Η αρχιτεκτονική των Star Wars

Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
0


 

Από το βιβλίο Architecture and Film του Mark Lamster

Περιμένοντας τη μεγάλη επιστροφή του Star Wars που πρόσφατα ανακοινώθηκε, αλλά και κάνοντας μία εφ’ όλης της ύλης επανάληψη των κλασικών δημιουργιών του Lucas στο Nova Starwars HD, θυμηθήκαμε όλα αυτά που μας έκαναν να αγαπήσουμε τις 6 θρυλικές ταινίες. Αυτή τη φορά βάλαμε στο μικροσκόπιο το επικό σύμπαν του George Lucas, και να μερικά από τα συμπεράσματα:

Η τάση του Lucas για μελιστάλαχτα αρχιτεκτονικά τοπία είναι συχνά συγκαλυμμένη στις ταινίες του – τα τοπία και τα κτίρια που έχει συνθέσει για τα Star Wars, σε πλειοψηφία, δεν είναι ούτε ζεστά ούτε φιλόξενα. Η αρχική ταινία, Star Wars, του 1977, διαδραματίζεται μεταξύ του εγκαταλελειμμένου πλανήτη Tatooine και το Death Star, μια μηχανή θανάτου στο μέγεθος της Σελήνης.


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
Tatooine


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
Death Star

Στις επόμενες δύο ταινίες, The Empire Strikes Back (1980) και Return of the Jedi (1983), οι σκηνές εκτυλίσσονται σε έναν παγωμένο πλανήτη, σε έναν πλανήτη με βάλτους, σε έναν πλανήτη με δάση, σε έναν αστεροειδή, και σε ένα ακόμη Death Star.


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
Endor


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
Dagobah Swamp


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
Death Star

Aυτές οι τοποθεσίες είναι τακτικά διαχωρισμένες μεταξύ του φυσικού και του κατασκευασμένου, και αναλογούν στον ηθικό προσανατολισμό των κατοίκων τους: οι αθώοι είναι ξανά και ξανά μέσα στο φυσικό περιβάλλον, ενώ οι μοχθηροί είναι θύματα της τεχνολογικής φρίκης. Ο Yoda, ο τρωγλοδύτης γκουρού, κατοικεί σε έναν βάλτο – ο Darth Vader, ο σκοτεινός ιππότης, κατοικεί σε ένα μηχανικό κουκούλι μέσα στο Death Star.


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
H καλύβα του Yoda


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
Darth Vader

Η διαφορά μεταξύ των δύο κόσμων δεν θα μπορούσε να είναι πιο προφανής, και ο Lucas χρησιμοποιεί όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να τραβήξει την προσοχή σε αυτές τις διαφορές. Οι Επαναστάτες βρίσκονται σε χρωματιστούς κόσμους με παστέλ χρώματα, με τόνους του μπλε, με πράσινο, ενώ η μηχανή του πολέμου της Αυτοκρατορίας περιορίζεται στο άσπρο και στο μαύρο. Η λεπτότητα δεν ήταν ποτέ ένα χαρακτηριστικό των ταινιών του Lucas, και είναι λογικό: οι ηθικολογικοί μύθοι δεν ευνοούνται από συγκρατημένες νύξεις.

Ένα μεγάλο tribute στις θρυλικές ταινίες του George Lucas έρχεται τον Μάιο στα κανάλια Nοvacinema και συγκεκριμένα στο ειδικό κανάλι Nova Star Wars HD. Δημιούργησε τη δική σου Star Wars ταινιοθήκη με τον αποκωδικοποιητή εγγραφής NovaBox+ και απόλαυσε την όποτε εσύ θέλεις.


Ο Lucas ταξίδεψε στις πιο απομακρυσμένες γωνιές της γης για να διαλέξει τους κόσμους του Star Wars, εξασφαλίζονται ότι οι εικόνες θα είναι άγνωστες στο κοινό, εκτός από τους ειδικούς σε μη-Δυτική αρχιτεκτονική, συμβάλλοντας στην φαντασιακή υπόσταση της επικής του δημιουργίας. Όπως η δημιουργία του, ο Luke, ο σκηνοθέτης Lucas είναι παιδί της ερήμου. Σύμφωνα με τον βιογράφο του, ο Lucas ήταν «ένα απλό αγόρι από μια μικρή πόλη» που μεγάλωσε στο Modesto της Καλιφόρνια, από έναν εξαιρετικά συντηρητικό πατέρα, του οποίου οι προειδοποιήσεις για «απατεώνες της μεγαλούπολης» και την γενική ηθική κατάπτωση των πόλεων – και ειδικότερα του Χόλιγουντ – φανερά άφησαν τα σημάδια τους.


Η αρχιτεκτονική των Star Wars Facebook Twitter
To ράντσο του Lucas βρίσκεται σε ένα απομονωμένο σημείο της Καλιφόρνια

Είναι δύσκολο να μην αναγνωρίσει κανείς την άποψή του περί των πόλεων στα Star Wars ως αποτέλεσμα της ανατροφής του. Όμως είναι επίσης μέρος μιας μακράς αμερικανικής παράδοσης που εχθρεύεται τις πόλεις, με πρώτο σταυροφόρο τον Τόμας Τζέφερσον, που έχει δηλώσει «βλέπω τις μεγάλες πόλεις μιασματικές προς την ηθική, τις ελευθερίες και την υγεία του ανθρώπου». Πρέπει κανείς να λάβει επίσης υπόψη ότι όταν έγινε η σύλληψη της ιδέας των Star Wars οι αστικοί ιστοί της Αμερικής ήταν γεμάτοι με έγκλημα, χρεοκοπία, και εγκατάλειψη από την κυβέρνηση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ