξημένης κινητικότητας των νέων.
Οι παράγοντες που προκαλούν τροχαία ατυχήματα
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» επισημαίνει ότι τρεις είναι οι βασικοί παράγοντες που συμβάλλουν σ’ ένα ατύχημα. Η ηλικία, η έλλειψη εμπειρίας και το φύλο (οι άνδρες κάτω των 25 έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να σκοτωθούν από γυναίκες της ίδιας ηλικίας).
Ανάμεσα στους γενικούς παράγοντες εξακολουθούν να εντάσσονται η αυξημένη ταχύτητα, η κατανάλωση αλκοόλ κατά την οδήγηση, η μη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας. Παράλληλα, οι νέοι και οι έφηβοι είναι εκτεθειμένοι σε επιπλέον κινδύνους, καθώς σε μεγάλο βαθμό δεν διαθέτουν ακόμα την απαιτούμενη εμπειρία ώστε να αντιδράσουν έγκαιρα και σωστά.
Στην έλλειψη εμπειρίας προστίθεται συχνά και η ικανότητα ανάληψης ρίσκου που είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη σε νεαρές ηλικίες και μπορεί να οδηγήσει σε ριψοκίνδυνες ή παραβατικές συμπεριφορές. Τέλος, η κοινωνική και η οικονομική κατάσταση της οικογένειας επιδρά στην ψυχοσύνθεση του νεαρού οδηγού και αυξάνει την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ