O 31χρονος Ρομάν Γαβράς - γιός του βραβευμένου σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά- συνηθίζει στα έργα του να πραγματεύεται την ωμή βία στα αστικά κέντρα. Και να προκαλεί.
Αυτή τη φορά σκηνοθετεί για λογαριασμό των αμερικανών ράπερ Jay-Z και Kayne West ένα βίντεο γεμάτο μπάχαλα και μάχες σώμα με σώμα μεταξύ διαδηλωτών και αστυνομίας.
Εικόνες μάλλον οικείες για όποιον παρακολούθησε τι έχει συμβεί τελευταία σε Αθήνα, Λονδίνο, ακόμα και στην πλατεία Ταχρίρ.
Το βίντεο γυρίστηκε τον περασμένο Απρίλιο στην Πράγα, και η άψογη σκηνοθεσία με χρήση πολύ καθαρής φωτογραφίας και slow motion υψηλής ανάλυσης, κάνει τις εικόνες ακόμα πιο επιβλητικές. Σχεδόν ανατριχιαστικές.
Με λίγο προσοχή παρατηρούμε πως στα περιβραχιόνια των αστυνομικών διακρίνονται - με δυσκολία- τα διακριτικά ΕΛ.ΑΣ (0:36, 1:57, 2:03 και αλλού..) , αφήνοντας να ξεγλιστρίσει ένα σιωπηλό - αλλά αιχμηρότατο- πολιτικό σχόλιο από τον ελληνικής καταγωγής νεαρό σκηνοθέτη.
Το βίντεο τελειώνει χωρίς να διαφαίνεται ποιός είναι τελικά ο νικητής και ποιος ο χαμένος...
Οι Justice, η M.I.A, τα γκέτο του Παρισιού, και οι κατατρεγμένοι κοκκινομάλληδες.
Δεν είναι η πρώτη φορά όμως που ο Romain Gavras φτιάχνει προβοκατόρικα βίντεοκλιπ που σχολιάζουν την βία και την σχέση της με την εξουσία.
Παρ' όλα αυτά, ο σκηνοθέτης επιμένει να μην αναλύει περαιτέρω τα έργα του, ούτε να δίνει πολλές συνεντεύξεις.
Κλασσικό παράδειγμα το βίντεο που σκηνοθέτησε το 2008 για τους γάλλους Justice, και το τραγούδι τους Stress.
(και αγαπημένο μου)
Δύο μόλις χρόνια μετά τις φοβερές ταραχές που είχαν ξεσπάσει στα Παρισινά εργατικά προάστια το 2006, (Οι νύχτες της Οργής) ο Gavras σκηνοθετεί το Stress και μας παρουσιάζει μια συμμορία νεαρών αγοριών να αλωνίζει στις εν λόγω εργατικές γειτονιές σπέρνοντας αλόγιστη βία, και σαπίζοντας ουσιαστικά στο ξύλο όποιον βρεθεί μπροστά τους, χωρίς κανένα κριτήριο.
Ο Gavras γίνεται εν μία νυκτί το νέο αμφιλεγόμενο enfant gâtée των γαλλικών media, που ενώ λυσάνε με το βίντεο δυσκολεύονται να του αποσπάσουν οποιοδήποτε σχόλιο.
"Όταν είσαι καλλιτέχνης -είτε σκηνοθέτης, είτε συγγραφέας, είτε ζωγράφος- μιλάς με την δουλειά σου.
Αν αρχίσεις να εξηγείς τους λόγους που σε έκαναν να λειτουργήσεις έτσι ή αλλιώς, τότε μπορείς να προκαλέσεις σύγχυση και να κάνεις τα πράγματα χειρότερα"
"Είναι παράξενο αλλά σε πολλές περιπτώσεις ο κόσμος τρελαίνεται όταν δεν του λες τι να σκεφτεί..."
είχε δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξη του στο Βήμα.
--------------------------------------
Το 2010 σκηνοθετεί το Born Free της M.I.A
Σε ένα ζοφερό στρατοκρατούμενο μέλλον, ομάδες καταστολής εισβάλλουν με το έτσι θέλω και αρπάζουν οτιδήποτε το διαφορετικό. Οι κοκκινομάλληδες οδηγούνται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και εκτελούνται.
Βία και σουρεαλιστική τρομοκρατία σε 9 λεπτά..
Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, οι κοκκινομάλληδες συμβολίζουν οποιαδήποτε καταπιεσμένη μειονότητα..
Μάλιστα, ένα χρόνο αργότερα ο Gavras δημιουργεί την μεγάλου μήκους ταινία Our Day Will Come , με πρωταγωνιστή τον Vincent Cassel, όπου το παραλήρημα για μία υποτιθέμενη γενοκτονία των κοκκινομάλληδων παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις.
Notre Jour Viendra, 2010
σχόλια