Τι συνέβη στην ημερίδα "Το ελληνικό μάρμαρο" στην Έκθεση Οικοδομή – Metropolitan Expo

Τι συνέβη στην ημερίδα "Το ελληνικό μάρμαρο" στην Έκθεση Οικοδομή – Metropolitan Expo

Ένα event υπό την επιμέλεια της Design Ambassador και του Archisearch

To λευκό που ξεχωρίζει. Το σπασμένο μάρμαρο. Τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Ακόμα και τα κλεμμένα μάρμαρα του Έλγιν. Όλα αποδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη πέτρα, είναι μια από τις σπάνιες σταθερές του τόπου μας, ο θεμέλιος λίθος της, ενίοτε αστραφτερής μνήμης μας. 

 

Στις 14 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε ημερίδα, στην Έκθεση Οικοδομή – Metropolitan Expo και ήταν μια διοργάνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης με την υποστήριξη του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής και τη δημιουργική διεύθυνση και επιμέλεια της Design Ambassador και του Archisearch, δηλαδή της ομάδας του Βασίλη Μπαρτζώκα.

 

 

Highlights από την ημερίδα για το Ελληνικό Μάρμαρο σε συνδιοργάνωση ΣΕΜΜΘ και Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής με την Δημιουργική Διεύθυνση και επιμέλεια παραγωγής της Design Ambassador και του Archisearch.

 

     

 

Το φετινό Build expo δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει ιδανικότερα. Με μια ημερήσια ημερίδα για το ελληνικό μάρμαρο που τη συνέθεταν τέσσερα πάνελ που τα στελέχωναν αρχιτέκτονες, μουσειολόγοι, marketeers, γεωλόγοι, επιχειρηματίες, υπουργικά στελέχη, επομένως διαφορετικά επαγγέλματα, των οποίων όμως, το κοινό στοιχείο που τα ένωνε, ήταν η αγάπη για το ελληνικό μάρμαρο.

 

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στις 14 Οκτωβρίου, στην Έκθεση Οικοδομή – Metropolitan Expo και ήταν μια διοργάνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης με την υποστήριξη του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής και τη δημιουργική διεύθυνση και επιμέλεια της Design Ambassador και του Archisearch, δηλαδή της ομάδας του Βασίλη Μπαρτζώκα.

 

 

 

 

Οι συζητήσεις χωρίζονταν σε τέσσερις ενότητες στις οποίες αντιστοιχούσαν τα ανάλογα πάνελ. Η πρώτη αφορούσε την αρχιτεκτονική και το design. H ημερίδα ξεκίνησε όμως με την Θεοδώρα Αλεξανδρή, Γενική Διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής,  που διάβασε ένα σύντομο χαιρετισμό του Ηλία Κωνσταντόπουλου, Προέδρου του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής. Μίλησε, ανάμεσα σε άλλα για την αναπόφευκτη σύνδεση και σύγκριση του μαρμάρου με το κλασσικό παρελθόν καθώς και το γεγονός ότι το συγκεκριμένο υλικό αποτέλεσε και παραμένει η κορωνίδα των παγκόσμιων μνημείων, από τον Παρθενώνα ως το Ταζ Μαχάλ. Ενώ θεώρησε ότι στη σύγχρονη εποχή το μάρμαρο χρησιμοποιείται με πνεύμα οικονομίας και κατανόησης αναφέροντας ενδεικτικά ένα έργο όπως η όπερα του Όσλο του περιβόητου αρχιτεκτονικού γραφείου Snohetta.  Συνέχισε η Πρόεδρος του συνδέσμου επιχειρήσεων μαρμάρου Μακεδονίας-Θράκης Ιουλία Χαιδά.

 

 

Το φετινό Build expo δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει ιδανικότερα. Με μια ημερήσια ημερίδα για το ελληνικό μάρμαρο που τη συνέθεταν τέσσερα πάνελ που τα στελέχωναν αρχιτέκτονες, μουσειολόγοι, marketeers, γεωλόγοι, επιχειρηματίες, υπουργικά στελέχη, επομένως διαφορετικά επαγγέλματα, των οποίων όμως, το κοινό στοιχείο που τα ένωνε, ήταν η αγάπη για το ελληνικό μάρμαρο.

 

Τη σύνδεση του μαρμάρου με την αρχιτεκτονική και το design φρόντισαν να κάνουν οι Διονύσης Σοτοβίκης, Αρχιτέκτονας ο ακαδημαικός και ιδρυτής του γραφείου Kizis Studio, Γιάννης Κίζης και ο Δημήτρης Καραμπατάκης  του K-studio. H αναφορά του Διονύση Σοτοβίκη στις βόλτες που έκανε με το σκύλο του, το 2009 στην καρδιά της κρίσης, στα μαρμαράδικα της Αθήνας χαράχτηκε στις μνήμες πολλών. “Ότι ονειρεύομαι, πράττω, έχει στον πυρήνα του, ένα κομμάτι μαρμάρου” είπε χαρακτηριστικά.

 

 

  

 

Ο αρχιτέκτονας και καθηγητής Γιάννης Κίζης έφερε ως case study χρήσης μαρμάρου το κτίριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού ένα έργο των Κασσάνδρα-Μπόνη στου οποίου το ισόγειο κυριαρχεί το μάρμαρο Στύρων. Συνέχισε αναφέροντας χαρακτηριστικά “ο πλούτος των μαρμάρων της Ελληνικής αγοράς των 60ς και των 70ς δεν υπάρχει”. Τη σκυτάλη παρέλαβε ο Δημήτρης Καραμπατάκης που αναφέρθηκε στο έργο της ανακαίνισης του Zonar’s ένα κτίριο, κομμάτι του Μετοχικού Ταμείου Στρατού που έγινε ύστερα από ανάθεση της τράπεζας Πειραιώς. “Η ελιά, το μπλε της θάλασσας και το μάρμαρο” είναι τα τρία στοιχεία που ορίζουν, πάντα σύμφωνα με τον ίδιο ομιλητή, την ελληνικότητα.

 

 

Το brand name του ελληνικού μαρμάρου

 

Το πάνελ της δεύτερης θεματικής ενότητας με τον τίτλο “η διαχρονική αξία του brand name του ελληνικού μαρμάρου” συντόνιζε ο αρχιτέκτονας Τσαμπίκος Πετράς. Ο Στέργιος Γαλίκας ξεκίνησε με τις αναφορές στο ελληνικό μάρμαρο όταν γίνεται αντικείμενο αναζήτησης στη google. 61εκατομμύρια 200 χιλιάδες αναφορές για την πέτρα που διαμόρφωσε τον κόσμο: το μάρμαρο.

“Είναι σίγουρο πως διαθέτουμε κορυφαίους δημιουργούς για να απογειώσουμε το ελληνικό μάρμαρο” κατέληξε.

Συνέχισαν οι Ειρήνη Παπαγιαννούλη Μέλος ΔΣ ΣΕΜΜΘ  και υπεύθυνη marketing της John Papagiannoulis bros SA και ο Μιχάλης Νησανάκης Ι Διευθυντής Ανάπτυξης της Eagle S.A. μέλος του ομίλου F.H.L. I.KIRIAKIDIS Marbles – Granites S.A.

 

Η πρώτη μίλησε για τις προσπάθειες διεθνούς προώθησης του μαρμάρου με σλόγκαν του τύπου “Stone is better” ενώ ο δεύτερος έκανε, ανάμεσα σε άλλα μια ετυομολογία της λέξης “Ελλάς” όπου το Ελ αναφέρεται στον θεό Ήλιο και Λας στην πέτρα και το λατομείο. Και τα δύο μαζί αναφέρονται στο φως και την πέτρα.

 

Το μάρμαρο, σύμφωνα με τη φωτογράφο Έφη Χαλιορή, είναι “ένα εργαλείο ενθύμισης και καταπολεμά τον φόβο μας για το θάνατο και τη λήθη”.

Το μάρμαρο ως φυσικό και βιώσιμο υλικό

 

 

Οι δύο τελευταίες ενότητες της ημερίδας αφορούσαν από τη μία το υλικό του μαρμάρου και από την άλλη τις προοπτικές αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης που υπάρχουν από αυτό. Ξεκίνησε ο Γιάννης Γιαννούτσος – Αρχιτέκτων Μηχανικός του ΕΜΠ και εικαστικός ΑΣΚΤ μια ιστορική αναφορά στη χρήση μαρμάρου στο ναυάγιο των Αντικυθήρων και στα έργα του Μιχαήλ Αγγέλου ανάμεσα σε πολλές άλλες ιστορικές παραθέσεις γεγονότων. “Οι φυσικές ιδιότητες της ύλης είναι η δική της γλώσσα” είπε ανάμεσα σε άλλα. Η Μαρία Ρόδη, Σύμβουλος Αειφόρου Ανάπτυξης για Επιχειρήσεις, Δήμους και Περιφέρειες είπε πως το μάρμαρο δεν είναι άνθρωπος για αυτό κουβεντιάζουμε τη χρήση και την ανάδειξη του. Ο Γιάννης Βεΐκος Αρχιτέκτονας και associate director στους Mossessian architects με έδρα το Λονδίνο παρουσίασε την προωθημένη ομολουγομένως, εμπειρία του γραφείου του και τις διαφορετικές μεθόδους και τοποθεσίες επεξεργασίας μαρμάρου από το γραφείο του. Την ομιλία συνέχισαν οι Ζωή & Νίκη Μοσκοφόγλου, Designers(η μία αρχιτέκτονας ή άλλη πολιτικός μηχανικός) οι οποίες επιστρέφοντας από την Αγγλία καταπιάστηκαν με την Ελλάδα και άρα το μάρμαρο.

     

 

Ο Πάνος Ηλιόπουλος, διευθυντής της ΜΑΡΜΥΚ και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου επιχειρήσεων μαρμάρου Μακεδονίας-Θράκης εντυπωσίασε με την ομιλία και την αυτοπεποίθηση του θυμίζοντας πως μπορεί το ελληνικό μάρμαρο να είναι πιο ακριβό άλλα αντιστοίχως μεγαλύτερος είναι και ο χρόνος χρήσης του σε σχέση με το ίδιο υλικό άλλων χωρών. Ενώ αναφέρθηκε ανάμεσα σε πολλά άλλα σε νέους τρόπους χρήσης των “εξαντλημένων” λατομείων. 

 

 

Η γλύπτρια αστικού τοπίου Νέλλα Γκόλαντα είπε πως το μάρμαρο αντανακλά την φωτάυγεια του τοπίου και ότι βέβαια, κυριαρχεί στο έργο της. “Το λατομείο της Εξώνης είναι ένα γλυπτό θέατρο” είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε αναφέροντας πως “ο πολιτισμός της Ελλάδας έγινε από το τοπίο και όχι από τους ανθρώπους”.

 

  

 

Ο Βασίλης Μέλφος, Αναπληρωτής Καθηγητής Γεωλογίας ΑΠΘ υπογράμμισε πως η Ελλάδα έχει πολλές λατομικές περιοχές και πως το “αρχαίο λατομείο της Αττικής είναι από τα πιο εντυπωσιακά στον κόσμο. Την παρουσίαση συνέχισε ο Μανώλης Γραφάκος, Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων ΥΠΕΝ. Ένα από τα κεντρικά σημεία της ομιλίας του ήταν η δράση του υπουργείου στο Πεντελικό βουνό. Όπου μπορούν να γίνουν μοναδικά έργα σαν αυτά της κυρίας Γκόλαντα στη Λάρισα.

    

Η ευχή μας τελειώνοντας ταυτίζεται με αυτή της Βιβής Καλαμαρά από το Enterprise Greece. Αυτό που ξεκίνησαν για το μάρμαρο να μην έχει τέλος. Η ανάγκη μιας μακροχρόνιας και υπερκομματικής στρατηγικής από πλευράς του Ελληνικού κράτους είναι επιτακτική αφού ότι έχει γίνει τόσες δεκαετίες για το ελληνικό μάρμαρο πραγματοποιήθηκε με ιδιωτική πρωτοβουλία.

 

 

 

 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Scroll to top icon