Εμείς και ο Στοκχάουζεν

Facebook Twitter
0

Υπάρχειδυνατότητα «εγκλεισμού του έξω»; (τωνενστίκτων, των εντάσεων, της νεότητας;)

Μπορείτο Κράτος να εσωτερικεύσει την «εξαίρεση»;Διότι «εξαίρεση» στον καπιταλιστικόχρόνο είναι προφανώς οι ημέρες πουζήσαμε. «Εξαίρεση» όμως, που επιβεβαιώνειέναν παλιό κανόνα: «Η εξουσία δεν άρχειπαρά μόνον πάνω σε ό,τι είναι σε θέση ναεσωτερικεύσει». Και αυτά τα παιδιά πουβγήκαν στους δρόμους ζώντας το βίωμα(όχι την ιδεολογία) της εξέγερσης, όσαβγήκαν «έξω», καμία κομματική «προτροπή»,καμιά πρωθυπουργική «σύσταση» δεν θατα φέρει «μέσα».

«Μέσα»,όμως, πού; Στον καπιταλιστικό «παράδεισο»που τα ακυρώνει; Στην εκπαίδευση που ταπροετοιμάζει για την ακύρωση; Ή, όπωςθα έλεγε ο Αρτώ, «σ' αυτό τον κώλο ψόφιουποντικού που κρέμεται από το ταβάνι τουουρανού;». Δηλαδή, από το ίδιο τους τομέλλον;

Διότι κακά ταψέματα, η εξιδανικευμένη παιδεία των«δασκάλων» (οι προτροπές, τα ευχολόγια,τα δασκαλίστικα άρθρα) είναι στενάσυνδεδεμένη με την πρωκτικότητα, όχιως το «κατώτερο που πρέπει να μετατραπείσε ανώτερο», όπως μας λέει ο Αντι-οιδίποδαςτου Ντελέζ, αλλά το «ανώτερο» (εξιδανίκευση)που είναι κυριολεκτικά «του κώλου».

Αύριοξαναμπαίνω στο αμφιθέατρο. Δεν είναιρητορικό το ερώτημα του «τι θα πω» στουςφοιτητές (αν έχω κάτι, με το καπίστριστων γνώσεων να τους πω).

Και αναρκεστώ στη διαπίστωση του Τόμας Χομπς:«Για να διερευνήσουμε περισσότεροεμπεριστατωμένα τους νόμους της Πολιτείαςκαι τις υποχρεώσεις των πολιτών, είναιαπαραίτητο όχι βεβαίως να διαλύεται ηΠολιτεία αλλά να θεωρείται ωσείδιαλελυμένη», θα πρέπεινα σταθώ πάνω σ' αυτό το «ωσεί». Διότιη Πολιτεία είναι πράγματι διαλυμένη.Αλλά και να μην ήταν, είναι σαν να είναι,γιατί κι αυτή ζει την προσομοίωση τουεαυτού της όπου όλα είναι «ως εάν».

Οπότε, πώς θα συνεχίσωνα διδάσκω σαν να ήμουν ακόμη καθηγητήςτου δημόσιου πανεπιστήμιου; Ή, ως εάνη σκέψη να μπορεί ακόμη κάτι να προσφέρειστη σκέψη (και στην πράξη), μια που οΛεβιάθαν μας είναι παντελώς αγράμματος;

Βιαστήκαμε να αρχίσουμετους απολογισμούς. Αλλά: «Δεν είναιακόμη παρά η αρχή». (κεντρικό σύνθηματου Μάη του '68.)

Γιορτάσαμε πριν λίγουςμήνες με φανφάρες το Μάη. Ε λοιπόν, ηγιορτή αρχίζει τώρα. Γιατί τασυμβάντα-θρυαλλίδες, όπως ο θάνατος τουΑλέξανδρου, δεν είναι εγκατεστημέναστην πληρότητα της Λογικής. Και γιατίγύρω τους υπάρχει χώρος και για άλλασυμβάντα, μια χιονοστιβάδα συμβάντωνπου αποκολλήθηκε από τους πάγους τηςαναισθησίας μας.

Συλλογίζομαι μια σκληρήατάκα του Νίτσε: «Το να ζεις μέσα στηνκουλτούρα είναι να θέλεις τη σκλαβιά».Να θέλεις προφανώς να διαιωνιστεί ηδιαφορά σου με τους άλλους. Έγιναν οικαταστροφές. Ο Στοκχάουζεν, σε πείσματου Παπαγιώργη, θα τις ονόμαζεκαλλιτεχνήματα. Αναζητούνται καικαταδικάζονται οι αυτουργοί. Αλλά πρινρίξουμε το λίθο, ας αναλογιστούμε ότιοι αυτουργοί φέρουν τις δικές μαςαμαρτίες, είναι «φορείς μιας καθολικήςενοχής», θύματα της επιλογής τους, τηςελευθερία της οποίας, άλλοι, έχουνπροσδιορίσει.

Πώς θα μπορούσα ναεξαιρέσω τον εαυτό μου από αυτούς;

Στήλες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ