Δεξιά, μπελβεντέρε του Θεού της Λογοτεχνίας στο Παλιό Θερινό Ανάκτορο ( Yuan Μing Υuan). Διαφορετικό από το Θερινό Ανάκτορο (Yíhé Yuán), το Yuan Μing Υuan ήταν ένα σύνολο από αναρίθμητες παγόδες, παλάτια και κήπους που καλύπτε μία έκταση 3,5 τετρ. χμ. Εκεί διέμεναν οι αυτοκράτορες της δυναστείας Qing, καθώς προτιμούσαν να παρευρίσκονται στην Απαγορευμένη Πόλη μόνο για τις τυπικές υποχρεώσεις τους. Οι κήποι, που χρειάστηκαν 150 χρόνια για να αποκτήσουν την τελική τους μορφή, ήταν 5 φορές πιο μεγάλοι από την Απαγορευμένη Πόλη. Για τους Κινέζους, ήταν το "παλάτι των παλατιών" και ο "κήπος των κήπων". Για τους Ευρωπαίους επισκέπτες, οι Βερσαλλίες της Κίνας.
Πορτρέτο του Yixin, του πρώτου Πρίγκιπα Gong από τον Felice Beato (1860) και αυτοπορτρέτο -πιθανόν- του Felice Beato (1866).
Ο πολυπράγμων Felice Beato, γεννημένος στην Κέρκυρα, ανήκε σε παλιά ενετική οικογένεια. Πήρε την αγγλική υπηκοότητα το 1950, με το δικαίωμα που του έδινε το αγγλικό προτεκτοράτο στα Ιόνια, και ακολούθησε το βρετανικό στρατό στις εκστρατείες του στην Ινδία και την Κίνα. Ήταν από τους πρώτους φωτογράφους που ταξίδεψαν στις ασιατικές χώρες, κι από τους πρώτους που κάλυψαν πολέμους. Το πλούσιο και συστηματικό φωτογραφικό του έργο μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί μία πρώιμη μορφή φωτοδημοσιογραφίας (ήδη εκτεθειμένη στον πειρασμό των "επεμβάσεων" στο βαθμό που ο φωτογράφος δεν δίσταζε να μεταφέρει πτώματα για να ...βελτιώσει μία λήψη του). Στην Κίνα, ο Beato κάλυψε τον δεύτερο "Πόλεμο του Οπίου". Πρόλαβε και φωτογράφισε τα θερινά ανάκτορα του αυτοκράτορα Xianfeng λίγες μέρες πριν τα λεηλατήσουν και τα κάψουν τα αγγλο-γαλλικά στρατεύματα. Είναι οι μοναδικές φωτογραφίες που δείχνουν όψεις των ανακτόρων στην αυθεντική τους μορφή. Η παρουσία του Felice Beato στην Ασία συνεχίστηκε με ταξίδια στην Κορέα -ως επίσημος φωτογράφος του αμερικανικού στρατού- στη Βιρμανία και στην Ιαπωνία όπου έμεινε 10 χρόνια. Ασχολήθηκε εκεί με διάφορες επιχειρήσεις -μεσιτικά, ξενοδοχεία, εμπόριο χαλιών, επίπλων, κλπ.- εκτός από τη φωτογραφία, και διετέλεσε προς το τέλος της διαμονής του και πρόξενος της Ελλάδας ! Πέθανε στη Φλωρεντία το 1909.
Το "Παλιό Θερινό Ανάκτορο".
Η Πύλη Anding στο βόρειο τείχος της Απαγορευμένης Πόλης μετά την παραδοσή της τον Οκτώβρη του 1860.
Παγόδα στο Παλιό Θερινό Ανάκτορο.
Παλιό θερινό ανάκτορο.
Η παγόδα Tung Chow (κάτω αριστερά), και το μεγάλο Αυτοκρατορικό Παλάτι από πορσελάνη (πάνω δεξιά).
Το Αυτοκρατορικό Χειμερινό Παλάτι και η Μεγάλη Παγόδα του.
Αστεροσκοπείο.
'Ενας άλλος φωτογράφος, ο γερμανός Ernst Ohlmer, απαθανάτισε το 1873, δεκατρία χρόνια μετά, τα ερείπια του Παλιού Θερινού Ανάκτορου και των κήπων του.
"Αυτό το θαύμα δεν υπάρχει πια. Μια μέρα, δύο ληστές μπήκαν στο Θερινό Ανάκτορο. Ο ένας λεηλάτησε, ο άλλος πυρπόλησε. Ο ένας από τους δύο νικητές γέμισε τις τσέπες του, και βλεποντάς τον ο άλλος γέμισε τις κασέλες του. Και μέτα επέστρεψαν στην Ευρώπη χέρι-χέρι και γελώντας. Αυτή είναι η ιστορία των δύο ληστών. Εμείς, οι Ευρωπαίοι, είμαστε οι πολιτισμένοι, και για μας οι Κινέζοι είναι οι βάρβαροι. Αυτά προκάλεσε ο πολιτισμός στη βαρβαρότητα. Ενώπιον της Ιστορίας, ο ένας από τους δύο ληστές ονομάζεται Γαλλία και ο άλλος Αγγλία". (Victor Hugo)
"Βγήκαμε, και αφού το λεηλατήσαμε, κάψαμε εντελώς το μέρος αυτό, καταστρέφοντας σαν βάνδαλοι πολύτιμα αντικείμενα που δεν θα μπορούσαν να αντικατασταθούν ούτε με 4 εκατομμύρια. Για ανταμοιβή, έδωσαν στον καθένα μας ένα ασημένιο νόμισμα των £48... Οι ντόποιοι είναι πολύ ευγενικοί, αλλά νομίζω πως οι ευγενείς μας μισούν, όπως οφείλουν εξάλλου μετά απ' αυτά που κάναμε στο Παλάτι. Δεν μπορείτε να φανταστείε την ομορφιά και τη μεγαλοπρέπεια των κτηρίων που κάψαμε. Πόναγε η καρδιά σου να τα καις. Αυτοί οι χώροι ήταν τόσο μεγάλοι, και μας πίεζε τόσο πολύ ο χρόνος, που δεν μπορούσαμε να τα αδειάσουμε προσεκτικά. 'Απειρες ποσότητες από χρυσά κοσμήματα έλιωσαν στη φωτιά σα να επρόκειτο για ορείχαλκο. Ήταν μια δουλειά άθλια που καταρράκωσε το ηθικό του στρατού". (Charles Gordon, άγγλος λοχαγός 27 ετών)
Παλιό Θερινό Ανάκτορο και Θερινό Ανάκτορο, όπως είναι σήμερα. (από Bercy Chen Studio).
Ο Λόρδος Elgin -όχι αυτός που ξέρουμε, αλλά ο γιος του- και οι ακολουθοί του, σε μια φωτογραφία του Felice Beato. Ο Λόρδος Ελγιν ήταν αυτός που διέταξε την καταστροφή και την πυρπόληση των ανακτόρων, σε αντίποινα για το βασανισμό και τη δολοφονία μελών μιας αγγλο-γαλλικής αντιπροσωπείας.
Ο Λόρδος Elgin στο Πεκίνο.
Ο Λόρδος Elgin υπογράφει το 1958 το Σύμφωνο του Tientsin.
The Burning of the Imperial Palace (1983). Σκηνοθεσία του Han Hsiang Li.
σχόλια