Η πτώχευση του Forever 21 για δεύτερη φορά σηματοδοτεί μια βαθιά αλλαγή στην αγορά της fast fashion και εγείρει ερωτήματα για το μέλλον των φυσικών καταστημάτων και τη δεσπόζουσα θέση των ψηφιακών πλατφορμών.
Ο άλλοτε κυρίαρχος retailer, που κατέστη σύμβολο της προσιτής μόδας για τους νέους καταναλωτές, δεν κατάφερε να προσαρμοστεί στην επέλαση του ηλεκτρονικού εμπορίου και στον έντονο ανταγωνισμό από κολοσσούς όπως η Amazon, η Temu και η Shein.
Η Forever 21 ανακοίνωσε ότι θα διακόψει τη λειτουργία των φυσικών της καταστημάτων στις ΗΠΑ, ενώ θα εξετάσει αν μπορεί να συνεχίσει τη δραστηριότητά της μέσω συνεργασιών ή να πουλήσει τα περιουσιακά της στοιχεία. Τα διεθνή καταστήματα της εταιρείας, τα οποία λειτουργούν υπό άλλους φορείς, δεν επηρεάζονται από την πτώχευση και θα συνεχίσουν κανονικά τη δραστηριότητά τους.
Η κατάρρευση της Forever 21 δεν είναι μόνο μια αποτυχία διαχείρισης, αλλά και ένα σύμπτωμα της κρίσης που αντιμετωπίζουν τα εμπορικά κέντρα στις ΗΠΑ. Τα malls, που κάποτε ήταν το επίκεντρο της λιανικής πώλησης, χάνουν συνεχώς πελάτες καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο κυριαρχεί.
Ο Νιλ Σόντερς, διευθύνων σύμβουλος της GlobalData, τόνισε ότι το μοντέλο της Forever 21 στηριζόταν σε μεγάλα καταστήματα σε εμπορικά κέντρα με χαμηλή πλέον επισκεψιμότητα, γεγονός που έκανε τη λειτουργία τους ασύμφορη.
«Η Forever 21 ήταν ανέκαθεν ένας retailer που ζούσε με δανεικό χρόνο», ανέφερε ο Σόντερς, σημειώνοντας ότι η εταιρεία επλήγη από την πτώση της αγοράς ένδυσης και τον σκληρό ανταγωνισμό από τις φθηνές κινεζικές πλατφόρμες.
Πώς το ηλεκτρονικό εμπόριο «διέλυσε» τη Forever 21
Οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η Forever 21 δεν προσαρμόστηκε στις νέες καταναλωτικές συνήθειες, με αποτέλεσμα να χάνει σταδιακά τη θέση της στην αγορά.
- Η Temu και η Shein κυριαρχούν στην fast fashion
Η αμερικανική κυβέρνηση επέτρεψε την αδασμολόγητη εισαγωγή προϊόντων αξίας κάτω των $800, δίνοντας τεράστιο πλεονέκτημα στις κινεζικές πλατφόρμες, οι οποίες μπορούν να πουλάνε πιο φθηνά από τις αμερικανικές εταιρείες.
- Η στροφή των καταναλωτών στο online shopping
Η Forever 21 είχε μια επιθετική στρατηγική επέκτασης των φυσικών της καταστημάτων, τη στιγμή που οι αγοραστές στρέφονταν στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Αντί να επενδύσει δυναμικά στην ψηφιακή παρουσία της, βασίστηκε στα malls, τα οποία βιώνουν δραματική μείωση επισκεψιμότητας.
Ενώ η fast fashion κυριαρχούσε στις προηγούμενες δεκαετίες, οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε βιώσιμες επιλογές. Η Forever 21 δεν κατάφερε να προσαρμοστεί στις νέες τάσεις, σε αντίθεση με ανταγωνιστές όπως η Zara και η H&M, που επενδύουν σε προγράμματα ανακύκλωσης και eco-friendly παραγωγή.
Η κατάρρευση της Forever 21 σηματοδοτεί ένα σημείο καμπής για τη fast fashion. Ενώ οι καταναλωτές αναζητούν φθηνά ρούχα, ταυτόχρονα απαιτούν βιωσιμότητα, γρήγορη παράδοση και μεγαλύτερη ποικιλία – κάτι που οι online πλατφόρμες μπορούν να προσφέρουν καλύτερα από τα φυσικά καταστήματα.
Η περίπτωση της Forever 21 δείχνει ότι η επιβίωση στη fast fashion απαιτεί συνεχή καινοτομία. Η ψηφιακή εμπειρία, η διαθεσιμότητα σε παγκόσμιο επίπεδο και οι ευέλικτες προμήθειες θα κρίνουν ποιοι retailers θα επιβιώσουν στο μέλλον.