© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
"Τι το κοινό έχουν εικόνες από ένα κομμένο κεφάλι, μια γυμνή γυναίκα και ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης ; Η κάθε μια τους περιλαμβάνεται στη Βίβλο του Βασιλέως Ιακώβου - ή τουλάχιστον, στη σύγχρονη επανεκτύπωσή της.
Καλλιτέχνες με έδρα το Λονδίνο, οι Adam Broomberg και Oliver Chanarin επικάλυψαν προσεκτικά με εικόνες που προέρχονται από τις εκδόσεις The Archive of Modern Conflict κάθε σελίδα της Αγίας Γραφής, εικόνες που κατά την αποψή τους αντιπροσωπεύουν τη φρίκη και την τρέλα των παγκόσμιων καταστροφών, και τις οποίες αντικρύζουμε πλέον σα ναρκωμένοι, λόγω της διείσδυσής τους στα mainstream μέσα ενημέρωσης. Αυτά τα θέματα των κακουχιών και του τρόμου εμφανίζονται συχνά στην Αγία Γραφή, κι έχουν χρησιμοποιηθεί στην εποχή τους για να καταδείξουν έναν κύκλο της τημωρίας με έναν εκδικητή θεό που σήμερα έχει αντικατασταθεί από το νόμο και το έθνος .
Για τους Broomberg και Chanarin δεν είναι καθόλου άγνωστα θέματα. 'Εχοντας διανύσει μία φωτογραφική πορεία, καταπιάστηκαν στο βιβλίο τους War Primer 2 (βιβλίο του 2012 που κέρδισε το Βραβείο Deutsche Börse 2013) με το ζήτημα της κρατικής λογοκρισίας και της παθητικής αποδοχής των μηνυμάτων των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Για να το δημιουργήσουν, πήραν 100 αντίτυπα από το War Primer (1955) του Μπέρτολτ Μπρεχτ στο οποίο ο Γερμανός ποιητής και θεατρικός συγγραφέας παρέθετε εικόνες πολέμου δίπλα από τα ποιηματά του που περιέγραφαν την αλήθεια πίσω από την κάθε σκηνή, και επανατοποθέτησαν τις εικόνες αυτές με μία σύγγρονη αντίστηξη. Για το τελευταίο τους έργο, πάντως, δόθηκε για πρώτη φορά άδεια από τη Βασίλισσα - έστω και έμμεσα - για την ανατύπωση του κειμένου (προνόμιο αρχηγού κράτους).
Η ιδέα για την Αγία Γραφή προέκυψε όταν οι Broomberg και Chanarin πήραν στα χέρια τους ένα αντίγραφο από το κείμενο του Μπέρτολτ Μπρεχτ. «Μας τράβηξε την προσοχή επειδή είχε μια φωτογραφία ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου κολλημένη στο εξώφυλλο", μας είπε ο Chanarin. Τους έκανε αίσθηση αυτή η αντιπαράθεση - το να παρουσιάζεται η αλήθεια με μία τόσο ανόμια εικόνα. Είναι κάτι που βλέπουμε συνέχεια στη σύγχρονη φωτογραφία πολέμου. Μια είκονα από το Associated Press ενός αγάλματος του Σαντάμ Χουσεΐν που ανατρέπεται γίνεται λόγου χάρη συνώνυμο της «νίκης» στον πολέμου του Ιράκ το 2003. Το έδειξαν στον κόσμο σαν παράδειγμα ενός γρήγορου θριάμβου, ενός θριάμβου που ασφαλώς απέχει πολύ από το άσπρο-μαύρο.
Ο Μπρεχτ ήταν πολύ δύσπιστος όσον αφορά τη χρήση των φωτογραφιών στις εφημερίδες, κάτι που ήταν σχετικά καινούργιο τότε", λέεi ο Chanarin. " Ήταν τόσο καχύποπτος απέναντι στις φωτογραφίες στον Τύπο που αναφερόταν σ' αυτές σαν να ήταν ιερογλυφικά που χρειάζονταν αποκρυπτογράφηση ή αποκωδικοποίηση. Συμμεριζόμαστε την ανησυχία αυτή, και τώρα περισσότερο παρά ποτέ. Οι εικόνες από συρράξεις που διανέμονται στα μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν φαίνονται ικανές να επηρεάσουν οποιαδήποτε πραγματική πολιτική δράση." (Liat Clark, Wired.co.uk).
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. ln-cc.com.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
© Adam Broomberg & Oliver Chanarin. Βλ. wired.co.uk.
Βλ. επίσης : New Photography 2013. MOMA. 8 διεθνείς καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν τη φωτογραφία ως μέσο πειραματισμού και διανοητικής αναζήτησης (Magic Circus 05.11.2013).
σχόλια