Η Μαρίνα – Λήδα Κουταρέλλη είναι CEO της εταιρείας επικοινωνίας Communication Lab και πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Spetses Mini Marathon. Mιας διοργάνωσης αθλητικού, κοινωνικού και πολιτιστικού χαρακτήρα που φιλοξενείται από το 2011 στις Σπέτσες και παρουσιάζει κάθε χρόνο σημαντική αύξηση στον αριθμό των επισκεπτών, των συμμετεχόντων και των εθελοντών,προσφέροντας πολλαπλά οφέλη στον τουρισμό και την τοπική κοινωνία του νησιού. Προσκεκλημένη της τέταρτης συζήτησης που διοργάνωσε το Free Thinking Zone με θέμα «Αυτοί που προσφέρουν» μίλησε στη LiFO για την σημασία της διοργάνωσης του Spetses Mini Marathon, τον τρόπο που τους υποδέχτηκαν οι κάτοικοι, αλλά και τον εθελοντισμό στην εποχή της κρίσης.
Είστε πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Spetses Μini Marathon; Πώς σας ήρθε η ιδέα να μεταφέρετε ένα κλασικό αγώνισμα σε ένα από τα ωραιότερα νησιά του Αργοσαρωνικού;
Το Spetses Mini Marathon διοργανώθηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2011 και έχει ολοκληρώσει πλέον τρεις διοργανώσεις στο νησί των Σπετσών με σημαντική άνοδο των συμμετεχόντων κάθε χρονιά. Το 2013 μάλιστα άγγιξαν τους 9.300 αθλητές και επισκέπτες. Η διαφοροποίησή του από τις αντίστοιχες διοργανώσεις έγκειται στο ότι πέρα από το αθλητικό κομμάτι, έχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα κοινωνικού και πολιτιστικού χαρακτήρα, συνθέτοντας μία ολιστική προσέγγιση με σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο για τον τουρισμό, όσο και για την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας και την δημιουργία μιας αθλητικής κουλτούρας. Τα οφέλη σε επίπεδο τουρισμού είναι πολλαπλά, αφενός μεν από πλευράς πληρότητας ξενοδοχείων και ημερών διαμονής, αφετέρου δε λόγω της προβολής των Σπετσών ως αθλητικού προορισμού με την προσέλκυση Ολυμπιονικών, Παγκόσμιων Πρωταθλητών και Παραολυμπιονικών. Η διοργάνωση εξελίσσεται κάθε χρόνο σε αθλητικό επίπεδο με την προσθήκη καινούργιων αγώνων- που το 2014 θα φτάσουν τα 7 αγωνίσματα. Το Spetses mini Marathon τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Σπετσών και (πρόσφατα) και του ΕΟΤ που μας στηρίζει πάρα πολύ κυρίως σε ότι αφορά στην προβολή στο εξωτερικό.
Πώς υποδέχθηκαν αρχικά τη διοργάνωση του αγώνα οι κάτοικοι των Σπετσών και πώς την αντιμετωπίζουν τώρα; Στη συζήτηση περιγράψατε μία ωραία ιστορία με τις πίτες που ψήνουν όλο το χρόνο οι κάτοικοι για να ταΐσουν τους επισκέπτες τις ημέρες του αγώνων...
Βασικό και αναπόσπαστο κομμάτι της επιτυχίας της διοργάνωσης είναι η στήριξη κατ’ αρχήν από τους ανθρώπους του Δήμου Σπετσών που από την πρώτη στιγμή αγκάλιασαν με ιδιαίτερη θέρμη αυτό το εγχείρημα. Να σκεφτείτε ότι τις ημέρες των αγώνων τόσο ο Δήμαρχος Παναγιώτης Λυράκης όσο και ο αντιδήμαρχος Σπύρος Φαρδέλλος βρίσκονται επί ποδός για να βοηθούν σε όλα τα κομμάτια της διοργάνωσης, να εξασφαλίζουν την καθαριότητα του νησιού και την ομαλή προσέλευση των επισκεπτών και όλα αυτά με χαμόγελο και μια διάθεση που παραπέμπει στη γνήσια ελληνική φιλοξενία. Κάπως έτσι ξεκίνησαν και οι πίτες από τον Σύλλογο Γυναικών Σπετσών που θέλησαν στην πρώτη χρονιά του κολυμβητικού αγώνα να κεράσουν τους πεινασμένους κολυμβητές που είχαν διασχίσει τον Διάπλου των Σπετσών. Βέβαια την πρώτη χρονιά το νούμερο των κολυμβητών ήταν 300 άτομα και πέρσι ήταν 600 άτομα αλλά απτόητες οι κυρίες συνέχισαν τις πίτες. Φέτος που τους είπα ότι θα έχουμε χίλια άτομα μου είπαν χαρακτηριστικά «μην ανησυχείς Μαρινάκι μου εμείς θα δουλεύουμε όλο τον χρόνο για να έχουμε πίτες».
Όπως αναφέρατε, σήμερα στους αγώνες συμμετέχουν εθελοντικά 267 άνθρωποι που παίρνουν άδεια από τις δουλειές τους ή κλείνουν τα μαγαζιά τους. Σε τι κατάσταση βρίσκεται ο εθελοντισμός στην Ελλάδα; Θέλουν οι άνθρωποι να προσφέρουν;
Πιστεύω ότι το SΜΜ κατόρθωσε να φυτέψει το “σπόρο” του εθελοντισμού στο νησί καθώς και την δημιουργία αθλητικής κουλτούρας. Σχετικά με τον εθελοντισμό, εκτός από το γεγονός ότι παρουσιάζει ραγδαία αύξηση κάθε χρόνο το ποσοστό των κατοίκων που συμμετέχουν, έχουν δημιουργηθεί και άλλοι εθελοντικοί σύλλογοι όπως οι εθελοντές δασοπυροσβέστες. Επιπρόσθετα το 2013, εγκαινιάστηκε με την συμβολή της τοπικής κοινωνίας το Spetses mini Marathon Sustainability Initiative με την δωρεάν 24 κάδων ανακύκλωσης και τη διοργάνωση σεμιναρίων με θέματα οικολογικής ευαισθησίας για έναν «πράσινο» αγώνα. Η συμβολή των εθελοντών στον αγώνα είναι τεράστια και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που επικεφαλής τους είναι ο Δημήτριος Ανάργυρος, απόγονος του ιστορικού ευεργέτη των Σπετσών. Πιστεύω ότι ο εθελοντισμός στην Ελλάδα έχει ανθίσει, ειδικά μέσα από την κρίση, αφού όλοι αντιλαμβανόμαστε αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν κάποιοι συνάνθρωποί μας που μπορεί να έχουν την ανάγκη μας. Είμαι από την φύση μου αισιόδοξη οπότε σας απαντώ αυθόρμητα ότι πιστεύω πως οι άνθρωποι θέλουν να προφέρουν αλλά πολλές φορές δεν τους το επιτρέπουν και οι συνθήκες. Πάντως για να ξαναγυρίσουμε στα θέματα των Σπετσών, εμένα προσωπικά και στην όλη διοργάνωση οι εθελοντές με έχουν στηρίξει πάρα πολύ σε όλα τα εμπόδια και τα δύσκολα κομμάτια, δίνοντάς μου πολύ μεγάλο κουράγιο και αγάπη. Φανταστείτε ότι μέσα στον χαμό που γίνεται όταν το νησί φιλοξενεί πάνω από 6000 άτομα, οι νοικοκυρές φέρνουν σε μένα και την ομάδα μου οι πίτες ή παστίτσιο να φάμε και έχουν την έννοια μας για το αν τελικά προλάβαμε να φάμε.
Πίνετε ελληνικό καφέ Bravo; Σας βοηθάει στις καθημερινές σας ασχολίες;
Όχι μόνο πίνω Bravo αλλά από τις πρώτες παιδικές μου αναμνήσεις ήταν η εικόνα της μητέρα μου να φτιάχνει ελληνικό καφέ στον πατέρα μου το πρωί και να μου δείχνει πώς δεν έπρεπε να φουσκώσει. H αλήθεια είναι ότι καθημερινά έχω πολύ φορτωμένο πρόγραμμα οπότε ο καφές μου είναι για εμένα μία στιγμή συλλογής και χαλάρωσης. Κάνουμε πάντα ένα πρωινό meeting με τους συνεργάτες μου όπου κυριαρχεί ο καφές Bravo και συζητάμε την στρατηγική και τα επόμενα βήματα της ημέρας.
Σαν CEO μίας εταιρείας επικοινωνίας όπως η Communication Lab θα ήθελα να μου πείτε πόσο σημαντικό θεωρείται το έργο εταιρειών όπως ο Bravo που χορηγούν τέτοιες εκδηλώσεις. Πώς σας φάνηκε η συζήτηση;
Η συζήτηση ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και ειλικρινά στενοχωρήθηκα όταν τελείωσε. Θεωρώ ότι τόσο ο ρόλος της κας Κλιμάκη που κατάφερε να εκμαιεύσει αυτές τις πληροφορίες και αυτό το συναίσθημα από όλους τους συνομιλητές , όσο και αυτός του Bravo είναι πολύ σημαντικός. Είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο όταν εταιρείες όπως ο Bravo κάνουν πρωτοποριακές ενέργειες και επενδύσεις που έχουν ουσιαστικό αντίκτυπο στην γέννηση νέων ιδεών ή στην ανάδειξη βέλτιστων πρακτικών γιατί έτσι δημιουργούν και μία πολύτιμη κληρονομιά. Μου άρεσε πάρα πολύ και η ατάκα «χορηγός έμπνευσης» γιατί όντως έτσι ήταν.
σχόλια