Γιατί τα ρολόγια Rolex έχουν αποκτήσει τέτοια εξωφρενική αξία στις μέρες μας;

Γιατί τα ρολόγια Rolex είναι ακόμα πιο ακριβά σήμερα; Facebook Twitter
Εικονογράφηση: bianca/ LIFO
0

Πριν λίγες μέρες ο προσεκτικός αναγνώστης των New York Times θα παρατηρούσε ότι το πιο διαβασμένο άρθρο της κορυφαίας εφημερίδας του κόσμου δεν είναι κάτι για τον πόλεμο στην Ουκρανία ως συνήθως, αλλά ένα άρθρο για τα πολυτελή ρολόγια Rolex. Μπορεί να μην έχουν όλοι την οικονομική ευχέρεια να αγοράσουν ένα τέτοιο ρολόι, αλλά εξακολουθεί να τους μαγνητίζει ως ένα σύμβολο πλούτου και καλής ζωής. 

Ένα χρόνο πριν, ένα μεταχειρισμένο Rolex Cosmograph Daytonas 18 καρατίων με πράσινο καντράν -  γνωστό και ως “John Mayer”, προς τιμήν του κιθαρίστα ο οποίος τα ανέδειξε σε αξεσουάρ για διασημότητες – πωλούνταν για 52.000 δολάρια στο Hodinkee Shop, ένα περίφημο διαδικτυακό κατάστημα λιανικής πώλησης πολυτελών ρολογιών χειρός. Νωρίτερα τον ίδιο μήνα, το ίδιο μοντέλο πουλήθηκε για 96.000 δολάρια.

Η σπορ βερσιόν του Rolex Milgauss με μπλε καντράν έχει πάρει επίσης φωτιά, με τις τιμές μεταχειρισμένων να έχουν εξακοντιστεί στα 14.500 δολάρια, από τα 8.200 δολάρια που ήταν ένα χρόνο πριν. Το μοντέλο Ditto the Explorer II, έχει σχεδόν διπλασιάσει τη τιμή του στα 13.000 δολάρια από τα 7.500 δολάρια μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Είναι αυτό ένα ακόμα σύμπτωμα καλπάζοντος πληθωρισμού; Όχι ακριβώς.

“Είναι απλά μαθηματικά” αναφέρει ο Rob Corder στη New York Times, συντάκτης του WatchPro, ενός επιχειρηματικού περιοδικού στο Λονδίνο. “Όταν η ζήτηση ξεπερνάει την προσφορά, οι τιμές απλώς ανεβαίνουν”

Μέχρι το 2018, το μόνο μοντέλο που σπάνιζε ήταν το Daytona. Ξαφνικά, άρχισαν να εξαφανίζονται τα Submariner... Μετά τα GMT – Master και τα Sea-Dweller. Τέλος, τα Explorer, τα Air-King και ακόμα και τα Sky-Dweller και τα ατσάλινα Datejust.

“Η ζήτηση έχει οπωσδήποτε ξεφύγει” πρόσθεσε ο κ. Corder , “’Ήξερα εμπόρους που έλεγαν πριν από τρία χρόνια ότι δεν είχαν ξαναδεί τέτοια ζήτηση για Rolex προηγουμένως, αλλά κάθε χρόνο η αγορά παίρνει ολοένα και περισσότερη φωτιά.”

Επομένως, οι τιμές για μεταχειρισμένα Rolex έχουν εκτοξευθεί, με τα πιο περιζήτητα μοντέλα να πλασάρονται στην αγορά μεταχειρισμένων σαν το καινούργιο, καυτό κρυπτονόμισμα.

Η ζήτηση είναι τέτοια που πολλοί αγοραστές που απευθύνονται σε εξουσιοδοτημένους εμπόρους συχνά να βρίσκουν λίγα ή και κανένα καινούργιο Rolex προς πώληση (ειδικά τα σπορ μοντέλα), καθώς οι έμποροι βάζουν στην άκρη τα αποθέματά τους για τους εκλεκτούς πελάτες τους.

Γιατί τα ρολόγια Rolex απέκτησαν μεγαλύτερη αξία στις μέρες μας; Facebook Twitter
Οι δημοπρασίες έγιναν δημοφιλείς το 2017 όταν το Rolex Daytone του Paul Newman – ίσως το πιο διάσημο ρολόι χειρός στον κόσμο – πουλήθηκε για 15.5 εκατομμύρια δολάρια σε μια δημοπρασία του οίκου Phillips προκαλώντας αμέτρητα πρωτοσέλιδα δημοσιεύματα.

“Ιστορικά, ένα μέρος της γοητείας των Rolex ήταν το ότι κάποιος μπορούσε να μπει σε οποιοδήποτε εξουσιοδοτημένο κατάστημα στον κόσμο με μερικές χιλιάδες δολάρια και να βγει έξω αυτομάτως με ένα σύμβολο της ωρολογοποιΐας” σχολίασε στη New York Times ο Benjamin Clymer, ο ιδρυτής του Hodinkee.

Μέχρι το 2018, το μόνο μοντέλο που σπάνιζε ήταν το Daytona. Ξαφνικά, άρχισαν να εξαφανίζονται τα Submariner... Μετά τα GMT – Master και τα Sea-Dweller. Τέλος, τα Explorer, τα Air-King και ακόμα και τα Sky-Dweller και τα ατσάλινα Datejust.

Η σπανιότητα τους έγινε τόσο έντονη το περασμένο φθινόπωρο που η Rolex έβγακε μια σπάνια δημόσια ανακοίνωση απαντώντας σε ένα άρθρο της Yahoo Finance. “Η σπανιότητα των προϊόντων μας δεν αποτελεί στρατηγική από πλευράς μας” γράφει η δημοσίευση. “Η τρέχουσα παραγωγή δεν μπορεί να ικανοποιήσει την τρέχουσα ζήτηση πλήρως, τουλάχιστον όχι χωρίς να μειώσουμε την ποιότητα των ρολογιών μας.”

Αυτό δεν σημαίνει ότι η Rolex δεν πουλάει τα προϊόντα της. Η εταιρεία κατασκεύασε περίπου 1.05 εκατομμύρια ρολόγια το 2021, σύμφωνα με την πρόσφατη αναφορά του Morgan Stanley σε συνεργασία με τη φίρμα LuxeConsult που βρίσκεται στη Γενεύη, καλύπτοντας το 29% της αγοράς πολυτελών Ελβετικών ρολογιών χειρός. Συγκριτικά, ο Patek Philippe παράγει 60.000 ρολόγια κάθε χρόνο (η Rolex δεν αποκαλύπτει ούτε κατ΄ελάχιστον τους αριθμούς πωλήσεων ή παραγωγής).

Γιατί όμως υπάρχει ξαφνικά τόση ζήτηση;

Φαίνεται πως η πανδημία υπερφόρτωσε την αγορά, ανέφερε στη New York Times ο Steven Kaiser, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Kennedy USA, μιας αλυσίδας ρολογιών χειρός στην Αυστραλία.

“Οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές μας στην αγορά μας δεν είναι άλλα ρολόγια, αλλά οι άλλες πολυτελείς δραστηριότητες όπως τα ταξίδια, η ψυχαγωγία, το φαγητό στα εστιατόρια ή η παρακολούθηση έργων στο Broadway” σχολίασε ο κύριος Kaiser. “Ο κόσμος δεν μπορούσε να τα κάνει αυτά για δύο χρόνια, οπότε η δικιά μας αγορά εκτοξεύθηκε.”

Οι δημοπρασίες ρολογιών χειρός επίσης συνέτειναν στην απότομη εκτόξευση, αναφέρει ο κ. Corder. Οι δημοπρασίες έγιναν δημοφιλείς το 2017 όταν το Rolex Daytone του Paul Newman – ίσως το πιο διάσημο ρολόι χειρός στον κόσμο – πουλήθηκε για 15.5 εκατομμύρια δολάρια σε μια δημοπρασία του οίκου Phillips προκαλώντας αμέτρητα πρωτοσέλιδα δημοσιεύματα.

Η αγορά ρολογιών χειρός δεν περιορίζεται μόνο στα Rolex. Οι τιμές έχουν διογκωθεί για πολλά μοντέλα της σειράς Audemars Piguet Oak, που φοριούνται από διασημότητες όπως ο Drake, ο Justin Bieber και ο Stephen Curry. Οι υψηλές τιμές  του περιζήτητου και προσφάτως καταργημένου,  5711 του Patek Philippe Nautilus, έχουν συγκριθεί από μερικούς με την μανία που είχε πιάσει τους ανθρώπους τον 17ο αιώνα με τις ολλανδικές τουλίπες. Άλλοι βιάζονται να αποκτήσουν τα περιζήτητα ρολόγια μόνο και μόνο επειδή οι τιμές που ανεβαίνουν συνεχώς και τα κάνουν να φαίνονται σαν μια ελκυστική επένδυση. Άλλοι τα θεωρούν καλό περιουσιακό στοιχείο, μέσα στην ασταθή αγορά επενδύσεων, ομολόγων και κρυπτονομισμάτων.

Κάποιες από αυτές τις επενδύσεις – ίσως κι όλες – μπορεί να αποδειχθούν φούσκα. Οι φούσκες σκάνε σε αβέβαιους καιρούς, είτε εξαιτίας της πανδημίας, είτε εξαιτίας του Ρωσο-Ουκρανικού πολέμου (η Rolex είναι μια από τους πολλές ελβετικές ωρολογοποιΐες που έπαψαν να πωλούν προϊόντα στη Ρωσία, πριν ακόμα η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύσει τις εξαγωγές ειδών πολυτελείας προς τη Ρωσία).

Σε περιόδους κρίσης, ωστόσο, οι επενδυτές συχνά στρέφονται σε ασφαλή περιουσιακά στοιχεία όπως ο χρυσός, ο οποίος επίσης ανέβηκε στα ύψη μετά τη Ρωσική εισβολή. 

“Το θέμα είναι ότι δεν μπορείς να φορέσεις μια μπάρα χρυσού στον καρπό σου” σχολίασε ο κύριος Altieri.

Με στοιχεία από την The New York Times

Μόδα & Στυλ
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ