Το Δημοτικό Συμβούλιο είχε οριοθετήσει ήδη από τον Ιούλιο 70 χώρους όπου θα φιλοξενηθούν οι σταθμοί των ποδηλάτων. Οι σταθμοί θα βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης, σε πλατείες, δίπλα σε σταθμούς του μετρό, αρχαιολογικούς χώρους κ.α. Στο αρχικό στάδιο θα διατίθενται 1.000 ποδήλατα, τα οποία ο πολίτης ή επισκέπτης θα μπορεί να νοικιάζει από έναν σταθμό, να τα χρησιμοποιεί και να τα αφήνει στη συνέχεια στον πιο κοντινό του σταθμό. Αυτό που μένει τώρα –και θα γίνει στις 4 Δεκεμβρίου– είναι η επιλογή της ιδιωτικής εταιρείας που θα διαχειρίζεται το σύστημα.
Πώς ακριβώς θα δουλέψει το μέτρο; Ο Βασίλης Βαβάκος, συγκοινωνιολόγος και ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Καμίνη, μας εξηγεί ότι θα υπάρχει μια εγγραφή του πολίτη ή επισκέπτη στο σύστημα και μια κάρτα συνδρομητή. Αν και ο Δήμος Αθηναίων δεν θα κερδίζει τίποτε από την εφαρμογή του μέτρου, παρά ένα ποσό από μια συμβολική ενοικίαση του χώρου των 70 σταθμών, έβαλε ως όρο στις εταιρείες που θα υποβάλουν προτάσεις η χρήση του ποδηλάτου έως 30 λεπτά να είναι δωρεάν. Από κει και πέρα, η εταιρεία που θα επιλεγεί θα καθορίσει το ακριβές μίσθωμα για τον υπόλοιπο χρόνο χρήσης, τον τρόπο πληρωμής, τον χρόνο (αν θα γίνει με ωριαία ή ημερήσια μίσθωση). Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι θα υπάρχει κάποιο ειδικό τέλος το οποίο θα κληθεί να πληρώσει ο ενδιαφερόμενος με την εγγραφή του στο σύστημα. Η εταιρεία όμως θα είναι υπεύθυνη για την αγορά των ποδηλάτων, τη συντήρησή τους, τη δημιουργία των σταθμών και την ομαλή λειτουργία του συστήματος.
Αν και στην ανακοίνωση του μέτρου οι περισσότεροι Αθηναίοι αντέδρασαν θετικά, υπάρχουν και κάποιοι που στέκονται επιφυλακτικοί. Όχι για το ίδιο το μέτρο, αλλά για την πρακτική του εφαρμογή στην Αθήνα του 2013. Τι μπορεί, όμως, να πάει στραβά;
Το Αίγιο, μια πόλη της Αχαΐας 30.000 κατοίκων, εφαρμόζει το μέτρο από τον περασμένο Μάιο. Στη μικρή πόλη του Αιγίου τα ποδήλατα είναι μόλις 40 και μπορείς να τα βρεις σε τρία σημεία της πόλης. Για την όλη οργάνωση του συστήματος, αγορά των ποδηλάτων, δημιουργία των σταθμών, συντήρηση κ.λπ. υπεύθυνος είναι ο Δήμος Αιγιαλείας, με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. Στο Αίγιο η διαδικασία που τηρείται είναι η εξής: οι ενδιαφερόμενοι δημότες ή επισκέπτες πηγαίνουν με την ταυτότητά τους και τον αριθμό ΑΦΜ στο δημαρχείο, όπου και εγγράφονται στο σύστημα. Εκεί παραλαμβάνουν έναν αριθμό, τον οποίο και πληκτρολογούν, σε συνδυασμό με τα στοιχεία τους, στους σταθμούς των ποδηλάτων. Το μέτρο βρίσκεται στην πρώτη φάση υλοποίησης, περίοδο κατά την οποία τα ποδήλατα διατίθενται δωρεάν για μία ολόκληρη ημέρα.
Τι γίνεται, λοιπόν, στο Αίγιο μετά από έξι μήνες εφαρμογής του μέτρου; Υπάρχουν ακόμα τα ποδήλατα; Δεν τα έκλεψαν, δεν τα έσπασαν; «Όλα τα ποδήλατα είναι στη θέση τους, δεν έχει κλαπεί κανένα» μας λέει η κ. Ιωάννα Θεοδωρακοπούλου από το γραφείο του δημάρχου Αιγίου. «Το αρνητικό που έχει παρατηρηθεί είναι ότι συμβαίνει να κρατούν τα ποδήλατα παραπάνω από μία ημέρα». Και τι γίνεται τότε; Πώς προστατεύεται η περιουσία του δήμου και πώς εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του συστήματος; «Επειδή το μέτρο το έχουν αγκαλιάσει κυρίως νεαροί δημότες και φοιτητές που έχουμε στην πόλη μας, δεν είμαστε πολύ αυστηροί ακόμα. Έχουμε προειδοποιήσει όμως ότι από 1η Ιανουαρίου ανάλογες περιπτώσεις θα τιμωρούνται με πρόστιμο το οποίο, όπως συμβαίνει και με τα πρόστιμα για τα αυτοκίνητα, όταν θα βεβαιώνεται στην εφορία (γι' αυτό και ζητάμε το ΑΦΜ), ο πολίτης δεν θα μπορεί να επιτελέσει καμιά φορολογική πράξη μέχρι να πληρωθεί».
Βεβαίως, άλλο μέγεθος το Αίγιο και άλλο η Αθήνα. Στο Αίγιο τα ποδήλατα προορίζονται για αναψυχή. Στην Αθήνα θα χρησιμοποιηθούν περισσότερο για πρακτικές ανάγκες, δηλαδή για τη μετακίνηση των κατοίκων. Ο στόχος του Δήμου Αθηναίων, όπως τον εκφράζει ο κ. Βαβάκος, είναι τα ποδήλατα να λειτουργούν ως συμπλήρωμα των μέσων μαζικής μεταφοράς. «Θα βολέψουν πολλούς που, αντί να χρειαστεί να πάρουν και δεύτερο τρένο ή να περιμένουν για το λεωφορείο, θα μπορούν να πάνε στον τελικό τους προορισμό γρήγορα και δωρεάν».
Το σημείο στο οποίο έχουν σταθεί οι περισσότεροι που έχουν εκφραστεί αρνητικά για το μέτρο στην Αθήνα είναι η έλλειψη ποδηλατοδρόμων. Λονδίνο, Παρίσι και Βερολίνο, πόλεις στις οποίες εδώ και χρόνια εφαρμόζεται το μέτρο με τα κοινόχρηστα ποδήλατα, διαθέτουν μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Στην Αθήνα τι έχουμε; Μπορεί, όντως, να μην υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, αλλά αυτό δεν εμποδίζει εκατοντάδες συμπολίτες μας κάθε Παρασκευή να βολτάρουν στους δρόμους της πρωτεύουσας. «Πιστεύω ότι η εφαρμογή του μέτρου μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για τη δημιουργία τους» μας λέει ο κ. Βαβάκος και συμπληρώνει: «Ίσως απλώς να λείπει η θέληση, γιατί η οριοθέτηση ποδηλατοδρόμων σε πολλές περιπτώσεις κοστίζει όσο και ένα κουτί μπογιάς».
σχόλια