ΤΗΝ ΚΥΨΕΛΗ ΕΧΕΙΣ ΠΟΛΛΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ να την αγαπήσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι σημαντικά παγκόσμια μέσα ενημέρωσης την έχουν κατατάξει στις πιο περιζήτητες περιοχές της Αθήνας και την αποθεώνουν με αφιερώματα, προσθέτοντας πάντα τη λέξη «cool». Πυκνοκατοικημένη, μητροπολιτική, μποέμικη και πολυεθνική, απέκτησε ξανά και αθόρυβα την παλιά της αίγλη και αποτελεί πλέον πόλο έλξης για μόνιμους κατοίκους και χιλιάδες επισκέπτες. Παρόλο που διαθέτει ακόμη όλα τα χαρακτηριστικά της γειτονιάς, έχει εξελιχθεί σε μια συνοικία με διαρκή κινητικότητα. Ωστόσο, αυτή την τάση ακολουθούν πολυάριθμα προβλήματα.
Η Κυψέλη μπορεί να έχει ζωντανέψει ξανά, η Φωκίωνος Νέγρη και η πλατεία Αγίου Γεωργίου να γνωρίζουν πρωτοφανή άνθηση, αλλά η μεταβολή των τουριστικών τάσεων και η αύξηση των επισκεπτών έχουν επηρεάσει καταλυτικά τη λειτουργικότητά της. Σήμερα, όποιος και να περπατήσει στην περιοχή, θα αντιληφθεί τα πολλά ζητήματα που αντιμετωπίζει και προκαλούν ανησυχία για το μέλλον της. Η υψηλή οικοδομική πυκνότητα, η ρύπανση, ο θόρυβος, τα προβλήματα κυκλοφορίας και στάθμευσης, οι ελάχιστοι ελεύθεροι χώροι, οι ανεπαρκείς υποδομές αλλά και η εγκληματικότητα συνθέτουν το παζλ των προβλημάτων στην Κυψέλη, δημιουργώντας μια κατάσταση που όχι μόνο δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες των επισκεπτών αλλά δεν προσφέρει και λύσεις σε όσα απασχολούν καθημερινά τους μόνιμους κατοίκους.
«Η κατάσταση συνεχώς επιδεινώνεται και πλέον σκεφτόμαστε πολύ σοβαρά να φύγουμε από την περιοχή. Τους καλοκαιρινούς μήνες δεν καθόμαστε ποτέ στο μπαλκόνι, αφού ο θόρυβος μας τρελαίνει. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί γείτονές μας κοιμούνται μόνο με ωτασπίδες», μου λέει κάτοικος που ζει στην οδό Σπετσών.
Στάθμευση
Σε καθημερινό εφιάλτη έχει εξελιχθεί η αναζήτηση πάρκινγκ στην περιοχή. Έχει υπολογιστεί ότι o χρόνος που μπορεί θα ξοδέψει κάποιος αναζητώντας χώρο στάθμευσης ξεπερνά ακόμη και τη μισή ώρα. Τη στιγμή που η αναλογία στη χώρα μας είναι 500 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους, αντιλαμβάνεται κανείς αμέσως τη διάσταση του προβλήματος. Την ίδια στιγμή, βαθιά το χέρι στην τσέπη αναγκάζονται να βάλουν οι πολίτες που επιθυμούν είτε να νοικιάσουν είτε να αγοράσουν μία θέση στάθμευσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραχώρησε στη LiFO ο πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates, Θέμης Μπάκας, για μια κλειστή θέση πάρκινγκ έκτασης 10 τ.μ. η ζητούμενη τιμή πώλησης το 2020 ήταν 10.000, ενώ σήμερα έχει εκτοξευθεί στις 19.000, σημειώνοντας μια αύξηση της τάξεως του 90%. Σε περίπτωση ενοικίασης, το ποσό ανέρχεται στα 145 ευρώ, από 95 ευρώ που ήταν πριν από τέσσερα χρόνια.
Καθαριότητα
Με όσους κατοίκους της περιοχής μιλήσαμε, το βασικό πρόβλημα που ανέφεραν όλοι ανεξαιρέτως ως ένα από τα κορυφαία είναι η καθαριότητα. «Όλο το βάρος ρίχνεται στη Φωκίωνος Νέγρη ως βιτρίνα και στους γύρω δρόμους έχει κανείς την αίσθηση ότι οι κάδοι δεν αδειάζουν ποτέ, ξεχειλίζουν και συχνά αναποδογυρίζονται», λέει κάτοικος της οδού Σκοπέλου. Ένα σημαντικό θέμα στην ίδια κατηγορία είναι και τα ογκώδη απορρίμματα προέρχονται από τις ανακαινίσεις κατοικιών, τα οποία σπάνια τοποθετούνται στην ειδική σκάφη που είναι υποχρεωτικό να νοικιάσεις σε αυτή την περίπτωση. Μεγάλο πρόβλημα υπάρχει και με τις εργασίες καθαρισμού και απολύμανσης των πλατειών, των δρόμων, ενώ πολλά πεζοδρόμια είναι σε κακή κατάσταση.
Στο πλαίσιο αυτό επικοινωνήσαμε με την αντιδήμαρχο Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Ρωξάνη Μπέη, που μας είπε: «Η Κυψέλη είναι πολυπληθής και πυκνοκατοικημένη. Προφανώς, δεν είναι μια εύκολη περιοχή και οι ανάγκες δεν μπορούν να καλυφθούν απ’ τις υπάρχουσες υποδομές. Σκεφτείτε ότι ένα “δορυφορικό” δρομολόγιο βάζουμε τα μεσημέρια και επικρατεί το απόλυτο κομφούζιο. Είναι βέβαιο ότι η έλλειψη ικανού αριθμού προσωπικού αποτελεί έναν σημαντικό λόγο εξαιτίας του οποίου έχει αυξηθεί το αποτύπωμα των απορριμμάτων μέσα στην πόλη. Παρόλο που αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα, προσπαθούμε, είτε με προσλήψεις είτε με δράσεις και πρωτοβουλίες, να βελτιώσουμε την κατάσταση. Ήδη έχουμε ανακοινώσει ένα πρόγραμμα που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει τη δημιουργία Ομάδας Ελέγχου Καθαριότητας, την πλήρη λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων και την εγκατάσταση 62 συστημάτων βυθιζόμενων κάδων σε στρατηγικά σημεία, όπως συνέβη πρόσφατα στη διασταύρωση των οδών Δροσοπούλου και Φωκίωνος Νέγρη. Επίσης, θεωρώ ότι οι 370 συμβασιούχοι που θα προσληφθούν τον Γενάρη θα βελτιώσουν τη στελέχωση του τομέα καθαριότητας. Σας διαβεβαιώ ότι όλες οι συντονισμένες επιχειρήσεις καθαρισμού εξελίσσονται κανονικά».
Ενοίκια
Μπορεί η πολυαναμενόμενη κατασκευή του σταθμού μετρό στην πλατεία της Κυψέλης να προσφέρει μια ανάσα όσον αφορά την κυκλοφορία, από την άλλη προκαλεί αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά ακινήτων. Προσελκύοντας το ενδιαφέρον ιδιωτών και επενδυτών, προβλέπεται να οδηγήσει σε αναβάθμιση της περιοχής, άρα σε ευκολότερη πρόσβαση και τελικά αυξημένο κόστος στην ενοικίαση κατοικιών, αλλάζοντας δομικά την ανθρωπογεωγραφία της περιοχής. Ενδεικτικά, όπως τονίζει στη LiFO ο πρόεδρος του Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates, Θέμης Μπάκας, για ένα διαμέρισμα έτους κατασκευής του 2006 και εμβαδού 80 τ.μ. η ζητούμενη τιμή ενοικίασης το 2020 ήταν 480, ενώ σήμερα έχει εκτοξευθεί στα 800 ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν θα βρει κανείς σπίτι με δύο υπνοδωμάτια στην Κυψέλη με ενοίκιο χαμηλότερο των 400 ευρώ, ενώ στην κλίμακα 501-600 ευρώ το ποσοστό διαθεσιμότητας αγγίζει μόλις το 14,64%. «Η πρώτη φράση των ενδιαφερόμενων ενοικιαστών όταν επικοινωνούν μαζί μας είναι: “Ξέρουμε ότι οι τιμές είναι σε υψηλά επίπεδα, τα διαθέσιμα ακίνητα είναι λιγοστά και η ζήτηση μεγάλη, αλλά, παρακαλώ, πολύ ενημερώστε μας αν υπάρξει μια ευκαιρία”», επισημαίνει ο κ. Μπάκας, ο οποίος συμπληρώνει ότι η πλειονότητα των οικονομικών ακινήτων, κατάλληλων για οικογένειες, είναι κυρίως κατοικίες μη ανακαινισμένες, κατασκευής του 1970-1980.
Συγκοινωνίες
Η Κυψέλη, με πληθυσμό που ξεπερνά τους 70.000 μόνιμους κατοίκους, εξυπηρετείται κυρίως από τις λεωφορειακές γραμμές 022 (Ακαδημία Ν. Κυψέλη) και 622, καθώς και από τα τρόλεϊ 2 και 4. Τις περισσότερες φορές περνούν από τις στάσεις κάθε 15 με 20 λεπτά, με αποτέλεσμα να επικρατεί το αδιαχώρητο και ταυτόχρονα να καταγράφονται πολλά κρούσματα κλοπής. Κάτοικος που αναγκάζεται καθημερινά να περιμένει στη στάση «Πανελλήνιος» μάς λέει ότι πρέπει να περάσουν 3 ή και 4 τρόλεϊ για να καταφέρει να μπει σε κάποιο. Σύμφωνα με τους Υπεύθυνους Μεταφορών, το πρόβλημα αυτό οφείλεται κυρίως στις δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες στο κέντρο της Αθήνας και της Κυψέλης, όπως και στις βλάβες των οχημάτων ή στις απρόβλεπτες απουσίες οδηγών. Το κυκλοφοριακό, οι στενοί δρόμοι και το παράνομο παρκάρισμα εμποδίζουν εξίσου την ομαλή ροή των δρομολογίων των ΜΜΜ στην περιοχή. Ευελπιστούν ότι ο σταθμός μετρό «Κυψέλη» θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση και θα βοηθήσει την εύκολη και άνετη μετακίνηση. Να θυμίσουμε ότι αναμένεται να εξυπηρετεί περισσότερους από 340.000 επιβάτες καθημερινά, ενώ στο σύνολό της η Γραμμή 4 του μετρό προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί το 2029, με τις μετακινήσεις με Ι.Χ. να μειώνονται κατά 53.000 ημερησίως.
Θόρυβος
«Η κατάσταση συνεχώς επιδεινώνεται και πλέον σκεφτόμαστε πολύ σοβαρά να φύγουμε από την περιοχή. Τους καλοκαιρινούς μήνες δεν καθόμαστε ποτέ στο μπαλκόνι, αφού ο θόρυβος μας τρελαίνει. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί γείτονές μας κοιμούνται μόνο με ωτασπίδες», μου λέει κάτοικος που ζει στην οδό Σπετσών. Άλλοι κάτοικοι που μένουν σε οδούς όπως η Δροσοπούλου, η Κυψέλης αλλά και σε σημεία όπως η πλατεία Αγίου Γεωργίου εκφράζουν τα ίδια παράπονα: συχνοί θόρυβοι από εργαλεία, μηχανήματα και φορτηγά αλλά και από τις καφετέριες, τα μπαρ και τα εστιατόρια που φιλοξενούνται στην πλατεία Αγίου Γεωργίου, ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ένταση της μουσικής μπορεί να ξεπεράσει τα νόμιμα όρια, επιδεινώνοντας την κατάσταση. Την ίδια στιγμή, στους κεντρικούς δρόμους της Κυψέλης η κυκλοφορία είναι πυκνή, προκαλώντας συνεχή θόρυβο, ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής, ενώ το πρόβλημα επιτείνουν οι ανακαινίσεις που πραγματοποιούνται σε ικανό τμήμα του κτιριακού αποθέματος μεγάλης παλαιότητας προκειμένου να λειτουργήσουν ως Airbnb. Σε έρευνες του Πολυτεχνείου έχει μετρηθεί ότι η Κυψέλη, από πλευράς ηχορύπανσης, βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό ανάμεσα στις χειρότερες περιοχές, ξεπερνώντας σε πολλά σημεία τα 75 db. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού οι κάτοικοι πρέπει να επιβαρυνθούν με πρόσθετα οικονομικά έξοδα, αφού αναγκάζονται να αλλάξουν κουφώματα και να τοποθετήσουν διπλά τζάμια.
Παραβατικότητα – Εγκληματικότητα
Τα περιστατικά εγκληματικότητας στην περιοχή δημιουργούν έντονη ανησυχία σε κατοίκους και επισκέπτες. Πολλοί γνωστοί δρόμοι της Κυψέλης, όπως η Δροσοπούλου, ανήκουν στις «κόκκινες» περιοχές από πλευράς διάπραξης μικροκλοπών, διαρρήξεων αυτοκινήτων, δημιουργώντας αρκετά κενά ασφαλείας. Κλοπές και ληστείες του δρόμου δεν καταγγέλλονται, αφού πολλά τμήματα Ασφαλείας είναι κλειστά το βράδυ και υπολειτουργούν το πρωί. Μάλιστα, η Κυψέλη συγκαταλέγεται στις περιοχές με τους περισσότερους συλληφθέντες ηλικίας μικρότερης των 18 ετών. Για τους κατοίκους η αιτία του προβλήματος εντοπίζεται στα αστυνομικά τμήματα της ευρύτερης περιοχής τα οποία είναι υποστελεχωμένα και οι αστυνομικές ομάδες που περιπολούν είναι ελάχιστες.