Όταν η φωτογραφία είχε ακόμα μαγικές δυνάμεις

Μάρτιν Λούθερ Κινγκ δωμάτιο Facebook Twitter
Το δωμάτιο του Lorraine Motel στο Μέμφις, όπου διέμενε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ όταν δολοφονήθηκε
0

Από τον Σάμιουελ Μπέκετ, τον Ρενέ Μαγκρίτ, τον Τζέιμς Μπόλντγουιν και τον Μπάστερ Κίτον μέχρι τον Μοχάμεντ Άλι, τον Μπράντο, την Μπάρμπρα Στράισαντ, τους Velvet Underground και τoν Bowie, ο σπουδαίος λειτουργός του φωτογραφικού φακού Στιβ Σαπίρο, που πέθανε χθες στα 87 του, υπήρξε αδιαμφισβήτητα ένας ιδιοφυής πορτρετίστας επιφανών μορφών του 20ού αιώνα.

Το εξαιρετικό όμως στην περίπτωση αυτού του μεγάλου Αμερικανού φωτογράφου που φρόντιζε πάντα να κρατά μακριά από τη δημοσιότητα το όνομά του είναι ότι υπήρξε συγχρόνως και ο πιο σημαντικός φωτορεπόρτερ στα διάφορα συνταρακτικά επεισόδια του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ.

Το ακόμα πιο εξαιρετικό ίσως είναι ότι ο ίδιος θεωρούσε ως το πιο σημαντικό «πορτρέτο» του μια φωτογραφία όπου δεν υπάρχει πρόσωπο, μόνο ένα άδειο δωμάτιο. 

Το εξαιρετικό στην περίπτωση αυτού του εξαίρετου Αμερικανού φωτογράφου που φρόντιζε πάντα να κρατά μακριά από την δημοσιότητα το όνομά του, είναι ότι υπήρξε συγχρόνως και ο πιο σημαντικός φωτορεπόρτερ στα διάφορα συνταρακτικά επεισόδια του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ.

Πρόκειται για το δωμάτιο του Lorraine Motel στο Μέμφις, όπου διέμενε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ όταν δολοφονήθηκε, και όταν έφτασε το ίδιο βράδυ στην πόλη ο Σαπίρο ως απεσταλμένος του περιοδικού Life, ζήτησε να το επισκεφτεί. Δεκαετίες αργότερα θα περιέγραφε κάπως έτσι την «απόκοσμη» εικόνα που συνάντησε και επιχείρησε να απαθανατίσει: 

«Είδα τη βαλίτσα στο τραπεζάκι, τα ανακατωμένα πουκάμισα, τα πλαστικά κύπελλα του καφέ. Τότε ξαφνικά εμφανίστηκε η μορφή του στην τηλεόραση που ήταν κολλημένη στον τοίχο. Μου φάνηκε εξαιρετικά συμβολική η στιγμή. Ο άνθρωπος ως φυσική παρουσία είχε χαθεί για πάντα, κι όμως τα πράγματά του τον περίμεναν εκεί. Η αίσθηση ήταν ότι το πνεύμα του περιφερόταν από πάνω μας στο δωμάτιο. Ήταν μια από τις πολύ σπάνιες στιγμές που ένιωσα ότι έβγαζα μια πραγματικά σημαντική φωτογραφία. Το Life όμως τότε δεν τη βρήκε αρκετά ενδιαφέρουσα για δημοσίευση τη συγκεκριμένη εικόνα. Όπως έχω ξαναπεί, ποτέ δεν μπορείς να γνωρίζεις τη σημασία μιας εικόνας την ώρα που την τραβάς. Ακόμα και τούτη την ώρα, μου είναι αδύνατο να κοιτάξω αυτήν τη φωτογραφία χωρίς να νιώσω ρίγος. Ένας σπουδαίος άνθρωπος είχε μόλις χαθεί, κι εγώ προσπάθησα να συλλάβω με τον φακό μου την απώλεια. Μάταιο, φυσικά.» 

Όταν η φωτογραφία είχε ακόμα μαγικές δυνάμεις Facebook Twitter
Ο 21χρονος Μοχάμεντ Άλι (Κάσιους Κλέι ακόμα τότε) κάθεται έξω από το πατρικό του το 1963, περιτριγυρισμένος από παιδάκια της γειτονιάς.

«Απόκοσμες» διαστάσεις –αν και σε πολύ φωτεινότερους τόνους αυτήν τη φορά– είχε λάβει με το πέρας του χρόνου και μια άλλη φωτογραφία του Σαπίρο που απεικονίζει έναν 21χρονο Μοχάμεντ Άλι (Κάσιους Κλέι ακόμα τότε) να κάθεται έξω από το πατρικό του το 1963, περιτριγυρισμένος από παιδάκια της γειτονιάς, ανάμεσά τους κι ένα 6χρονο κοριτσάκι που τον κοιτά με δέος στα μάτια. Είκοσι τρία ολόκληρα χρόνια μετά, η μικρή τότε Λόνι θα γινόταν η τέταρτη και τελευταία σύζυγος του.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ