Τα Star Wars έχουν υπάρξει εδώ και δεκαετίες η επιτομή του merchandising. Παιχνίδια, κόμικς, videogames και οτιδήποτε άλλο σχετίζεται με τη διάσημη σειρά ταινιών, καταναλώνεται μανιωδώς από τους σκληροπυρηνικούς φαν, οι οποίοι περνούν το πάθος τους στις νέες γενιές. Ο κόσμος της μόδας δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος, όσο ξένος από τους χαρακτήρες του "μακρινού γαλαξία" κι αν φαντάζει. Το σύμπαν του Τζορτζ Λούκας έχει ένα βασικό κοινό με αυτό της μόδας: λατρεύεται από πολύ κόσμο για διαφορετικούς λόγους. Όλοι οι φαν των Star Wars έχουν διαφορετικό αγαπημένο χαρακτήρα και βιώνουν τον μύθο με μοναδικό τρόπο.
Η εξέλιξη του ενδυματολογικού κομματιού των Star Wars επηρέασε και επηρεάζει τους σχεδιαστές μόδας παγκοσμίως, ακόμα και σήμερα. Ο John Mollo, με θητεία σε ταινίες όπως ο Μπάρι Λίντον του Στάνλεϊ Κιούμπρικ σχεδίασε τα κοστούμια της αρχικής τριλογίας, αλλά μεγάλο μέρος του κόνσεπτ οφείλεται στον εικονογράφο Ralph McQuarrie. Όταν η ενδυματολόγος Trisha Biggar ανέλαβε τα τρία πρίκουελ, το στοίχημα ήταν να "κλείσει" αισθητικά ένας κύκλος. Συνεπώς, το λουκ του Όμπι Ουαν Κενόμπι στο Επεισόδιο III άρχισε να θυμίζει τους κυματιστούς χιτώνες του Άλεκ Γκίνες στο Επεισόδιο IV.
Οι αισθητικές επιρροές του Τζορτζ Λούκας από τον Ιάπωνα σκηνοθέτη Ακίρα Κουροσάβα είναι εμφανείς από την πρώτη ταινία του 1977. Οι Τζεντάι μοιάζουν με φεουδάρχες σαμουράι, ντυμένοι καθώς είναι με "κιμονοειδείς" φορεσιές και χιτώνες. Την ίδια περίοδο, ο Yohji Yamamoto παρουσίαζε την πρώτη του συλλογή Y's και άλλοι Ιάπωνες σχεδιαστές όπως ο Issey Miyake και η Rei Kawakubo άρχιζαν να κάνουν όνομα σε παγκόσμιο επίπεδο. Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η παραδοσιακή στολή των Τζεντάι έχει ομοιότητες με το "Kamiko" του Issey Miyake που δημιούργησε ο σχεδιαστής το 1982 από το παραδοσιακό ιαπωνικό ύφασμα Shifuori. Εν τω μεταξύ, οι φιγούρες των Τζεντάι και των Σιθ βρήκαν εφαρμογή και στις συλλογές του Rick Owens. Ο Yamamoto μπορεί να υπήρξε πρωτεργάτης στα ρούχα "χαλαρής" εφαρμογής και να επανεφηύρε παραδοσιακά ιαπωνικά κομμάτια όπως τα κιμονό, ο Owens όμως τα πήρε σε άλλο επίπεδο, δίνοντάς τους εξτρίμ κοψίματα και συνδυάζοντάς τα με γκροτέσκ παπούτσια.
Η αρχική μορφή του Λουκ Σκάιγουοκερ, ενός αγροτόπαιδου από τον πλανήτη Τατουίν ντυμένου με λευκό χιτώνα, χακί παντελόνι και μπότες, επίσης παραπέμπει στα ιαπωνικά φέουδα και βρήκε τη θέση του σε πασαρέλες πολλών σχεδιαστών. Ενώ η εμφάνιση των Τζεντάι έχει ανατολίτικα στοιχεία, ο ευγενής απατεώνας Χαν Σόλο στο Επεισόδιο IV μοιάζει με καουμπόι της Άγριας Δύσης, ένας ρετρό πιστολέρο με χένλεϊ, μαύρο γιλέκο, πιστολοθήκη και ψηλές μπότες. Έτσι, μέχρι το Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται να βγει στους κινηματογράφους το 1980, υπήρχαν ήδη μερικά ευρωπαϊκά αβανγκάρντ ταλέντα όπως οι Antwerp Six και εκπρόσωποι του μινιμαλισμού όπως η Jil Sander που ενέθεταν τις επιρροές τους από τις ταινίες στις συλλογές τους και συναγωνίζονταν σε δημοτικότητα τους Ιάπωνες σχεδιαστές.
Παρόλο που τα επίσημα μπλουζάκια Star Wars και άλλες σειρές ρούχων έγιναν ξανά δημοφιλείς μαζί με τα πρίκουελ, η μόδα με τις επίσημες συνεργασίες που εμπνέονταν από τις ταινίες, χρονολογείται στο 2007, όταν ο Marc Ecko κυκλοφόρησε μια limited-edition συλλογή με φούτερ και άλλα κομμάτια. Ακολούθησε συνεργασία με την adidas Originals η οποία έβγαλε μερικά άκρως συλλεκτικά sneakers. Αισθητικά αυτά τα πρότζεκτ δεν κατάφεραν να μπλέξουν τη γοητεία του σύμπαντος των Star Wars με τον κόσμο της μόδας. Όταν όμως ο καλλιτέχνης από το Χονγκ Κονγκ John Woo κυκλοφόρησε μια σειρά εικονογραφήσεων το 2010, με τίτλο "He Wears It", στην οποία βρίσκαμε τον Μπόμπα Φετ να φοράει Supreme and Visvim, τον Τζάνγκο Φετ με Comme des Garcons και τον Νταρθ Βέιντερ με λουκ από την Band of Outsiders, αποδείχθηκε ότι τελικά μπορεί να υπάρξει συσχετισμός. Ακολούθησαν κι άλλες συνεργασίες των Star Wares με brands όπως τα καλτ streetwear A Bathing Ape και οι Comme des Garcons.
Υπό τη νέα διοίκηση της Ντίσνεϊ που απέκτησε την Lucasfilm τον Οκτώβριο του 2012, η ανακοίνωση της επερχόμενης τριλογίας "έσπασε" το διαδίκτυο, όπως ήταν αναμενόμενο. Ο Τζ. Τζ. Έιμπραμς καλείται να φέρει εις πέρας το δύσκολο έργο της σκηνοθεσίας των νέων ταινιών, με το επεισόδιο VII να κυκλοφορεί στις αίθουσες τον επόμενο Δεκέμβριο και τους φαν να περιμένουν με κομένη την ανάσα. Η επιλογή του Μάικλ Κάπλαν για την ενδυματολογία φαίνεται σοφή. Ο Κάπλαν έχει ξανασυνεργαστεί με τον Έιμπραμς στα Σταρ Τρεκ και έχει βραβευθεί παλιότερα για την εμβληματική δουλειά του στο Μπλέιντ Ράνερ. Οι πασαρέλες των σχεδιαστών κατακλύζονται εκ νέου από κομμάτια εμπνευσμένα από το φουτουριστικό σύμπαν και για τους επόμενους μήνες, το merchantising θα πάρει και πάλι φωτιά, επιβεβαιώνοντας τον αντίκτυπο που έχουν οι συγκεκριμένες ταινίες όχι μόνο στον κόσμο της μόδας και της κατανάλωσης, αλλά και ολόκληρης της ποπ κουλτούρας γενικότερα.
σχόλια