Πρόκειται για ένα αφήγημα που πάει πίσω, στις απαρχές της ελληνικής ιστορίας, και συγχρόνως για μια αναδρομή στην ιστορία του ανθρώπινου πνεύματος, με αναφορές σε μεγαλειώδη επιτεύγματα του πολιτισμού και της ελληνικής γλώσσας, αποσπάσματα του οποίου κυκλοφορούσαν για χρόνια από χέρι σε χέρι ανάμεσα στους φίλους του δημιουργού του. Ένα έργο που έγινε μύθος προτού καν ολοκληρωθεί, στο οποίο λίγοι είχαν πρόσβαση –έτσι κι αλλιώς είναι ερμητικό κείμενο–, μια «σάγκα» για μυημένους στη μεγάλη λογοτεχνία και σκέψη. Όταν πριν από δύο χρόνια ο Κακάλας ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με αυτό συγκλονίστηκε. Έκτοτε διάβαζε και ξαναδιάβαζε κομμάτια του, το άφηνε στην άκρη για διαστήματα κι επανερχόταν. Μέχρι που συνειδητοποίησε ότι είναι ο ιδανικός λόγος για ένα ανοιχτό αρχαίο θέατρο. Ότι έτσι θα γραφόταν σήμερα μια σύγχρονη τραγωδία κι ότι θα ήθελε να την ακούσει στον χώρο της Επιδαύρου.
Το Άσκηση Επίδαυρος - Σύσσημον, το οποίο θα κλείσει τα φετινά Επιδαύρια, πέρα από επιλεγμένα κομμάτια του που θα ακουστούν στο αργολικό θέατρο, θα αποτελέσει το όχημα στο οποίο ο Κακάλας θα εντάξει και θα παντρέψει και σπαράγματα από αρχαίες τραγωδίες. Ο μονόλογος-επίκληση του Δαρείου από τους Πέρσες του Αισχύλου, ο Οιδίποδας από την ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, τα χορικά των Βακχών του Ευριπίδη, όπως και άλλα για τα οποία ακόμα δεν έχει καταλήξει, θα συμπεριληφθούν σε αυτό το μεγαλεπήβολο σκηνοθετικό εγχείρημα που ο ίδιος χαρακτηρίζει «άσκηση». Τι συνδέει τους αρχαίους τραγικούς με το σύγχρονο ποίημα του Νίκου Παναγιωτόπουλου; Πού συναντιούνται η επίκληση του Δαρείου και το εναγώνιο κάλεσμα προς τον Οιδίποδα να σώσει τη Θήβα από τον λοιμό; «Όπως καλείται αυτός ο νέος κι έξυπνος άντρας με μια σχεδόν μεταφυσική διάσταση να δώσει τη λύση, να σώσει τον τόπο, έτσι και αυτό που έχω στον νου μου είναι μια επίκληση-κάλεσμα κάποιων προσώπων να συνδράμουν στη λύση του σύγχρονου αδιεξόδου μας. Ξέροντας, όμως, ότι κάτι τέτοιο είναι απέλπιδο κι ότι κανείς δεν θα 'ρθει. Το Σύσσημον το ίδιο έχει πολλά ανάλογα στοιχεία. Πάντως, με ενδιαφέρει λιγότερο το αποτέλεσμα και περισσότερο να μας δοθεί μια ευκαιρία να γίνει μία άσκηση μέσα στον χώρο της Επιδαύρου. Το Σύσσημον έχει τόσο συμπυκνωμένο λόγο και είναι τέτοια η σχέση του κειμένου με το θέμα της γλώσσας, που επιβάλλεται να ακουστεί εκεί μέσα» εξηγεί.
Η μουσική θα παίξει, επίσης, καθοριστικό ρόλο, με μουσικά μοτίβα επηρεασμένα από παραδοσιακές φόρμες, συμπληρώνοντας τη λιτή παράσταση των πέντε ηθοποιών στη γυμνή ορχήστρα, και θα εκτελεστεί από τους τέσσερις μουσικούς που συμμετείχαν στην Ερωφίλη που ανέβασε η ίδια ομάδα πριν από δύο χρόνια στη Μικρή Επίδαυρο. Η ομάδα Χώρος, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Σίμου Κακάλα, αποτελείται από τους ηθοποιούς: Έλενα Μαυρίδου, Δήμητρα Κούζα, Δήμητρα Λαρεντζάκη, Βαγγέλη Κρανιώτη και Βασίλη Παπαγεωργίου.
σχόλια