Ο Άκης Βλουτής αγαπά τον Ίψεν

Ο Άκης Βλουτής αγαπά τον Ίψεν Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ


«Και καθώς στεκόμουν στην κορυφή και κρεμούσα το στεφάνι στον ανεμοδείκτη, του είπα: Άκουσέ με, παντοδύναμε! Από τη μέρα αυτή θέλω να 'χω κι εγώ ελευθερία ως αρχιμάστορας. Στο δικό μου πεδίο. Όπως εσύ στο δικό σου.»
Ο Αρχιμάστορας Σόλνες, ένα από τα όψιμα έργα του Ίψεν παρουσιάζεται στο Από Μηχανής Θέατρο

Τον επιτυχημένο αρχιτέκτονα Χάλβαρντ Σόλνες υποδύεται ο Ακις Βλουτής. Τον συναντήσαμε και μιλήσαμε για τον σπουδαίο αυτό ρόλο, λίγες ημέρες μετά την πρεμιέρα του.

Ο Άκης Βλουτής αγαπά τον Ίψεν Facebook Twitter

Πρόπερσι σας είδαμε στο Ξύπνημα των νεκρών. Φέτος δοκιμάζεστε στον Αρχιμάστορα Σόλνες. Τι σημαίνει για σας ο Ιψεν;

Μια μεγάλη πρόκληση. Ο Ίψεν είναι ένας μεγάλος ποιητής, τα πορτραίτα του είναι ιδιαζόντως ελκυστικά για έναν ερμηνευτή. Μεγάλος μάγος στην οργάνωση της δράσης. Λάτρης του μικροσκοπικού, της δισημίας, της αμφισημίας, της πολυσημίας, των συμβόλων. Μάγος στην μεταστοιχείωση του νοείν σε ποίηση. Αλλά και μουσικός με τρόπο μυστικό και πνευματικό.

Ποια είναι τα στοιχεία του αρχιμάστορα που θαυμάζετε πιο πολύ;

Η θέληση του για δύναμη αλλά και η πραγματική δύναμη που ο ίδιος έχει για να ακολουθήσει την ανελέητη πορεία του ως εκλεκτού από τα «αποκαΐδια μετά την φωτιά» ως την έλξη για το «Αδύνατον», δηλαδή την ύβρη. Εκτός αυτού θαυμάζω και την αμφιβολία που θέτει ο ίδιος ως καλλιτέχνης που παρασυρμένος από το όραμα ενός καινούργιου κόσμου, φτάνει στο τέλος του να ξεδιαλύνει την διαφορά ανάμεσα στα γεγονότα και στην σκιά των γεγονότων, να αντιληφθεί το τίμημα, τα ανταλλάγματα και να ζήσει ξανά το πέταγμά του από την άνοδο ως την πτώση.

Ποιες είναι οι αδυναμίες του;

Στην πορεία της τελευταίας μέρας της ζωής του, την οποία παρακολουθούμε, αντιλαμβανόμαστε ότι αδυνατεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη του ως καλλιτέχνης- δημιουργός που εκφράζεται περισσότερο μέσα από το όνειρο, τον στοχασμό, τις ιδέες από την μια πλευρά και την σκληρή καθημερινότητα από την άλλη. Η μεγιστοποίηση της αδυναμίας του λοιπόν, τον σπρώχνει στο κόσμο της νορβηγικής μυθολογίας, θεώνοντας ο ίδιος τον εαυτό, διαπράττοντας δηλαδή την ύβρη που σύντομα τον οδηγεί στην πτώση.

Πόσο κοντά βρίσκεται ο ήρωας στις δικές μας ανησυχίες;

Απαντώ με ένα δικανικό τρόπο σε μια δικανική ερώτηση. Ο Σόλνες είναι τόσο κοντά μας όσο κοντά μας είναι οι δύο Οιδίποδες, ο Άμλετ, ο Μάκμπεθ, ο Μισάνθρωπος, ο Φάουστ, μακρύς ο κατάλογος εάν συνεχίσουμε. Όλοι οι τραγικοί ήρωες θέτουν θεμελιώδη ζητήματα της ύπαρξης και όσο υπάρχουν άνθρωποι, θα υπάρχει θέατρο, γιατί το θέατρο ήταν , είναι και θα παραμένει καθρέφτης του εαυτού μας. Εξάλλου τα κείμενα διατρέχουν τις εποχές. Αυτονομούνται – επαναπροσδιορίζονται, ξαναδιαβάζονται και ερμηνεύονται από τους καλλιτέχνες που τα παρουσιάζουν εδώ και τώρα. Γι' αυτό ονομάζονται κλασικά έργα και κλασικοί ρόλοι.

Ο Άκης Βλουτής αγαπά τον Ίψεν Facebook Twitter

Πόσο κοντά είναι κανείς στην πτώση όταν φτάνει τόσο ψηλά όσο ο Σόλνες; Εσάς, ως καλλιτεχνικό διευθυντή ενός θεάτρου σας γοητεύει το ρίσκο;

Νομίζω πως κάθε άνθρωπος όταν φτάνει στο απόγειο της καριέρας του και το γνωρίζει, γνωρίζει επίσης ότι μετά την άνοδο έρχεται πάντα η πτώση. Η διαφορά στην περίπτωση του Σόλνες είναι ότι η πτώση είναι τραγικού ήρωα. Άραγε ο Σόλνες δεν είναι ένας κανόνας. Επειδή η «θέση» μου αποτελείται από δύο λέξεις, δηλαδή το επίθετο «καλλιτεχνικός» και το ουσιαστικό «διευθυντής». Όσον αφορά το πρώτο, για να το κάνουμε και αυτό ουσιαστικό, η ζωή μου ήταν , είναι και θα είναι ένα απόλυτο ρίσκο, πράγμα που με γοητεύει αφάνταστα όσο και να με κουράζει. Ως διευθυντής από την άλλη, προσπαθώ όσο μπορώ να προστατεύω το θέατρο, ελέγχοντας το ρίσκο. Καταλαβαίνετε την κατάσταση μου λοιπόν.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Το ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας του Λουί Φερντινάντ Σελίν, είναι ένα από τα άμεσα σχέδια μου, καθώς ανεβαίνει το Μάιο σε σκηνοθεσία και ερμηνεία δική μου στην περίφημη μετάφραση της Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργιέλλου.

Έχω στο νου μου ένα προγραμματισμό ρεπερτορίου διετίας, καθώς στην εποχή που ζούμε η απόλυτη ακύρωση κάθε προοπτικής είναι τόσο σκληρή που με οδηγεί στην σκέψη ότι ένας τέτοιος προγραμματισμός, είναι μια ελπίδα για μένα προσωπικά αλλά και για το θέατρο το οποίο το οποίο διευθύνω και κατ' επέκταση για τους θεατές που μας παρακολουθούν αλλά και όλους του εμπλεκόμενους καλλιτέχνες.

Ο Άκης Βλουτής αγαπά τον Ίψεν Facebook Twitter


Η Ταυτότητα της Παράστασης
Μετάφραση: Έρι Κύργια
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Μπερδέκα
Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκος Αναγνωστόπουλος
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική: Δημήτρης Παπαλάμπρου

Ερμηνεύουν οι: Άκις Βλουτής (Αρχιμάστορας Σόλνες), Ιερώνυμος Καλετσάνος (Γιατρός Χέρνταλ), Διώνη Κουρτάκη (Αλίνε Σόλνες), Ερρίκος Λίτσης (Κνουτ Μπρόβικ), Αθηνά Μπερδέκα (Κάγια Φόσλι), Κωνσταντίνος Μωραΐτης (Ράγκναρ Μπρόβικ), Βασιλική Τρουφάκου (Χίλντε Βάνγκελ)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ