Οι μύθοι του Friedrich Dürrenmatt

Οι μύθοι του Friedrich Dürrenmatt Facebook Twitter
0

Ο άνθρωπος οφείλει να είναι ελεύθερος» υποστήριζε σθεναρά σε συνέντευξή του ο ελβετός διανοούμενος Friedrich Dürrenmatt (1921-1990). «Πρώτα απ’ όλα όμως» συμπλήρωνε «πρέπει να μάθει ότι είναι θύμα. Και μια από τις βασικές λειτουργίες του θεάτρου είναι να δείξει στον άνθρωπο ότι η μόνη πράξη υψίστης σημασίας είναι εκείνη που επιδιώκει την ελευθερία».

Η έκθεση σχεδίων με μελάνι του σπουδαίου ευρωπαίου διανοουμένου –συγγραφέας, δραματουργός, ζωγράφος– από το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν αποκαλύπτει μόνο το ελεύθερο, ριζοσπαστικό του πνεύμα, αλλά και τη βαθύτερη σχέση του με τους οικουμενικούς ελληνικούς μύθους. Τα σχέδια που θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη ανήκουν στη συλλογή της ηθοποιού και δεύτερης συζύγου του Charlotte Kerr Dürrenmatt. Το 1983 είχαν επισκεφθεί μαζί τη χώρα μας. Στους Δελφούς ο Dürrenmatt δημιούργησε μια σειρά σχεδίων με θέμα την Πυθία. Την επόμενη χρονιά η ελληνική μυθολογία αποτέλεσε πηγή έμπνευσης των σχεδίων από μελάνι που ο δημιουργός αξιοποίησε στην εικονογράφηση του ποιητικού του κείμενου La Ballade du Minotaure (Η Μπαλάντα του Μινώταυρου) και του διηγήματος Midas (Μίδας).

Εντυπωσιακός και ευφάνταστος είναι ο σχεδιασμός της Έκθεσης Dürrenmatt στην Αθήνα, αφού ο κορυφαίος ελβετός αρχιτέκτονας Mario Botta –δημιουργός και του Κέντρου Dürrenmatt στο Neuchâtel της Ελβετίας– τοποθετεί τα σχέδια του συμπατριώτη του σ’ έναν αιωρούμενο λαβύρινθο, στον οποίο το κοινό καλείται να κινηθεί. Η συλλογή έχει παρουσιαστεί ήδη στη Γενεύη (Fondation Bodmer), στη Βενετία (Fondazione Querini Stampalia) και στο Κέντρο Dürrenmatt στο Neuchâtel.

Η έκθεση αποτελεί θαυμάσια ευκαιρία να προσεγγίσουμε μια πτυχή των γόνιμων αναζητήσεων ενός δημιουργού που έστρεψε θαρραλέα το βλέμμα του στη σκοτεινή μεταπολεμική Ευρώπη. Στα βιβλία, στα κείμενα και στο επικό, βαθιά πολιτικό του θέατρο επιχείρησε εκτός των άλλων να αναψηλαφήσει τις ρωγμές και τις ευαίσθητες περιοχές της νεότερης Ιστορίας: τον παραλογισμό του ψυχρού πολέμου, το αίσθημα της ενοχής και την ανικανότητα του ατόμου να αντιδράσει στην καταπιεστική εξουσία, την πολιτική παρακμή, καίρια ζητήματα δικαιοσύνης και ελευθερίας.

Τέλος, στο πλαίσιο της έκθεσης, την Τετάρτη 11 Ιουλίου στις 9:00 το βράδυ, ο Βασίλης Παπαβασιλείου θα διαβάσει το έργο του Dürrenmatt Ο θάνατος του Σωκράτη, στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη.

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ