Από το βιβλίο Architecture and Film του Mark Lamster
Περιμένοντας τη μεγάλη επιστροφή του Star Wars που πρόσφατα ανακοινώθηκε, αλλά και κάνοντας μία εφ’ όλης της ύλης επανάληψη των κλασικών δημιουργιών του Lucas στο Nova Starwars HD, θυμηθήκαμε όλα αυτά που μας έκαναν να αγαπήσουμε τις 6 θρυλικές ταινίες. Αυτή τη φορά βάλαμε στο μικροσκόπιο το επικό σύμπαν του George Lucas, και να μερικά από τα συμπεράσματα:
Η τάση του Lucas για μελιστάλαχτα αρχιτεκτονικά τοπία είναι συχνά συγκαλυμμένη στις ταινίες του – τα τοπία και τα κτίρια που έχει συνθέσει για τα Star Wars, σε πλειοψηφία, δεν είναι ούτε ζεστά ούτε φιλόξενα. Η αρχική ταινία, Star Wars, του 1977, διαδραματίζεται μεταξύ του εγκαταλελειμμένου πλανήτη Tatooine και το Death Star, μια μηχανή θανάτου στο μέγεθος της Σελήνης.
Στις επόμενες δύο ταινίες, The Empire Strikes Back (1980) και Return of the Jedi (1983), οι σκηνές εκτυλίσσονται σε έναν παγωμένο πλανήτη, σε έναν πλανήτη με βάλτους, σε έναν πλανήτη με δάση, σε έναν αστεροειδή, και σε ένα ακόμη Death Star.
Aυτές οι τοποθεσίες είναι τακτικά διαχωρισμένες μεταξύ του φυσικού και του κατασκευασμένου, και αναλογούν στον ηθικό προσανατολισμό των κατοίκων τους: οι αθώοι είναι ξανά και ξανά μέσα στο φυσικό περιβάλλον, ενώ οι μοχθηροί είναι θύματα της τεχνολογικής φρίκης. Ο Yoda, ο τρωγλοδύτης γκουρού, κατοικεί σε έναν βάλτο – ο Darth Vader, ο σκοτεινός ιππότης, κατοικεί σε ένα μηχανικό κουκούλι μέσα στο Death Star.
Η διαφορά μεταξύ των δύο κόσμων δεν θα μπορούσε να είναι πιο προφανής, και ο Lucas χρησιμοποιεί όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να τραβήξει την προσοχή σε αυτές τις διαφορές. Οι Επαναστάτες βρίσκονται σε χρωματιστούς κόσμους με παστέλ χρώματα, με τόνους του μπλε, με πράσινο, ενώ η μηχανή του πολέμου της Αυτοκρατορίας περιορίζεται στο άσπρο και στο μαύρο. Η λεπτότητα δεν ήταν ποτέ ένα χαρακτηριστικό των ταινιών του Lucas, και είναι λογικό: οι ηθικολογικοί μύθοι δεν ευνοούνται από συγκρατημένες νύξεις.
Ένα μεγάλο tribute στις θρυλικές ταινίες του George Lucas έρχεται τον Μάιο στα κανάλια Nοvacinema και συγκεκριμένα στο ειδικό κανάλι Nova Star Wars HD. Δημιούργησε τη δική σου Star Wars ταινιοθήκη με τον αποκωδικοποιητή εγγραφής NovaBox+ και απόλαυσε την όποτε εσύ θέλεις.
Ο Lucas ταξίδεψε στις πιο απομακρυσμένες γωνιές της γης για να διαλέξει τους κόσμους του Star Wars, εξασφαλίζονται ότι οι εικόνες θα είναι άγνωστες στο κοινό, εκτός από τους ειδικούς σε μη-Δυτική αρχιτεκτονική, συμβάλλοντας στην φαντασιακή υπόσταση της επικής του δημιουργίας. Όπως η δημιουργία του, ο Luke, ο σκηνοθέτης Lucas είναι παιδί της ερήμου. Σύμφωνα με τον βιογράφο του, ο Lucas ήταν «ένα απλό αγόρι από μια μικρή πόλη» που μεγάλωσε στο Modesto της Καλιφόρνια, από έναν εξαιρετικά συντηρητικό πατέρα, του οποίου οι προειδοποιήσεις για «απατεώνες της μεγαλούπολης» και την γενική ηθική κατάπτωση των πόλεων – και ειδικότερα του Χόλιγουντ – φανερά άφησαν τα σημάδια τους.
Είναι δύσκολο να μην αναγνωρίσει κανείς την άποψή του περί των πόλεων στα Star Wars ως αποτέλεσμα της ανατροφής του. Όμως είναι επίσης μέρος μιας μακράς αμερικανικής παράδοσης που εχθρεύεται τις πόλεις, με πρώτο σταυροφόρο τον Τόμας Τζέφερσον, που έχει δηλώσει «βλέπω τις μεγάλες πόλεις μιασματικές προς την ηθική, τις ελευθερίες και την υγεία του ανθρώπου». Πρέπει κανείς να λάβει επίσης υπόψη ότι όταν έγινε η σύλληψη της ιδέας των Star Wars οι αστικοί ιστοί της Αμερικής ήταν γεμάτοι με έγκλημα, χρεοκοπία, και εγκατάλειψη από την κυβέρνηση.
σχόλια