Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
Από τη συλλογή του οίκου VETEMENTS για το Φθινόπωρο / Χειμώνας 2016. Φωτο: Gio Staiano
0

Τα hoodies αποτελούν το αντικείμενο μιας νέας έκθεσης, την οποία έχει επιμεληθεί η Lou Stoppard, για το Ινστιτούτο Het Nieuwe του Ρότερνταμ. Με αφορμή, λοιπόν, αυτή την έκθεση η γαλλική Vogue κάνει μια αναδρομή σ' αυτό το ρούχο, που ναι μεν έχει χαρακτηριστεί ως basic κομμάτι μιας γκαρνταρόμπας, αλλά την ίδια στιγμή η ιστορία του παρουσιάζει τεράστιο ενδιαφέρον, δεδομένου ότι έχει αποτελέσει σύμβολο της χιπ-χοπ κουλτούρας, αντικείμενο κοινωνικού στιγματισμού, αλλά και item, του οποίου η αξία είναι «αναγνωρισμένη» ακόμη και από τους μεγάλους οίκους μόδας παγκοσμίως.

Αναλυτικότερα, τον Σεπτέμβριο του 2019, ο Αμερικανός καλλιτέχνης Kehinde Wiley εγκαινίασε το νέο του άγαλμα με τίτλο «Rumors of war». Το άγαλμα αυτό, που βρίσκεται στην Times Square της Νέας Υόρκης, έχει ύψος οκτώ μέτρων και ουσιαστικά πρόκειται για έναν Αφροαμερικανό κατακτητή πάνω στο άλογό του, που φοράει ένα hoodie. Ωστόσο, από τον επόμενο κιόλας μήνα, το «Rumors of war» θα εκτίθεται στο Virginia Museum of Fine Arts.

«Το hoodie, το οποίο μέχρι να γίνει μέρος της χιπ-χοπ κουλτούρας θεωρούνταν απλώς ένα ρούχο για γυμναστική, σήμερα αποτελεί ένα από τα πλέον «πολιτικά» ρούχα, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας».

Βέβαια, όπως ανέφερε ο Kehinde Wiley στο New York Magazine, αυτή η ενδυματολογική επιλογή του αγάλματος δεν είναι τυχαία. «Το hoodie, το οποίο μέχρι να γίνει μέρος της χιπ-χοπ κουλτούρας θεωρούνταν απλώς ένα ρούχο για γυμναστική, σήμερα αποτελεί ένα από τα πλέον "πολιτικά" ρούχα, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας». 

Από τα γήπεδα στον κόσμο του χιπ-χοπ

«Ασφαλώς, ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας των hoodies συνδέεται με τις ευρύτερες αλλαγές στο περιβάλλον» εξηγεί η Lou Stoppard, η οποία την 1η Δεκεμβρίου εγκαινίασε την έκθεση «The Hoodie» στο Ινστιτούτο Het Nieuwe. Μέσα απ'αυτήν την έκθεση, η Stoppard εξηγεί τον ρόλο που έχει αυτό το ρούχο ως πολιτικό και κοινωνικό σύμβολο με ξεχωριστά κομμάτια από Campbell Haddy, Devan Shimoyama, Lucy Orta, Rick Owens, Off-White και Vetements

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
Το hoodie είναι πολιτικό και κοινωνικό σύμβολο. Φωτο: Elle Perez

Παρόλο που τα πρώτα ρούχα με κουκούλα χρονολογούνται περίπου τον 12ο αιώνα στην Ευρώπη, η δημιουργία των hoodies, όπως τα ξέρουμε σήμερα, ξεκίνησε το 1930, όταν η εταιρία Champion σχεδίασε μία μπλούζα με κουκούλα για τους Αμερικανούς αθλητές. Με την πάροδο, όμως, των δεκαετιών, έχασε τον αμιγώς λειτουργικό του χαρακτήρα και τη δεκαετία του '80 έγινε το αγαπημένο ένδυμα της αμερικανικής χιπ-χοπ σκηνής – αρχικά τον ράπερ και έπειτα των σκεϊτάδων. 

Από τη mainstream μόδα στους πολυτελείς οίκους

«Πιστεύω ότι η τόση μεγάλη απήχηση των hoodies κατά βάση τροφοδοτήθηκε από τη σημαντική επιρροή του χιπ-χοπ στη μόδα και την κουλτούρα, αλλά επίσης και από το πόσο πολύ φοριούνται σήμερα τα casual, αθλητικά ρούχα» συνεχίζει η Lou Stoppard. Σταδιακά, από το 2010 κι έπειτα, που η δημοτικότητα της ραπ μουσικής είναι ολοένα κι αυξανόμενη, οι συνεργασίες ανάμεσα σε ράπερ και οίκους μόδας είναι αρκετά συχνές, π.χ. η συνεργασία του Pharrell Williams με τη Louis Vuitton ή του Kanye West με την adidas. 

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
To μοντέλο Adut Akech φοράει hoodie του οίκου Balenciaga (2018) / Φωτο: Campbell Addy

Ένα «πολιτικό« ρούχο

Ο σχεδιασμός του hoodie, δηλαδή το γεγονός ότι μπορεί να καλύψει το πρόσωπό αυτού που το φοράει, προσφέρει μια σχετική «ανωνυμία». Αυτός, άλλωστε, ήταν και ο λόγος που θεωρήθηκε ως πολιτικά στιγματισμένο ένδυμα. «Στο Ηνωμένο Βασίλειο, στα μέσα των 00s, υπήρξε μια περίοδος ηθικού πανικού γύρω από το hoodie» ισχυρίζεται η Stoppard. «Οι νέοι υποχρεούνταν να υπακούουν στις εντολές των δικαστηρίων, τα οποία τους απαγόρευαν να τα φορούν σε συγκεκριμένα μέρη, όπως τα εμπορικά κέντρα, ή και σε συγκεκριμένες ώρες«. 

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
Φωτο: Devan Shimoyama

Μάλιστα, όταν στις 26 Φεβρουαρίου του 2012 ο 17χρονος Αφροαμερικανός Trayvon Martin δολοφονήθηκε από τον George Zimmerman, εκ των υστέρων απάντησε στην αστυνομία ότι ο λόγος που τον σκότωσε ήταν επειδή πίστευε ότι ετοιμαζόταν να του κάνει «κάτι κακό» και ήταν κρυμμένος μέσα στο σκουρόχρωμο hoodie του. 

Με πληροφορίες από Vogue 

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ