Οι νικητές της Οικονομικής Ολυμπιάδας εξηγούν γιατί τα όνειρα δεν έχουν πήχη
Η LiFO μίλησε με τους μαθητές των δημόσιων σχολείων που διακρίθηκαν αλλά και τους καθηγητές-προπονητές τους, οι οποίοι μας εξηγούν πώς δημιουργείται ένα υποστηρικτικό περιβάλλον.
Τι σημαίνει να διακρίνεσαι στα Οικονομικά ανάμεσα σε 3.672 παιδιά από 206 λύκεια όλης της χώρας; Ποια είναι τα εφόδια που χρειάζεσαι για να είσαι μέρος της μελλοντικής νέας γενιάς ταλαντούχων οικονομολόγων; Έχουν τα όνειρα όρια; Φυσικά και όχι. Αυτό ήταν το μήνυμα της φετινής Οικονομικής Ολυμπιάδας που επαληθεύτηκε με τον ιδανικότερο τρόπο κατά το διήμερο 15-16 Ιουνίου. Με ambassador το τρομερό παιδί του άλματος επί κοντώ Εμμανουήλ Καραλή (Manolo), ο διεθνής θεσμός που προάγει τον οικονομικό εγγραμματισμό συγκέντρωσε φέτος χιλιάδες συμμετοχές από πολυάριθμα σχολεία όλης της Ελλάδας.
Η Οικονομική Ολυμπιάδα είναι ένας διεθνής διαγωνισμός οικονομικών γνώσεων που απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες λυκείου της Ελλάδας και του εξωτερικού και φιλοδοξεί να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των γνώσεων των μαθητών και των μαθητριών στο πεδίο των οικονομικών.
Πριν από λίγες μέρες, πραγματοποιήθηκε ο τελικός της Ελληνικής Οικονομικής Ολυμπιάδας και ανακοινώθηκαν τα ονόματα των δέκα πρώτων νικητών. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο πρώτος νικητής, Άγγελος-Διονύσιος Δεμπόνος, μαθητής της Γ’ Λυκείου (Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος-Pierce) πέρσι είχε τερματίσει δεύτερος, γεγονός που αποδεικνύει τη σημασία της επιμονής και της προσήλωσής του στον στόχο. Τη δεύτερη και την τρίτη θέση κατέκτησαν ο Χρήστος Λούκας (ΓΕΛ Μαγούλας) και o Γιάννης Ναβροζίδης (ΓΕΛ Αιγάλεω), αναδεικνύοντας τη δύναμη της δημόσιας εκπαίδευσης. Στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρέθηκαν οι Αναστάσιος Βασιλειάδης και Αλέξανδρος Χατζόπουλος. Ακολούθησαν οι Χριστόφορος Αηδονάς, Jacqueline Molho, Θεοφάνης-Διονύσιος Ζωγράφος, Παρασκευή Συγγούνα και Παναγιώτης Μπουλούτας. Οι νικητές των τριών πρώτων θέσεων πήραν χρηματικά έπαθλα, με τον πρώτο να λαμβάνει 3.000 ευρώ.
Αν πήρα ένα μάθημα από τον διαγωνισμό; Προφανώς. Κι αυτό είναι ότι ακόμη και αν αμφιβάλλω για το αποτέλεσμα, δεν πρέπει να απορρίπτω ευκαιρίες όπως αυτή. Εννοώ ότι τη θέση που κατέλαβα στον διαγωνισμό θα μπορούσε κάλλιστα να την πάρει κάποιος άλλος που είχε τη δυνατότητα, αλλά τελικά δεν δήλωσε συμμετοχή
Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα απ’ τα πιο ελπιδοφόρα μηνύματα της φετινής Οικονομικής Ολυμπιάδας ήταν ότι οι δύο από τους τρεις νικητές προέρχονται από δημόσια σχολεία. «Φέτος είναι η τρίτη φορά που συμμετείχα στην Οικονομική Ολυμπιάδα και πιστεύω πως έχω κερδίσει πολλά πράγματα απ’ αυτόν τον διαγωνισμό. Έχω βελτιώσει σημαντικά τις γνώσεις μου πάνω στην οικονομική επιστήμη και πλέον κατανοώ καλύτερα αλλά και σε βάθος πολλά οικονομικά και κοινωνικά φαινόμενα. Ξέρετε, η ομορφιά των Οικονομικών οφείλεται στο ότι συνδυάζουν στοιχεία από διάφορους κλάδους όπως τα μαθηματικά και η στατιστική αλλά και η φιλοσοφία ή οι πολιτικές επιστήμες. Για μένα, ήταν μια μοναδική εμπειρία επειδή είχα την ευκαιρία να γνωρίσω συνομήλικούς μου με παρόμοια ενδιαφέροντα και ανησυχίες, ενώ με κάποιους από αυτούς πιστεύω ότι έχω αναπτύξει φιλικές σχέσεις. Γι’ αυτό προτείνω σε κάθε μαθητή λυκείου να συμμετάσχει χωρίς να αγχώνεται εάν θα διακριθεί ή όχι. Μακροπρόθεσμα δεν είναι τα βραβεία που μένουν αλλά οι εμπειρίες και οι μνήμες που δημιουργούμε», μου λέει ο Χρήστος Λούκας από το ΓΕΛ Μαγούλας.
Στην Ελλάδα, ο διαγωνισμός διοργανώνεται από το 2020 από το ΚΕΦΙΜ – Μάρκος Δραγούμης σε συνεργασία με το τσέχικο Ινστιτούτο Οικονομικής Εκπαίδευσης (INEV), διοργανωτή φορέα της Διεθνούς Οικονομικής Ολυμπιάδας. Η Οικονομική Ολυμπιάδα διοργανώνεται με την υποστήριξη της Τράπεζας της Ελλάδος και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Ο διαγωνισμός έχει 3 φάσεις. Οι μαθητές διαγωνίζονται σε επίπεδο σχολικό, μετά περιφερειακό και μετά στον τελικό.
Από την πλευρά του ο Γιάννης Ναβροζίδης από το 1ο ΓΕΛ Αιγάλεω λέει: «Η φετινή χρονιά στην Οικονομική Ολυμπιάδα ήταν αρκετά ιδιαίτερη για μένα, κυρίως για δύο λόγους. Ο πρώτος αφορά την πίεση των Πανελληνίων, η οποία με εμπόδιζε να συμμετάσχω. Ο δεύτερος λόγος είναι πως για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια δεν κόπηκα στον περιφερειακό (κάτι που περίμενα να επαναληφθεί). Ο τελικός γύρος ήταν μια μοναδική εμπειρία που με εξέπληξε θετικά, αφού περίμενα μια τυπική 9ωρη διαδικασία που δεν θα διέφερε αρκετά από αυτήν ενός συνηθισμένου διαγωνίσματος. Κατέληξε να είναι μια ευχάριστη και γεμάτη μέρα σε ένα περιβάλλον με εξαιρετικούς ανθρώπους που κατάφερα να γνωρίσω. Η αλήθεια είναι πως δεν θα βρισκόμουν σε αυτήν τη θέση χωρίς την επιμονή της καθηγήτριάς μου να συμμετέχουμε σε διαγωνισμούς και αυτό το αναφέρω γιατί αποτελεί έναν εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα. Αν πήρα ένα μάθημα από τον διαγωνισμό; Προφανώς. Κι αυτό είναι ότι ακόμη και αν αμφιβάλλω για το αποτέλεσμα, δεν πρέπει να απορρίπτω ευκαιρίες όπως αυτή. Εννοώ ότι τη θέση που κατέλαβα στον διαγωνισμό θα μπορούσε κάλλιστα να την πάρει κάποιος άλλος που είχε τη δυνατότητα, αλλά τελικά δεν δήλωσε συμμετοχή».
Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει, όμως, το υποστηρικτικό περιβάλλον; Και πώς το βιώνουν όλο αυτό οι καθηγητές που αναλαμβάνουν τον άτυπο ρόλο του προπονητή; Η καθηγήτρια Οικονομικών του 1ου ΓΕΛ Αιγάλεω Γεωργία Κουρεμάδη υποστηρίζει: «Η χαρά μου είναι μεγάλη με τη συμμετοχή του μαθητή Γιάννη Ναβροζίδη στον τελικό της Εθνικής Οικονομικής Ολυμπιάδας. Με τον Γιάννη αρχίσαμε αυτό το οδοιπορικό τρία χρόνια πριν, όταν ήρθε στο 1ο Λύκειο Αιγάλεω. Πρότεινα στους μαθητές να συμμετέχουμε στον διαγωνισμό και αμέσως ανταποκρίθηκε θετικά. Ήταν κάτι που περίμενε, κάτι που το ήθελε βαθιά, μια και ο ίδιος είχε ως χόμπι να ψάχνει στοιχεία για την ελληνική κρίση και την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας. Σε κάθε διδακτική ενότητα του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας (Α’ Λυκείου) βρίσκαμε τον τρόπο να στρέφουμε το βλέμμα μας στο σήμερα, να το εναρμονίζουμε με τα γεγονότα που ήταν ορατά γύρω μας. Πριν ξεκινήσουμε τον διαγωνισμό πήραμε θέματα προσομοίωσης που ήταν αναρτημένα ως υλικό μελέτης και αρχίσαμε να βλέπουμε κάθε ερώτηση ως έναν άξονα που θα έπρεπε να μελετηθεί πιο αναλυτικά. Με το σκεπτικό αυτό, δίνοντας από μεριάς μου τις κατευθυντήριες και αναλύοντας, στο μέτρο που ο χρόνος μού επέτρεπε, βασικές έννοιες, καθώς και με τη μεγάλη ατομική προσπάθεια από τη μεριά του Γιάννη επιτεύχθηκε η διάκριση της 3ης θέσης. Η θέση αυτή ήρθε στο τέλος της Γ’ Λυκείου, αφού ο Γιάννης, μαθητής πια του τμήματος Οικονομίας & Πληροφορικής με το μάθημα της Οικονομίας ωρίμασε, κατανόησε βαθύτερα και πέτυχε αυτό το αποτέλεσμα. Νιώθω υπερηφάνεια τόσο για τον Γιάννη όσο και για τους υπόλοιπους μαθητές μου στο 1ο ΓΕΛ Αιγάλεω που παλεύουν να ξεχωρίσουν και δίνουν καθημερινό αγώνα, συμμετέχοντας σε καθετί νέο που τους ζητείται».
Κλείνοντας, η Δέσποινα Γιαννουλάκη από το ΓΕΛ Μαγούλας επισημαίνει: «H σημαντική διάκριση του μαθητή μας στην Οικονομική Ολυμπιάδα μάς κάνει χαρούμενους και υπερήφανους. Ως καθηγήτριά του έχω να πω ότι ο Χρήστος ξεχώρισε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς λόγω της ουσιαστικής παρουσίας του στην τάξη. Η συνέπεια, η συμμετοχή, η εργατικότητα και η άριστη επίδοση σε συνδυασμό με την ευγένεια και τον σεβασμό αποτέλεσαν στοιχεία αυτής της παρουσίας. Ευχή μου να αποτελέσει φωτεινό παράδειγμα για τους μαθητές και τις μαθήτριες».