Φεστιβάλ Επιδαύρου

Φεστιβάλ Επιδαύρου Facebook Twitter
FIGURE (ART) Άσπρο και μαύρο χιούμορ και πυκνή οδύνη στην "Άλκηστη" που σκηνοθετεί ο Θωμάς Μοσχόπουλος.
0

1. ΝΕΦΕΛΕΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Έναρξη στο Αρχαίο Θέατρο κάνει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου με τις Νεφέλες του Αριστοφάνη. Αρχικά ήταν προγραμματισμένο να σκηνοθετηθούν από τον Νίκο Μαστοράκη, ο οποίος αποχώρησε. Τα ηνία ανέλαβε ο διευθυντής του οργανισμού κ. Βαρνάβας Κυριαζής, ο οποίος τη συνυπογράφει τη σκηνοθεσία με ομάδα ηθοποιών του θιάσου. Τη μουσική υπογράφει ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο οποίος εγκαταστάθηκε για τρεις μήνες στο νησί για να επιβλέπει την εξέλιξη των προβών αλλά και να διδάξει τους ηθοποιούς τα τραγούδια που έγραψε. Οι Κύπριοι μάς υπόσχονται μια αριστοφανική παράσταση φρέσκια και σύγχρονη, γεμάτη ενθουσιασμό και ορμή.
Αριστοφάνη, «Νεφέλες», 3 & 4 Ιουλίου 2009.

2. ΦΑΙΔΡΑ ΤΟΥ ΡΑΚΙΝΑ

Μια από τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού είναι αυτή που ακολουθεί στην Επίδαυρο. Ο Nicholas Hytner σκηνοθετεί για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου της Μεγάλης Βρετανίας την Έλεν Μίρεν στη Φαίδρα του Ρακίνα στην εκδοχή του ποιητή Tεντ Χιούζ. Φλεγόμενη από το ανεξέλεγκτο πάθος για τον νεαρό θετό της γιο, η Φαίδρα, με την εντύπωση ότι ο Θησέας, ο χαμένος σύζυγός της, είναι νεκρός, ομολογεί τους πιο μύχιους πόθους της και εισέρχεται έτσι σ' έναν σκοτεινό εφιάλτη. Όταν ο Θησέας επιστρέφει, σώος και αβλαβής, η Φαίδρα, από φόβο μήπως εκτεθεί, κατηγορεί τον θετό της γιο ότι τη βίασε. Η έκβαση δεν θα μπορούσε παρά να είναι ολέθρια. H Mίρεν, μια από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της Αγγλίας, θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου με ένα ρόλο που μοιάζει ιδανικός για τη μοιραία και γοητευτική Αγγλίδα.
Εθνικό Θέατρο Μεγάλης Βρετανίας, Ρακίνα, «Φαίδρα», 10 & 11 Ιουλίου.

3. ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Η πρώτη εμφάνιση του Εθνικού Θεάτρου στην Επίδαυρο γίνεται με την Άλκηστη του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου. Με τη Μαρία Σκουλά στον ομώνυμο ρόλο και ένα all star cast, που περιλαμβάνει τους Χρήστο Λούλη, Αργύρη Ξάφη, Ιωάννα Παππά, Μαρία Πρωτόπαπα κ.ά. θα ανέβει το έργο του Ευριπίδη, το οποίο ακροβατεί ανάμεσα στην τραγωδία και την κωμωδία. Η ευριπίδεια ηρωίδα, που συγκατατίθεται να πεθάνει στη θέση του άντρα της, επιστρέφει στο τέλος «πεπλοφόρα» από τον τάφο. Στο αρχαιότερο από τα σωζόμενα έργα του, ο «από σκηνής φιλόσοφος» διχάζει τους ερμηνευτές με την αμφισημία του αλλά και τα ιλαροτραγικά και σατυρικά στοιχεία του.
Ευριπίδη, «Άλκηστις», Εθνικό Θέατρο, 17 & 18 Ιουλίου.

4. Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΥΙΩΝ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΥΙΩΝ ΤΟΥ ΣΚΟΤΟΥΣ

Με μια τεράστια πορεία, κυρίως στον κινηματογράφο, ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι έρχεται στην Επίδαυρο με ένα θέαμα βασισμένο στην Ιστορία του ιουδαϊκού πολέμου του Ιώσηπου Φλαβίου (1ος αιώνας μ.Χ.), που περιγράφει την κατάκτηση της Ιουδαίας από τους Ρωμαίους και την καταστροφή της Ιερουσαλήμ το 70 μ.Χ. Μια παράσταση ανάμεσα στο θέατρο και το ορατόριο, στην ομιλία σε διαφορετικές γλώσσες και το τραγούδι, στη φαντασμαγορία των προβολών και τη δύναμη του φυσικού τοπίου, που παίρνει το όνομά της από τον ομώνυμο πάπυρο της Νεκράς Θάλασσας: στρατιωτικό εγχειρίδιο και ταυτόχρονα προφητεία σύγκρουσης του καλού με το κακό. Ελεύθερη και κριτική καλλιτεχνική συνείδηση, ο Γκιτάι προσεγγίζει το θέμα του μέσα από την ηχώ της σημερινής Μέσης Ανατολής. Μεγάλα ονόματα συνοδεύουν τη συγκεκριμένη παραγωγή: ο θρύλος του κινηματογράφου Ζαν Μορώ συμμετέχει καθώς και η βασική ηρωίδα των ταινιών του Αλμοδόβαρ Μαρίσα Παρέδες. Την καλλιτεχνική διεύθυνση έχει η Χλόη Ομπολένσκυ, η οποία επιστρέφει μετά το μνημειώδες σκηνικό που έστησε για την Αντιγόνη, που είδαμε σε σκηνοθεσία του Λευτέρη Βογιατζή. Υπάρχουν και ελληνικές συμμετοχές σε αυτή την παραγωγή: ο Δημήτρης Καταλειφός ως ηθοποιός και ο Ερρίκος Σοφράς σε ένα μέρος της μετάφρασης.
Άμος Γκιτάι, «O πόλεμος των υιών του φωτός κατά των υιών του σκότους», 24 & 25 Ιουλίου.

5. ΠΕΡΣΕΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ

Ο βουλγαρικής καταγωγής σκηνοθέτης Ντιμίτερ Γκότσεφ θυμίζει πολλά στους Αθηναίους θεατές, αφού είναι ενήμεροι για τον Φιλοκτήτη του Χάινερ Μίλερ, που φιλοξενήθηκε στην Πάτρα το 2006 αλλά και τον πιο πρόσφατο Ιβάνωφ του Τσέχωφ, που παρουσιάστηκε από τη Volksbühne το 2007. Μετά από ανάθεση του Εθνικού Θεάτρου, επέλεξε σπουδαίους ηθοποιούς, με τους οποίους πρόκειται να ανεβάσει μια από τις πιο δύσκολες τραγωδίες. Το θέμα της τραγωδίας είναι ο καταποντισμός της περσικής αυτοκρατορίας. Ο νέος και επηρμένος βασιλιάς της Περσίας θέλει να εκδικηθεί για την ήττα του στο Μαραθώνα, επιστρατεύοντας σύσσωμο τον περσικό στρατό εναντίον των Ελλήνων. Περιφρονώντας τα εμπόδια, αγνοώντας τις προτροπές και την ανησυχία του χορού των γερόντων αλλά και το γεμάτο κακούς οιωνούς όνειρο της βασίλισσας Άτοσσας, ο Ξέρξης πλέει προς τη Σαλαμίνα, όπου και δέχεται μια γιγαντιαία ήττα. Τα τραγικά νέα έρχονται μέσω του αγγελιαφόρου, που περιγράφει με συνταρακτικό τρόπο το μέγεθος της καταστροφής του περσικού στόλου. Ο χορός καλεί το πνεύμα του νεκρού βασιλιά Δαρείου, ο οποίος σ' αυτήν τη καταστροφή βλέπει τη θεία τιμωρία της υπέρμετρης αλαζονείας. Συμβουλεύει φρόνηση και μέτρο. Στην έξοδο εμφανίζεται ο ίδιος ο Ξέρξης, εξουθενωμένος και εξευτελισμένος, ενώ το έργο τελειώνει μέσα στο σπαραγμό από την αναγνώριση της συμφοράς, της αβάσταχτης ενοχής, της συντριβής και της μετάνοιας. Άτοσσα: Αμαλία Μουτούση,
Δαρείος: Μηνάς Χατζησάββας, Ξέρξης: Νίκος Καραθάνος.
Αισχύλου, «Πέρσες», Εθνικό Θέατρο - Ντίμιτερ Γκότσεφ, 31 Ιουλίου & 1 Αυγούστου.

6. ΤΡΩΑΔΕΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει το πάντα επίκαιρο αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη, που διδάχτηκε το 415 π.Χ., στα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου, σε νέα μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου, και φέρνει για πρώτη φόρα τη Λήδα Πρωτοψάλτη στην Επίδαυρο στο ρόλο της Εκάβης. Η μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιός, που χαρακτήρισε το ελληνικό θέατρο μέσα από τις παραστάσεις του Θεάτρου Στοά συνεργάζεται με τη Νικαίτη Κοντούρη στη σκηνοθεσία και υποδύεται έναν από τους σπουδαιότερους ρόλους στην ιστορία της αρχαίας τραγωδίας. Η Εκάβη, η βασίλισσα των Τρώων που γίνεται σκλάβα στα χέρια των Ελλήνων, ξαναπλάθεται μέσα από την υποκριτική μαεστρία μιας ηθοποιού που δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις. Στο ρόλο της Ανδρομάχης η Μαρία Ναυπλιώτου.
Ευριπίδη, «Τρωάδες», Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, 7 & 8 Αυγούστου.

7. ΟΡΝΙΘΕΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

«Ευδαιμονίαν, βίον, ειρήνην, νεότητα, γέλωτα, χορούς, θαλίας» συν του πουλιού το γάλα: όλα αυτά υπόσχονται για την ουτοπική Νεφελοκοκκυγία τα περίφημα Πουλιά του Αριστοφάνη. Εν έτει 414 π.Χ. δύο Αθηναίοι -ο Πισθέταιρος κι ο Ευελπίδης- εγκαταλείπουν τη φιλοπόλεμη Αθήνα και τα πολιτικοκοινωνικά δεινά, αναζητώντας την ιδανική πολιτεία στον ουρανό. Με αέρα αισιοδοξίας, αφού μόλις ανέλαβε τα ηνία του ΚΘΒΕ, ο Σωτήρης Χατζάκης σκηνοθετεί και παρουσιάζει στην Επίδαυρο το διήμερο του Δεκαπενταύγουστου τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, με τη μουσική του Μίνωα Μάτσα, τα κουστούμια του Γιάννη Μετζικώφ και με ηθοποιούς γνήσιους κωμικούς, όπως ο Βασίλης Χαραλαμπόμπουλος, η Χρύσα Ρώπα και ο Γιώργος Αρμένης.
Αριστοφάνη, «Όρνιθες», 14 & 15 Αυγούστου 2009.

8. ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΣΑΙΞΠΗΡ

Για το μεγάλο φινάλε του φεστιβάλ, οι διοργανωτές κράτησαν μια παράσταση που αναμένεται για πολλούς λόγους. Σαμ Μέντες, Ίθαν Χοκ, Σαίξπηρ και ένας τεράστιος θίασος θα παρουσιάσουν στο Αρχαίο Θέατρο ένα από τα σημαντικότερα έργα του Βρετανού ποιητή, μια ιλαροτραγωδία-μαγική εξιστόρηση για την τρέλα που προκαλεί η ερωτική ζήλια και τη λύτρωση που προσφέρει η αληθινή αγάπη. Η συγκεκριμένη παράσταση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας με το Φεστιβάλ Αθηνών, το οποίο συμμετέχει στην Υπερατλαντική Πολιτιστική Γέφυρα, φέρνοντας μεγάλα ταλέντα από τις θεατρικές σκηνές της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου στο Αρχαίο Θέατρο.
The Bridge Project (BAM - The Old Vic - Neal Street Productions) - Σαμ Μέντες, Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, «To Χειμωνιάτικο Παραμύθι», 21 & 22 Αυγούστου 2009.

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ