Αθεράπευτα φιλέλληνας, ο Αμερικανός Τζόσουα Γκάρικ πηγαινοέρχεται μεταξύ της πατρίδας του και της Ελλάδας ακατάπαυστα από τα φοιτητικά του χρόνια. Συχνά συνοδεύοντας φοιτητές του από το School of Visual Arts του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης. Αναζητώντας πάντα την κλασσική ομορφιά, το αρχαίο πνεύμα, το «κάλλος» με την πλατωνική έννοια.
Όταν άρχισε να αποτυπώνει σε ασπρόμαυρο φιλμ τα αρχαία γλυπτά του αρχαιολογικού μουσείου, όπως άλλωστε έκανε όπου βρισκόταν κοντά σε αρχαία μνημεία ανά την Ελλάδα, είχε μόνο ένα σκοπό στο μυαλό του: να διαδώσει στους συμπατριώτες του την ομορφιά που συναντούσε στη «δεύτερη» κατά επιλογή πατρίδα του. Οι γωνίες λήψης του, ο τρόπος με τον οποίο απομόνωνε λεπτομέρειες, τα βλέμματα, τις χειρονομίες, το σφρίγος, τις εντάσεις των αρχαίων μορφών, προσέδιδαν μία ιδιαίτερη ματιά σε θέματα που και άλλοι πριν από αυτόν είχαν καταγράψει. Μέχρι που έμαθε για την τεχνική αποτύπωσης των φωτογραφιών σε ειδικά επεξεργασμένο αλουμίνιο DiBond. Χάρη σε ένα μηχάνημα, ένα από τα ελάχιστα παγκοσμίως, που βρίσκεται μέσα στην Disneyland, προχώρησε στη μεταφορά των φωτογραφιών του σ’ αυτές ακριβώς τις επιφάνειες από αλουμίνιο, και σε διάφορες διαστάσεις, που τώρα εκθέτει μέσα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο εναρμονισμένα οργανικά με τα εκθέματα.
Εικόνες ανείπωτου κάλλους μέσα στις οποίες ο Γκάρικ έχει αποτυπώσει το βλέμμα του και τη ψυχή του. Η διάσπαρτη έκθεση, η οποία αποτελείται από τέσσερεις ενότητες, υποδέχεται τον επισκέπτη στην είσοδο του μουσείου (πρώτη ενότητα: «Επίσκεψη»), τον ακολουθεί στο κόκκινο δωμάτιο του Μικρού Αναβάτη (δεύτερη ενότητα: «Αναπνοή»), τον ξανασυναντά στο αναψυκτήριο όπου βρίσκονται πολλαπλά στιγμιότυπα καταγραφής της μνήμης του βλέμματος (Τρίτη ενότητα: «Στιγμιότυπα») και ολοκληρώνεται στο αίθριο με την γλυπτοθήκη απτής ομορφιάς (τέταρτη ενότητα:«Ο κήπος με τα αγάλματα»). Ένας περίπατος - διάλογος μεταξύ της ζωής και του θανάτου, της νεότητας και του γήρατος, της νίκης και της ήττας, του κάλλους και του άλγους. Ένα «μάθημα» μεγάλης ομορφιάς από ένα Αμερικανοέλληνα.
Η έκθεση συνεχίζεται στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης κι από εκεί θα μεταφερθεί στο Ελληνικό Προξενείο της Νέας Υόρκης.
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού
Σχεδιασμός έκθεσης: Μάριος Βουτσινάς και Αναστασία Δαλμά
σχόλια