Το τουρκικής κατασκευής drone Bayraktar TB3, το οποίο πρόσφατα έγραψε ιστορία καθώς έγινε το πρώτο οπλισμένο μη επανδρωμένο αεροσκάφος στον κόσμο που απογειώθηκε και προσγειώθηκε από και σε σκάφος μικρού διαδρόμου, ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη του δοκιμή βολής με πυρομαχικά MAM-T (Mini Smart Munition-T).
Στις 17 Ιανουαρίου 2025, το Bayraktar TB3 UCAV απογειώθηκε από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Δοκιμών Πτήσεων Baykar στην Κεσάνη (βυζαντινό Ρούσιον) της επαρχίας της Αδριανούπολης, μόλις 45 λεπτά διαδρομή από το τελωνείο των Κήπων, μεταφέροντας δύο πυραύλους MAM-T, κατασκευής της τουρκικής Roketsan.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, το UCAV χρησιμοποίησε το σύστημα ηλεκτρο-οπτικής αναγνώρισης, επιτήρησης και στόχευσης ASELFLIR-500 της Aselsan για να εντοπίσει και να εμπλέξει με ακρίβεια τον καθορισμένο στόχο του. Αυτό το ορόσημο σηματοδοτεί ένα κρίσιμο βήμα στην ανάπτυξη του TB3, με περαιτέρω δοκιμές ενσωμάτωσης ωφέλιμου φορτίου και πυρομαχικών που προγραμματίζονται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξής του.
Kanatlarımız Güçleniyor!#BayraktarTB3 PT-3 İlk Mühimmat Atış Testi ✈️ ⚓️🚀
— BAYKAR (@BaykarTech) January 18, 2025
✅ 2️⃣ x MAM-T Mühimmat Atış Testi
🎯 Tam İsabet
✅ 2️⃣ x MAM-T Munition Firing Test
🎯 Bull's Eye
🎥 ASELFLIR-500#Baykar 🤝 @Roketsan 🤝 @Aselsan#MilliTeknolojiHamlesi 🌍🇹🇷 pic.twitter.com/2Z7ix5EjHv
Τι είναι το πυρομαχικό MAM-T της τουρκικής Roketsan
Το MAM-T (Mini Smart Munition-T) είναι ένα προηγμένο έξυπνο μικροπυρομαχικό που, όπως ανακοινώθηκε, αναπτύχθηκε από την τουρκική αμυντική εταιρεία Roketsan, σχεδιασμένο για να ενισχύσει τις επιχειρησιακές ικανότητες παρέχοντας επιλογές κρούσης υψηλής ακρίβειας τόσο σε σταθερούς όσο και σε κινούμενους στόχους. Διαθέτει εκτεταμένο βεληνεκές, ικανό να εμπλέκει στόχους σε αποστάσεις άνω των 30 χιλιομέτρων όταν εκτοξεύεται από UAV. Αυτή η εμβέλεια μπορεί να επεκταθεί σε πάνω από 60 χιλιόμετρα όταν αναπτύσσεται από ελαφρά αεροσκάφη επίθεσης και έως και 80 χιλιόμετρα όταν εκτοξεύεται από μαχητικά αεροσκάφη, προσφέροντας σημαντική τακτική ευελιξία.
Εξοπλισμένο με λέιζερ, το MAM-T φέρεται να εξασφαλίζει υψηλή ακρίβεια, καθιστώντας το εξαιρετικά αποτελεσματικό έναντι ενός ευρέος φάσματος απειλών. Τα πυρομαχικά ενσωματώνουν μια κεφαλή κατακερματισμού με έκρηξη υψηλής έκρηξης, βελτιστοποιημένη για μέγιστη καταστροφική ισχύ έναντι τεθωρακισμένων οχημάτων, οχυρών δομών και άλλων κρίσιμων στόχων. Με διάμετρο 230 mm, μήκος 1,4 μέτρα και βάρος περίπου 95 κιλά, το MAM-T έχει σχεδιαστεί για να ενσωματώνεται άψογα με εναέριες πλατφόρμες όπως το Bayraktar TB3, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητά τους μάχης σε πολύπλοκα επιχειρησιακά περιβάλλοντα.
Η πρώτη απογείωση από το TCG Anadolu
Το Bayraktar TB3 πέτυχε προηγουμένως ένα ρηξικέλευθο ορόσημο στις 19 Νοεμβρίου 2024, όταν απογειώθηκε με επιτυχία και προσγειώθηκε στο μικρού μήκους κατάστρωμα του TCG Anadolu, του αμφίβιου επιθετικού πλοίου πολλαπλών χρήσεων, το οποίο αρχικώς κατασκευάστηκε για να αποτελέσει την πλατφόρμα απογείωσης των fF-35 προτού οι ΗΠΑ αποβάλλουν από το πρόγραμμα παραγωγής των μαχητικών 5ης γενιάς την Τουρκία.
Το αεροσκάφος ολοκλήρωσε μια πτήση 46 λεπτών πάνω από τη διασταύρωση Αιγαίου Πελάγους και Μεσογείου, αποδεικνύοντας την ικανότητά του να λειτουργεί από πλοία μικρού διαδρόμου χωρίς την ανάγκη καταπέλτη ή συστημάτων σύλληψης – ένα κατόρθωμα άνευ προηγουμένου στην παγκόσμια αεροπορία. Μετά την αρχική του επιτυχία, το Bayraktar TB3 συνέχισε τις θαλάσσιες δοκιμές, εκτελώντας μια δεύτερη ακολουθία απογείωσης και προσγείωσης στα Δαρδανέλια.
Το Bayraktar TB3 έχει επίσης αποδείξει τις δυνατότητές του σε μεγάλο υψόμετρο. Στις 25 Ιουνίου 2024, ολοκλήρωσε επιτυχώς μια δοκιμή απόδοσης συστήματος μεγάλου υψόμετρου στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Δοκιμών Πτήσεων της Baykar στην ανατολική Θράκη, φτάνοντας σε ένα εντυπωσιακό υψόμετρο 36.310 ποδιών, «φορώντας» κινητήρα TEI PD-170, έναν εγχώριο κινητήρα που παρέχει στο UCAV βελτιωμένη αντοχή και λειτουργικό ανώτατο όριο.
Φυσικά, το ίδιο το drone, όπως και τα υπόλοιπα, αλλά και ο κινητήρας ή τα πυρομαχικά που φέρει το TB3 είναι άγνωστο αν όντως αποτελούν αποκλειστική παραγωγή της Τουρκίας, ή αν είναι κατά πάγια πρακτική της Άγκυρας η διαδικασία κατά την οποία προμηθεύεται διάφορα εξαρτήματα από κάθε γωνιά του πλανήτη κι επειδή συναρμολογούνται εκεί, βαφτίζονται «τουρκικά».
Η Baykar και ο... Ερντογάν
Η Baykar, τουρκική εταιρεία αμυντικής τεχνολογίας που ιδρύθηκε το 1986, κέρδισε σημαντική αναγνώριση για την αποτελεσματικότητα των drone που εμφανίστηκαν στο προσκήνιο από τη χρήση τους στον πόλεμο της Ουκρανίας, ιδιαίτερα τις πρώτες εβδομάδες της ρωσικής εισβολής, όπου αντιμετώπισαν επιτυχώς ρωσικά τεθωρακισμένα και αντιαεροπορικά συστήματα. Εκτός από την εισαγωγή drone από την Τουρκία, το Κίεβο ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι είχε ξεκινήσει η κατασκευή τουρκικού εργοστασίου κατασκευής drone Bayraktar στην Ουκρανία.
Τα drone που ανέπτυξε η Baykar έχουν εξαχθεί σε τουλάχιστον 30 χώρες και έχουν χρησιμοποιηθεί σε συγκρούσεις στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ από το Αζερμπαϊτζάν και τη Λιβύη από τις δυνάμεις του Φαγέζ Αλ Σάρατζ πρώτα και του Αμπντέλ Χαμίντ Ντμπέιμπα αργότερα, εκτός από την Ουκρανία, αλλά και στην Αιθιοπία στη σύγκρουση στο Τιγκράι. Η εταιρεία οφείλει την επιτυχία της στον πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος προωθεί προσωπικά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Baykar κατά τις επισκέψεις του σε ξένες χώρες, με αποτέλεσμα να υπογραφούν συμφωνίες αξίας εκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό έχει εξήγηση: Ο πρόεδρος της Baykar, είναι ο Χαλούκ Μπαϊρακτάρ και στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας είναι ο αδελφός του Σελτσούκ, ο οποίος είναι γαμπρός του Ερντογάν.