Για τέταρτη χρονιά, λοιπόν, έγινε η συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ Αθηνών -πάντα στο ίδιο μέρος- στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος και ο διευθυντής του Φεστιβάλ Γιώργος Λούκος κάθισαν δίπλα-δίπλα, μπροστά στις νέες αφίσες του φεστιβάλ - και φέτος σε συνεργασία με τη Σχολή Καλών Τεχνών. Πρώτα μίλησε ο υπουργός Πολιτισμού, που επιχείρησε να σπάσει τον πάγο, λέγοντας ότι το πρώτο πράγμα που τον ρωτούσαν όταν ανέλαβε ήταν «Μένει ο Λούκος;». Μετά μίλησε για «εξωστρέφεια», «πειραματισμό» και «άνοιγμα στους νέους». Ο Γιώργος Λούκος πάλι εξήγησε πόσο δύσκολη ήταν η δημιουργία του φετινού προγράμματος. Για οικονομικούς λόγους, λοιπόν, μιας και ο προϋπολογισμός του φεστιβάλ έχει φέτος μειωθεί κατά ένα εκατομμύριο ευρώ, εκτός από ηχηρές αφίξεις έχουμε και ηχηρές ακυρώσεις. Η σημαντικότερη ίσως να είναι το Μάνα Κουράγιο με τη Φιόνα Σο σε σκηνοθεσία Ντέμπορα Γουόρνερ. Όχι πως το πρόγραμμα στερείται καλών παραστάσεων, μάλλον το αντίθετο θα λέγαμε. Στο θέατρο ξεχωρίσαμε το Ένα Λεωφορείο, εμπνευσμένο από το Λεωφορείον ο Πόθος του Τένεσι Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία του Πολωνού Κριστόφ Βαρλικόφσκι. Στον ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά η υπέροχη Ιζαμπέλ Ιπέρ. Επίσης, παρατηρήσαμε ότι το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει πολλούς δημιουργούς που έχουν έρθει ξανά, με πρώτον και καλύτερο τον Τόμας Οστερμάιερ, σκηνοθέτη και διευθυντή της βερολινέζικης Σαουμπίνε, που θα σκηνοθετήσει δύο έργα: το πρώτο είναι ο Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν του Ίψεν που θα ανέβει στην Πειραιώς 260 με πρωταγωνιστές τρία ιερά τέρατα του γερμανικού θεάτρου (Josef Bierbichler, Kirsten Dene, Sebastian Scharz). Παράλληλα, ο Οστερμάιερ θα σκηνοθετήσει τον Οθέλο του Σαίξπηρ στην Επίδαυρο στις 6 και 7 Αυγούστου. Σύμφωνα με τον Γιώργο Λούκο, μάλιστα, είναι ένας από τους λίγους ξένους σκηνοθέτες που δεν τρομάζουν με την ιδέα του να ανεβάσουν παράσταση σε έναν τέτοιο χώρο. Άλλος ένας σκηνοθέτης που έχει αποδείξει ότι δεν φοβάται την Επίδαυρο, ο Πίτερ Στάιν, φέτος διάλεξε να ανεβάσει τους Δαίμονες του Ντοστογιέφσκι σε 12ωρη παράσταση-μαμούθ στην Πειραιώς 260. Όπως είπε χαριτολογώντας ο κ. Λούκος, «ο Στάιν έχει διαλέξει μέχρι και το μενού». Από ελληνικές παραγωγές ενδιαφέρουσα θα είναι σίγουρα και η σκηνοθεσία του Λευτέρη Βογιατζή στο νέο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη Τόκος.
Όπως κάθε χρόνο, ο χορός είναι από τα δυνατότερα χαρτιά του φεστιβάλ. Καταρχάς, η ομάδα της Πίνα Μπάους επιστρέφει έναν χρόνο μετά τον θάνατό της με δυο έργα, το Αqua και το Νefes, ενώ δεν λείπουν και οι σύγχρονοι χορογράφοι όπως ο Τζόνα Μπόκαερ και η ομάδα Systeme Castafiore. Nα σημειώσουμε ότι επιστρέφουν και οι Les Arts Florissants που είχαμε δει (και αγαπήσει) δυο χρόνια πριν στο Μέγαρο Μουσικής με το Les Palladins. Tώρα έρχονται με τον Πυγμαλίωνα του Ζαν Φιλίπ Ραμό. Τη χορογραφία και τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει η Αμερικανίδα χορογράφος Τρίσα Μπράουν. Μουσικά ξεχωρίσαμε τη συναυλία του Καετάνο Βελόσο στο Ηρώδειο, αλλά και τη Λένα Πλάτωνος που θα παρουσιάσει την καινούργια της δουλειά σε ποίηση Καβάφη. Το παζλ συμπληρώνει και μια εγκατάσταση του διάσημου Νοτιοαφρικανού καλλιτέχνηWilliam Kentridge στην Αποθήκη της Πειραιώς 260.
Ιnfo: www.greekfestival.gr
σχόλια