Γιάννης Καραλής: «Το ιδανικό περιβάλλον εργασίας χτίζεται με ελευθερία, σεβασμό και εμπιστοσύνη»
Ο CEO της Netsteps μιλά για τη διάκριση της εταιρείας ως ένα από τα καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα στην Ευρώπη και μοιράζεται το όραμά του για το μέλλον.
ADVERTORIAL
Τον φετινό Σεπτέμβριο, η Netsteps διακρίθηκε ως ένα από τα καλύτερα περιβάλλοντα εργασίας στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, ο οργανισμός Great Place to Work International Institute την ανέδειξε στην 3η θέση της κατηγορίας μικρών επιχειρήσεων. Κι αυτό δεν ήταν τυχαίο.
Η συγκεκριμένη διάκριση είναι αποτέλεσμα μίας συνεχούς προσπάθειας για εξέλιξη, η οποία έχει στο επίκεντρο την ευημερία των εργαζομένων. Η επιτυχία της Netsteps βασίζεται στους ανθρώπους της – γι’ αυτό και επενδύει συστηματικά στη δημιουργία ενός εργασιακού χώρου που ενθαρρύνει τους εργαζομένους να προχωρούν μπροστά, να εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους και να θέτουν νέους στόχους.
Ο CEO της εταιρείας, Γιάννης Καραλής, μιλά για τις προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει, εξηγεί πώς μπορεί να επιτευχθεί μία υγιής εταιρική κουλτούρα και μοιράζεται το όραμά του για το μέλλον της Netsteps.
— Η NetSteps διακρίθηκε στην 3η θέση των Best Workplace Europe. Από την εμπειρία σας, πόσο δύσκολο είναι αρχικά να δημιουργηθεί και, στη συνέχεια, να διατηρηθεί ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον;
Είναι σίγουρα πιο εύκολο να το ξεκινήσεις και δυσκολότερο να το διατηρήσεις. Η NetSteps ξεκίνησε από 2 άτομα, εμένα και τη σύζυγό μου, και οι πυρηνικές μας αξίες είναι αυτές που καθόρισαν το εργασιακό περιβάλλον που δημιουργήσαμε. Θέλαμε πάντα να περιτριγυριζόμαστε από χαρούμενους και ελεύθερους ανθρώπους. Ο Ρήγας Φεραίος έλεγε «όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά». Ήμασταν καθηγητές πριν ξεκινήσουμε την NetSteps και βλέπαμε καθημερινά πόσο απίστευτη είναι η δυναμική των μαθητών, όταν νιώθουν ελεύθεροι να εκφραστούν. Νιώθαμε ειλικρινή χαρά με τις επιτυχίες τους. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα: δημιουργούμε το περιβάλλον εκείνο που χρειάζεται κάποιος για να εκφραστεί, να δημιουργήσει. Σήμερα, η NetSteps είναι μια εταιρία με περισσότερα από 60 άτομα και έχει διατηρήσει το υγιές περιβάλλον της. Παλιά πίστευα ότι θα ήταν αδύνατον να διατηρηθεί αυτό με περισσότερα άτομα, πως δεν θα μπορείς να έχεις ένα ζεστό κλίμα σε μεγαλύτερη κλίμακα. Κι όμως δεν είναι έτσι - διαμορφώνοντας μία σωστή δομή στην εταιρία, καταλήγεις πάντα σε ομάδες 5-6 ατόμων, όπου οι managers διέπονται από τις πυρηνικές αξίες της εταιρίας και τις μεταδίδουν. Λειτουργούν σαν φάρος που όλοι τον κοιτάμε και με βάση αυτό ξαναβρίσκουμε την πορεία μας.
— Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει χρειαστεί να αντιμετωπίσετε, προκειμένου να φτάσει η NetSteps στο επίπεδο που βρίσκεται σήμερα;
H μεγαλύτερη πρόκληση ήταν και είναι το ευρύτερο οικονομικό κλίμα, η γενικότερη (παγκόσμια και μη) αβεβαιότητα και οι δυσκολίες του επιχειρείν στην Ελλάδα. Η πανέμορφη Ελλάδα μας έχει αυτό που λέμε ρηχή οικονομία. Πολλές φορές νιώθεις ότι προσπαθείς με τους καλύτερους ανθρώπους, τους καλύτερους σπόρους και τον καλύτερο εξοπλισμό να καλλιεργήσεις ένα χωράφι που δεν έχει χώμα, αλλά πέτρα. Σκάβεις στην πέτρα και είναι κρίμα γιατί πραγματικά έχουμε πολύ αξιόλογο δυναμικό - αν το χωράφι μας ήταν πιο γόνιμο, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά. Δεν μας σταμάτησε ποτέ αυτό όμως να δημιουργήσουμε! Ίσα-ίσα μας πεισμώνει περισσότερο και από την πέτρα βγάζουμε λάδι.
— Κατά την άποψή σας, πώς η υγιής εταιρική κουλτούρα επηρεάζει τις σχέσεις της επιχείρησης με το δίκτυο συνεργατών της;
Θα σας πω για την δική μας κατηγορία επιχειρήσεων που εμπίπτει στις «υπηρεσίες». Παραδοσιακά στις υπηρεσίες κάποιος αγοράζει 2 πράγματα: την τεχνογνωσία σε ένα γνωστικό αντικείμενο και την καλή διάθεση του συνεργάτη του. Σκεφτείτε για παράδειγμα έναν παιδίατρο - υπηρεσία είναι και αυτό. Τι επιζητάς από έναν παιδίατρο; Να ξέρει την επιστήμη του και να έχει καλή διάθεση και χαμόγελο να βοηθήσει τον ασθενή του. Αντίστοιχα, μια υγιής εταιρική κουλτούρα ενισχύει την εξέλιξη του ατόμου, του συνόλου και προπαντός δημιουργεί χαρούμενους ανθρώπους που νιώθουν γεμάτοι με την βελτίωση της θέσης του συνεργάτη. Με τους πελάτες μας, λοιπόν, γινόμαστε «ένα», μια ομάδα, και παρατηρώ ότι αναπτύσσονται όμορφες σχέσεις μεταξύ συνεργατών που εκφράζονται μέσα από καθημερινές πράξεις. Τι πιο ωραίο όταν ένας συνεργάτη στέλνει ένα δωράκι σε έναν προγραμματιστή ή έναν marketeer, όταν ένας marketeer στον προσωπικό του χρόνο θα μπει να τσεκάρει και να βελτιώσει μια διαφήμιση όχι γιατί του το επιβάλλει η εταιρία, αλλά γιατί νιώθει ότι συμμετέχει ενεργά στο όραμα του πελάτη.
— Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ιδανικού εργασιακού περιβάλλοντος, κατά τη γνώμη σας;
Απλό είναι: Ping- Pong, πρωινό, γυμναστήριο και πολλά-πολλά benefits. Αστειεύομαι προφανώς, αυτά είναι πολύ ωραία. Είναι καλό και πρέπει να υπάρχουν, αλλά μπορεί να έχουν το ανάποδο αποτέλεσμα αν δεν συμπληρώνονται με την καλή διάθεση, την ειλικρίνεια, την εμπιστοσύνη και τις ηθικές αξίες της ηγεσίας. Τότε όλα αυτά γίνονται μέσα εξαγοράς της δυναμικής των εργαζομένων που είναι άμεσα αντιληπτό από τους εργαζόμενους και δικαιολογημένα κατακριτέο. Άρα, τα χαρακτηριστικά που επιζητούμε δεν είναι επιφανειακά, σχετίζονται άμεσα τις αξίες της εταιρίας. Για εμάς τα χαρακτηριστικά ενός ιδανικού εργασιακού περιβάλλοντος είναι η ελευθερία, η αριστεία, ο σεβασμός - και θα μείνω λίγο περισσότερο στην εμπιστοσύνη. Εμπιστοσύνη για εμάς είναι να μπορέσεις να εκδηλώσεις την αδυναμία σου χωρίς να χρησιμοποιηθεί εναντίον σου από κάποιον συνάδελφό σου. Είναι κάτι πολύ σημαντικό, γιατί από εκεί ξεκινάει και η ελευθερία.
— Βρισκόμαστε σε μία εποχή που το digital marketing εξελίσσεται διαρκώς και με μεγάλη ταχύτητα. Πώς προσαρμόζεται η ελληνική αγορά στην εξέλιξη αυτή;
Ζούμε στην εποχή του digital transfomation. Είναι λάθος να νομίζουμε ότι η εποχή αυτή κάποτε θα σταματήσει. Και είναι λάθος να νομίζουμε ότι το digital transformation αφορά τις επιχειρήσεις - τους ανθρώπους αφορά. Εμείς γινόμαστε «transform» και οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται σε αυτό. Σήμερα η Google είναι περίπου 25 ετών, δηλαδή όποιος είναι σήμερα μέχρι 25 ετών δεν έζησε ποτέ την εποχή αναζήτησης πληροφορίας σε εγκυκλοπαίδεια. Υπάρχει λοιπόν μια νέα γενιά από πίσω μας, τα παιδιά μέχρι 15 ετών που μιλάνε με voice μηνύματα, δεν μπαίνουν στο Facebook αλλά σε άλλα μέσα, αυτό-εκπαιδεύονται από το YouTube, πατάνε skip Ad αμέσως και διάφορα άλλα digital χαρακτηριστικά που θα διαμορφώσουν την επόμενη μέρα. Αυτός ο κύκλος δεν θα σταματήσει, θα έρθει η επόμενη γενιά κ.ο.κ. Πρέπει, λοιπόν, πάντα να σκεφτόμαστε τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που έρχονται και να ετοιμάζουμε τις επόμενες κινήσεις μας. Οι άνθρωποι της αγοράς πρέπει να εκπαιδεύονται για να μπορούν να μιλήσουν στα υπάρχοντα και στα νέα κοινά.
— Πώς οραματίζεστε το μέλλον της NetSteps;
Η NetSteps θα συνεχίσει και θα ενισχύσει το όραμά της. Είμαστε ο αξιόπιστος συνεργάτης σε όλα τα θέματα που αφορούν στο Digital Commerce. Θα είμαστε δίπλα στις επιχειρήσεις σε όλο αυτό το ταξίδι και σε όλο το φάσμα των υπηρεσιών. Από την Συμβουλευτική και το Marketing μέχρι το Development. Αναπροσαρμόζουμε συνεχώς τη στρατηγική μας για να είμαστε aligned με τα όποια νέα δεδομένα. Η δραστηριότητα μας θα συνεχίσει να αφορά της μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ συνεχίζουμε να διευρύνουμε τα γεωγραφικά μας όρια και εκτός της Ελλάδας. Αιχμή μας είναι και θα είναι οι άνθρωποί μας, η κουλτούρα μας και οι αξίες μας.