Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
0

 ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

 

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Νέα Υόρκη

O Xavier Prou aka Blek Le Rat είναι ένας πρωτοπόρος Γάλλος καλλιτέχνης ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του από τους δρόμους του Παρισιού το 1981. Χρησιμοποιώντας στένσιλ, εκτός από τυποποιημένα γράμματα, για γκράφιτι, o Blek υπήρξε ένας από τους πρώτους αυθεντικούς street artists. Το «Rat» που χρησιμοποιεί είναι ένας αναγραμματισμός της λέξης Art. Το όνομα «Blek» προέρχεται από τον γνωστό ήρωα των κόμικς που εμπνεύστηκαν οι EsseGesse. Αρχικά, έγινε γνωστός από ένα γιγάντιο στένσιλ ενός αρουραίου που συναντούσε κανείς σε όλο το Παρίσι, το οποίο συμβόλιζε γι' αυτόν την ελευθερία και τη διάδοση της τέχνης μέσω της πόλης σαν να ήταν πανούκλα.


Τα τελευταία χρόνια η δουλειά του Blek έχει γίνει περισσότερο πολιτική, εστιάζοντας στους αστέγους, στο περιβάλλον και σε άλλα κοινωνικά ζητήματα. Οι αφίσες του με την απαχθείσα Γαλλίδα δημοσιογράφο Florence Aubenas βοήθησαν στην ευαισθητοποίηση και στη δημόσια διάδοση του θέματος, πιέζοντας δημοσιογράφους και πολιτικούς να εργαστούν πιο σκληρά για την απελευθέρωσή της.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λος Άντζελες


Έρχεται στην Αθήνα για να συμμετάσχει στην ημερίδα με τίτλο «"Ασεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο» που θα γίνει στις 6 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Λίγες μέρες πριν φτάσει στην Αθήνα απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Τι σημαίνει να είναι κάποιος «πατριάρχης» του γκράφιτι, «πατέρας» του;

Νιώθω ακόμα καλύτερα όταν με αποκαλούν «νονό» του στένσιλ γκράφιτι.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Βlek Le Rat στο Μπρούκλιν


Με έναν τρόπο ξέρετε ίσως καλύτερα απ' τον καθένα την ιστορία του γκράφιτι. Μπορείτε να μου πείτε τις διαφορές προηγούμενων δεκαετιών από το σήμερα;

Πριν από 30 χρόνια το να κάνει κάποιος τέχνη στον δρόμο ήταν μια περιπέτεια, μια περιπέτεια στην πόλη. Τώρα είναι περισσότερο μια περιπέτεια μάρκετινγκ.


Υπάρχει κάτι που σας εμπνέει ή να σας απασχολεί σταθερά όλα αυτά τα χρόνια της δραστηριότητάς σας;

Έχω υπάρξει πρωταγωνιστής και αυτόπτης μάρτυρας των κοινωνικών και καλλιτεχνικών αλλαγών σε ό,τι αφορά τη νοοτροπία που επικρατούσε απέναντι στην τέχνη. Ήταν, αληθινά, μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία αυτό που έζησα.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Παρίσι

Μπορείτε να μου κάνετε ένα σχόλιο για τη στάση του κοινού απέναντι στο γκράφιτι σήμερα;

Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον που προέρχεται απ' όλο και περισσότερο κόσμο και αυτό είναι καταπληκτικό. Πριν από 30 χρόνια κανείς δεν ενδιαφερόταν. Σήμερα ο καθένας ξέρει τι σημαίνει «street art».


Θα μου εξηγήσετε την ανάγκη σας να εκφραστείτε τότε, ως νεαρός, στον δρόμο;

Ξεκίνησα όπως κάθε νέος που σπουδάζει τέχνη και ζει σε μια μεγάλη πόλη. Αναζητούσα έναν τρόπο για να δείξω τη δουλειά μου στον κόσμο. Ήταν αδύνατον να δείξω δουλειά στις γαλλικές γκαλερί, επειδή τότε ήταν κλειστές για τους νέους καλλιτέχνες. Και ο καλύτερος τρόπος για να δείξω τη δουλειά μου ήταν ο δρόμος, ο δημόσιος χώρος. Νομίζω ότι και σήμερα ισχύει το ίδιο, σε μεγάλο βαθμό.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Σαν Φρανσίσκο


Υπάρχει κάποιο έργο σας που ξεχωρίζετε από τα υπόλοιπα;

Μου αρέσουν όλα, τελικά. Είναι ένα μέρος του εαυτού μου σε διάφορες φάσεις.

Υπάρχει κάτι εκεί έξω στον δρόμο που σας σοκάρει;

Τίποτα δεν με σοκάρει πια. Είμαι πολύ γέρος για να νιώσω σοκαρισμένος.


Σας επηρεάζει περισσότερο η επικαιρότητα ή κάποιοι μεγάλοι ζωγράφοι;

Με επηρεάζουν και τα δύο εξίσου. Ενδιαφέρομαι πάντα για την ιστορία της ζωγραφικής, τους μεγάλους καλλιτέχνες και τα έργα που παράγουν, αλλά με επηρεάζει πολύ το κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα της κοινωνίας.

Βlek Le Rat:Ο «πατέρας» του στένσιλ στην Αθήνα Facebook Twitter
Λονδίνο


Καμβάς ή τοίχος; Πού αισθάνεστε πιο ελεύθερος;

Χωρίς αμφιβολία, ο τοίχος πάντα μου αρέσει πάρα πολύ.


Η παγκόσμια σκηνή της street art σε ποια φάση βρίσκεται κατά τη γνώμη σας;

Η street art είναι στην αρχή μιας μεγάλης και μακράς διαδρομής, μπροστά σε μια μεγάλη διάρκεια ζωής και στην αρχή της ανάπτυξής της.


Σας ενοχλεί ακόμα που ο Μπάνκσι σας αντιγράφει σταθερά;

Δεν είναι ο μόνος που αντιγράφει το στυλ μου, υπάρχουν πολλοί άλλοι που το κάνουν.


Αν φτιάχνατε ένα στένσιλ για την Αθήνα, τι θα ήταν;

Έχω επαναλάβει πολλές φορές στη διάρκεια της ζωής μου ότι ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης είναι ο Πραξιτέλης. Θα φτιάξω κάτι αφιερωματικό σε αυτόν σε έναν δρόμο της Αθήνας. Έχω ήδη ένα στένσιλ έτοιμο από το 2011, όταν η Ελλάδα άρχισε να έχει σοβαρά προβλήματα με την Ευρώπη.

«No Respect»:
Graffiti και street art στη Στέγη

11 Απριλίου - 13 Ιουλίου 2014
Καθημερινά: 12:00-21:00. Εκθεσιακός χώρος - Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Την Παρασκευή 6 Ιουνίου, 11:00-18:30, πραγματοποιείται ημερίδα με τίτλο «"Aσεβής" δημιουργικότητα: Graffiti και street art στη σύγχρονη κοινωνία και στον αστικό χώρο».

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ:
Παρασκευή, 6 Ιουνίου
11:00-13:00 Graffiti και Χώρος

Ομιλητές: Dr. EllaChmielewska, Prof. Jeff Ferrell, Manuel Di Rita aka Peeta, Κωνσταντίνος Αβραμίδης

13:00-14:00 Lunch Break
14:00-16:00 Graffiti και Κοινωνία

Ομιλητές: Dr. GregorySnyder, Παυσανίας Καραθανάσης, Xavier Prou aka Blek Le Rat, Dr. Μυρτώ Τσιλιμπουνίδη
16:00-16:30 Coffee Break
14:30-18:30 Graffiti και Τέχνη
Ομιλητές: Dr. Rafael Schacter, LarsPedersen, Hugo Martinez, Snoeman.
18:30 Προβολή videoPorTrasdasLetras - Πίσω από τα γράμματα

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ