Κάνοντας τη ζωή του Βασίλη Παλαιοκώστα podcast
Η Δάφνη Καρνέζη μιλά για το «Outlaws: The Good Thief» που περιγράφει τη ζωή και τη δράση του Βασίλη Παλαιοκώστα
ADVERTORIAL
Το γεγονός ότι η ζωή των αδερφών Παλαιοκώστα μοιάζει με κινηματογραφική ταινία, είναι γνωστό και αδιαμφισβήτητο. Μόνο τη θρυλική ληστεία του 1992 στην Καλαμπάκα να θυμηθεί κανείς, όταν ο Βασίλης και ο μεγαλύτερος αδερφός του, Νίκος, το έσκασαν πετώντας πεντοχίλιαρα στους δρόμους της πόλης, είναι αρκετό. Ή την κλοπή ενός Nissan ντόπιου για να διαφύγουν, όπου λέγεται ότι τα αδέρφια το επέστρεψαν πλυμένο και με 150.000 δραχμές κάτω από το χαλάκι του οδηγού.
Κάτι τέτοιες ιστορίες είναι που τους έκαναν τόσο δημοφιλείς, γεννώντας τη φήμη πως κλέβουν αλλά επιστρέφουν στους φτωχούς της περιοχής τους, εξασφαλίζοντας έτσι και την προστασία τους. Ιστορίες σαν αυτές, μαζί φυσικά με τη θρυλική απόδραση του Βασίλη με ελικόπτερο από τις φυλακές Κορυδαλλού το 2006 μαζί με τον Αλκέτ Ριζάι, ήταν που ανάγκασαν τους Αμερικάνους να στρέψουν το βλέμμα τους προς τη χώρα μας.
Αποτέλεσμα; Η δημιουργία ενός podcast 8 επεισοδίων με τίτλο «Outlaws: The Good Thief» το οποίο περιγράφει τη ζωή και τη δράση του Βασίλη Παλαιοκώστα, του νούμερο ένα καταζητούμενου στην Ελλάδα.
Στη συμπαραγωγή αυτή της Kaleidoscope και της iHeartPodcasts, σε συνεργασία με την ομάδα του «The Greek Podcast Project» εδώ στην Ελλάδα, χάρη στην αποκλειστική πρόσβαση σε ανθρώπους από το περιβάλλον του Παλαιοκώστα, συμμαθητές, δημοσιογράφους, διεθνείς αξιωματούχους, αρκετούς υψηλόβαθμους αστυνομικούς ακόμη και έναν πρώην πρωθυπουργό(!), αποκαλύπτεται πώς ένα φτωχό παιδί από τα ορεινά χωριά των Τρικάλων, έγινε ένας από τους πλέον καταζητούμενους εγκληματίες της Interpol.
Το ενδιαφέρον του κοινού ήταν μάλιστα τόσο έντονο, που μέσα σε 72 ώρες από την κυκλοφορία του πρώτου επεισοδίου στις 12 Ιουλίου, κατάφερε να σκαρφαλώσει στην πρώτη θέση των documentary podcasts στις ΗΠΑ και στην ένατη θέση των podcasts στον κόσμο. Πλέον, είναι διαθέσιμα και τα 8 επεισόδια και η επιτυχία που έχουν σημειώσει είναι τεράστια.
Η Δάφνη Καρνέζη είναι δημιουργός του «The Greek Podcast Project» η οποία ανέλαβε με την ομάδα της και όλη τη δημοσιογραφική έρευνα και κομμάτι της παραγωγής του podcast «Outlaws: The Good Thief». Πώς, όμως, έζησε μία τόσο ξεχωριστή συνεργασία; «Όταν επικοινώνησαν μαζί μου οι παραγωγοί από την εταιρεία Kaleidoscope, προφανώς και ενθουσιάστηκα, δεδομένου πως η Αμερική είναι η γενέτειρα των podcasts και το true crime από τα πιο δημοφιλή είδη podcast παγκοσμίως αυτή τη στιγμή. Άλλωστε στην ομάδα μας είχαμε δημιουργήσει ήδη podcasts διαφόρων ειδών (αλλά ποτέ πριν true crime!), και ξεκινήσαμε με στόχο να ζωντανέψουμε ελληνικές ιστορίες και αφηγήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο στο εξωτερικό, οπότε ήταν πολύ ταιριαστό project. Όσο για τον Παλαιοκώστα ως θέμα, με ιντρίγκαρε χωρίς να ξέρω πολλά για την περίπτωση, καθώς μεγάλωσα στην Αγγλία για μεγάλο μέρος της παιδικής μου ηλικίας. Είχα όμως όρεξη να μάθω παραπάνω», λέει.
Εμβαθύνοντας στη διαδικασία, η Δάφνη περιγράφει πως χρειάστηκαν 18 μήνες, στη διάρκεια των οποίων σε διαφορετικές φάσεις δούλεψαν στην Ελλάδα 7 άτομα στην έρευνα, το ρεπορτάζ και την παραγωγή. Κι αυτό γιατί καθώς είναι ηχητικό ντοκιμαντέρ, με έντονα στοιχεία αφήγησης και storytelling, τα πάντα έπρεπε να είναι εμπεριστατωμένα.
Έτσι, έγινε χρήση πολλαπλών πηγών πριν ξεκινήσει να γράφεται το σενάριο, από άρθρα και συνεντεύξεις, μέχρι την αυτοβιογραφία του ίδιου του Παλαιοκώστα «Μια Φυσιολογική Ζωή», αποσπάσματα της οποίας αναφέρονται συχνά και στο podcast, αλλά και το βιβλίο του συνεργάτη του, Κώστα Σαμαρά, τα οποία χρειάστηκε να διαβάσουν από άκρη σε άκρη, προσπαθώντας να καταλάβουν τι κινεί τους ανθρώπους αυτούς και πώς σκέφτονται. «Όλα αυτά ήταν η αφετηρία για να εντοπίσουμε σε δεύτερη φάση τους "ανθρώπους-κλειδιά" στην έρευνα, και να τους προσεγγίσουμε για συνεντεύξεις», σημειώνει η Δάφνη Καρνέζη.
Όπως εξηγεί όμως η Δάφνη, δεν έλειψαν και οι δυσκολίες, αφού όταν δουλεύεις ένα podcast για έναν πελάτη και με πιο ξεκάθαρη θεματική, ξέρεις λίγο -πολύ από πριν τι θέλεις να πεις. Το δύσκολο - αλλά και συναρπαστικό- σε αυτό το είδος είναι να προσεγγίσεις ανθρώπους για συνέντευξη, χωρίς να ξέρεις ούτε εσύ ο ίδιος ακριβώς τι θέλεις από αυτούς! «Ήθελε τέχνη όχι μόνο να βρεθούν οι κατάλληλοι άνθρωποι και να τους πείσουμε να μας μιλήσουν, αλλά και να δείξουμε ευαισθησία σε ένα τόσο λεπτό θέμα, και να καταφέρουμε να μας εμπιστευτούν με τις ιστορίες τους ενώ ακόμα εμείς οι ίδιοι χτίζαμε το όραμά μας», τονίζει.
Για τις ανάγκες της έρευνας, χρειάστηκε να επισκεφτούν τα Τρίκαλα και τα γύρω ορεινά χωριά, καθώς από εκεί κατάγεται ο Παλαιοκώστας και η οικογένειά του αλλά και διαμένει τώρα ο Κώστας Σαμαράς. Επίσης, την Άρτα και τα Τζουμέρκα, γιατί λέγεται ότι υπήρχαν ίχνη του εκεί, την Αθήνα και τα Εξάρχεια όπου είχε γνωστούς, καθώς και την Ικαρία και το Άγιο Όρος ώστε να καταλάβουν περισσότερο τον θρύλο και την ιστορία του αντιεξουσιαστικού κόσμου. Από όλη αυτή τη διαδικασία, η Δάφνη ξεχωρίζει τρεις δυνατές στιγμές.
Αρχικά, τη στιγμή που λίγο έξω από τα Τρίκαλα είδαν τον Νίκο Παλαιοκώστα, αδερφό του Βασίλη, στο μπαλκόνι του σπιτιού του και αποφάσισαν να πλησιάσουν και να του μιλήσουν. Στη συνέχεια προσθέτει τη στιγμή που ο Στέλιος Καραγιώργος, διευθυντής του μουσείου Τσιτσάνη, που μεγάλωσε στο διπλανό χωριό από την οικογένεια Παλαιοκώστα, τους περιέγραψε τα παιδικά του χρόνια, τη φτώχεια και την απομόνωση των Βλάχων στα χωριά αυτά και τέλος, όταν ο Κώστας Σαμαράς, πρώην κατάδικος και συνεργάτης του Παλαιοκώστα, τους διηγήθηκε τη στιγμή που τον συνέλαβαν στο πλοίο για Ιταλία που πήγαινε με την τότε σύντροφό του για να ξεκινήσουν μια νέα ζωή και να γίνει καλλιτέχνης.
Μετά από τόσους μήνες έρευνας, αυτό που έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση στην Δάφνη για τον Βασίλη Παλαιοκώστα πάντως, ήταν το πόσο έχει επηρεαστεί από τον μεγαλύτερο αδερφό του, Νίκο, αλλά και απ’ γεγονός ότι ήταν φιλόζωος και διαθέτει και χιούμορ, τουλάχιστον αν κρίνουμε από το βιβλίο του. Αν μπορούσε πάντως να του κάνει δύο ερωτήσεις, θα τον ρωτούσε αν άξιζαν όλα αυτά που πέρασε κι αν όντως έδωσε λεφτά στους φτωχούς. Και μια ερώτηση-μπόνους για το αν του άρεσε το podcast φυσικά.
Το αγαπημένο επεισόδιο της Δάφνης, είναι ξεκάθαρα το τέταρτο (https://open.spotify.com/episode/09MuTX6cPrecLYwYqsISfk), λόγω του δυνατού sound design, ενώ αν κάποιος αναρωτιόταν γιατί να το ακούσει, θα του έλεγε «για να χαλαρώσει, να γελάσει, και να αναρωτηθεί: τι κάνει κάποιον εγκληματία».
Η μεγαλύτερη πρόκληση που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, ήταν η εξ αποστάσεως συνεργασία με την ομάδα της Αμερικής, σε συνδυασμό με το γεγονός πως ήταν αρχικά έγκυος και στη συνέχεια νέα μητέρα κατά τη διάρκεια της παραγωγής. Παρά τις προκλήσεις όμως, η ίδια δηλώνει βέβαιη πως η συνεργασία πήγε πολύ καλά και οι τρόποι για να δουλέψουν όλοι μαζί παραγωγικά, βρέθηκαν και με το παραπάνω.
Αν και αναγνωρίζει πως υπήρχαν δύσκολες στιγμές δουλεύοντας εξ αποστάσεως, επειδή είχαν όλη θέληση και διάθεση να πετύχει, η συνεργασία εξελίχθηκε τελικά άψογη. Την θετικότερη εντύπωση την έκανε το γεγονός πως δεν διστάζουν να γκρεμίσουν ένα σενάριο και να το ξαναστήσουν εξαρχής, αν δεν θεωρούν ότι είναι όσο καλό όσο θέλουν, περιγράφει, ενώ εκτός από το «The Good Thief» προτείνει κάποιος να ακούσει και το «Skyline Drive», που αφηγείται ο ίδιος ο Mangesh Hattikudur, ένας από τους παραγωγούς, για μια πολύ ιδιαίτερη και προσωπική του ιστορία.
Όσο για την «The Greek Podcast Project», η Δάφνη, χαίρεται που μεγαλώνει όπως ακριβώς την είχε ονειρευτεί και ακόμη καλύτερα. «Έχουμε στήσει μια πολύ δυνατή ομάδα δημοσιογράφων, ερευνητών, παραγωγών και ηχοληπτών, αλλά έχουμε υπάρξει επίσης πολύ τυχεροί και με το δίκτυο των πελατών και συνεργατών μας, που μας δείχνουν εμπιστοσύνη και μας αφήνουν μεγάλη δημιουργική ελευθερία».
Αυτή τη στιγμή, στην εταιρεία τρέχουν επίσης το αγγλόφωνο podcast «Common Ground by Toposophy» με θέμα urbanism και το μέλλον των πόλεών μας, το Skroutz Sessions για το Skroutz.gr και το Literary Friction το οποίο είναι λογοτεχνικού περιεχομένου. Στα μελλοντικά τους σχέδια όμως, είναι να κάνουν περισσότερες δικές τους παραγωγές και γιατί όχι να συνεργαστούν ξανά με την Kaleidoscope.
Αν τέλος είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει στην παραγωγή podcast για τη ζωή κάποιου άλλου Έλληνα, η Δάφνη είναι ξεκάθαρη: «Του Ιωάννη Καποδίστρια, γιατί είχε πολύ δραματική ζωή!».
Μέχρι λοιπόν να γίνει και αυτό πράξη, μπορείτε να ακούσετε κι εσείς όλα τα επεισόδια του «Outlaws: The Good Thief» στις γνωστές πλατφόρμες.
Ακούστε το «Outlaws: The Good Thief», εδώ.
*Φωτογραφίες Πεδίου: The Greek Podcast Project