Ρομέο Καστελλούτσι - Go down, Moses

Ρομέο Καστελλούτσι - Go down, Moses Facebook Twitter
Προφανώς κι εδώ, όπως και σε πολλές άλλες παραστάσεις του, τον απασχολούν οι αγωνιώδεις προσπάθειες των ανθρώπων να αποδώσουν ή/και να κατανοήσουν την ιδέα του Θεού σε σχέση με τη θνητή, ατελή και παράλογη ύπαρξή τους... Go Down Moses / Φωτο: Luca del Pia
0
Ρομέο Καστελλούτσι - Go down, Moses Facebook Twitter
Go Down Moses / Φωτο: Luca del Pia

Ο Άλβις Χερμάνις (γεν. 1965) είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες σκηνοθέτες που διαθέτει αυτήν τη στιγμή η ευρωπαϊκή σκηνή. Η πορεία του ξεκινά από τη Ρίγα της Λετονίας, όπου στις αρχές της δεκαετίας του '90, στη νέα μετασοβιετική εποχή, δημιουργεί μαζί με άλλους το Νέο Θέατρο της Ρίγας (ΝΘΡ), έναν κρατικό θεατρικό οργανισμό με μόνιμο θίασο 25 ατόμων, μέσα από τον οποίο άνθησε η νέα γενιά των καλλιτεχνών του λετονικού θεάτρου. Πρώτος και καλύτερος ο Χερμάνις, που από το 1997 ανέλαβε τη διεύθυνση του ΝΘΡ, παρουσιάζοντας θέατρο ρεπερτορίου αλλά και καινούργιες μεταδραματικές παραστάσεις, που δεν στηρίζονται σε «κανονικά» έργα αλλά στη δραματουργία που προκύπτει από τη συνεργασία σκηνοθέτη και ηθοποιών. Σ' αυτή την κατηγορία ανήκουν οι πολυσυζητημένες και πολυταξιδεμένες παραστάσεις του Χερμάνις Long Life (2005), The Sound of Silence (2007) και, βέβαια, η Σόνια (2006), που θα δούμε φέτος στην Αθήνα.

Στη Σόνια διακρίνεται η επίδραση δύο ακόμη εκφραστικών τρόπων: του βωβού κινηματογράφου και της γαλλικής μιμικής παράδοσης, του Ετιέν Ντεκρού, του Ζαν-Λουί Μπαρό και του Μαρσέλ Μαρσό.


Το θέατρο του Χερμάνις φέρει έντονα τα χαρακτηριστικά του τόπου του: η ιστορία της Λετονίας μοιράζεται ανάμεσα σε γερμανικές και ρωσικές περιόδους. Ανάλογες είναι και οι βασικές αναφορές του Χερμάνις: από τη μία η εγκεφαλική, εξπρεσιονιστική και αφηρημένη γερμανική παράδοση, και από την άλλη η στανισλαφσκική, συναισθηματική, συχνά παιγνιώδης και «θεατρική» ρωσική παρακαταθήκη.


Η δεύτερη κατεύθυνση, ωστόσο, έχω τη γνώμη ότι είναι πιο ισχυρή στον τρόπο που κάνει θέατρο ο Χερμάνις. Δεν φοβάται τον ρεαλισμό (φαίνεται από τη μεγάλη ακρίβεια στη διαμόρφωση των σκηνικών τόπων), δεν διστάζει να καταπιαστεί με θέματα «συγκινητικά» (π.χ. με τους γέρους που ζουν στο απόλυτο περιθώριο στη μετασοβιετική επικράτεια, προσκολλημένοι σε άψυχα αντικείμενα, στο Long Life, ή με μια άσχημη, λίγο καθυστερημένη, μοναχική γυναίκα όπως είναι η Σόνια) και επιδιώκει να φέρει λίγη ομορφιά στον θεατρικό χώρο (που σήμερα υποφέρει από την ειρωνεία, τον κυνισμό και την ασχήμια ως ηθική και αισθητική άποψη). Προφανώς, οι επιλογές έχουν να κάνουν με την απώθηση που νιώθει (λόγω του σοβιετικού παρελθόντος της χώρας του) για το πολιτικό θέατρο, για παραστάσεις με σχολιαστική και διδακτική στόχευση.

Ρομέο Καστελλούτσι - Go down, Moses Facebook Twitter
Η σκηνική αφήγηση έχει ελάχιστο λόγο, πολλές αποσπασματικές εικόνες και μικρά δραματικά επεισόδια, με τα οποία ο Καστελλούτσι επιδιώκει να κινητοποιήσει καταρχάς το βλέμμα μας... Go Down Moses / Φωτο: Luca del Pia


Στη Σόνια διακρίνεται η επίδραση δύο ακόμη εκφραστικών τρόπων: του βωβού κινηματογράφου και της γαλλικής μιμικής παράδοσης, του Ετιέν Ντεκρού, του Ζαν-Λουί Μπαρό και του Μαρσέλ Μαρσό. Γιατί σ' αυτή την παράσταση ο ηθοποιός που ερμηνεύει την ηρωίδα δεν λέει κουβέντα – ένα δεύτερο πρόσωπο, ο αφηγητής, μας λέει την ιστορία της.


Στα χρόνια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου η Σόνια ζει μόνη στο Λένινγκραντ. Είναι άσχημη και περιορισμένης ευφυΐας, αλλά άγγελος καλοσύνης. Μια φιλική φάρσα γίνεται το σημαντικότερο κεφάλαιο της ζωής της: κάποιος, πάντα αφανής, παντρεμένος τής εκφράζει τον παθιασμένο έρωτά του και τα γράμματά του γίνονται το κέντρο και το νόημα της μοναχικής ζωής της. Απομονωμένη στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού της (που ο Χερμάνις στήνει στη σκηνή με τη γνωστή ρεαλιστική του ακρίβεια, πιστεύοντας ότι ο ιδιωτικός χώρος και ο τρόπος που οι άνθρωποι λειτουργούν μακριά από τα βλέμματα τρίτων αποκαλύπτουν τον πραγματικό εαυτό τους), μαγειρεύει θεσπέσια, ράβει, ονειρεύεται τον αγαπημένο της. Η ανάγκη της γι' αγάπη και η φαντασία της καλύπτουν το έλλειμμα των πραγματικών επαφών.


Στη Σόνια, που βασίζεται σε μια ιστορία της Τatyana Tolstaya (γεν. 1951, ο παππούς της ήταν μακρινός συγγενής του Λέοντος Τολστόι, είναι γνωστή για το μυθιστόρημά της The Slynx και για τα διηγήματά της), o Χερμάνις ακολουθεί το μάθημα ενός ακόμη σπουδαίου καλλιτέχνη, του Tσάρλι Τσάπλιν. Που έδειξε ότι η ζωή και η τέχνη της μίμησης βασίζονται στην εναλλαγή γέλιου και κλάματος. Κι ότι ο εγκέφαλος καλό είναι να υποκλίνεται πού και πού στο μεγαλείο της καρδιάς.

Ρομέο Καστελλούτσι - Go down, Moses Facebook Twitter
Go Down Moses / Φωτο: Luca del Pia

16-18 Ιουνίου
Πειραιώς 260 Χώρος Η
21:00

Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει!
Επωφεληθείτε από τα νέα πακέτα προσφορών και ενημερωθείτε για το αναλυτικό πρόγραμμα μέσα από το site του Φεστιβάλ.


Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει ήδη ξεκινήσει. Μπορείτε να προμηθεύεστε εισιτήρια για όλες τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ online στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του ή τηλεφωνικά στο 210 3272000, καθημερινά από τις 9:00 έως τις 21:00. Και στις δύο περιπτώσεις η χρέωση γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας. Τα κεντρικά εκδοτήρια απ' όπου μπορείτε επίσης να αγοράσετε εισιτήρια βρίσκονται στη στοά Πεσμαζόγλου (Πανεπιστημίου 39) και λειτουργούν από Δευτέρα έως Παρασκευή, 9:00-17:00, και Σάββατο, 9:00-15:00, ενώ εισιτήρια εκδίδονται και στα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, Ιανός, στα καταστήματα Public και στα Reload Stores. Θα διατίθενται εισιτήρια μειωμένης τιμής για παιδιά, νέους, φοιτητές, πολύτεκνους, στρατιώτες, άτομα άνω των 65 ετών καθώς και ανέργους και άλλες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, φέτος, για πρώτη φορά, οι θεατές έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν «πακέτα» εισιτηρίων για παραστάσεις της επιλογής τους: επιλέγοντας 3 παραστάσεις, θα έχουν έκπτωση 5% επί του συνόλου της τιμής, στις 4 παραστάσεις έκπτωση 7% και στις 5 παραστάσεις έκπτωση 10%. Η προσφορά ισχύει για παραγωγές του Φεστιβάλ και για ατομικά ή εισιτήρια 2 ατόμων ανά παράσταση. Οι χώροι διεξαγωγής του Φεστιβάλ είναι, μεταξύ άλλων, η Πειραιώς 260, το Ηρώδειο, το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν κ.ά.


Αναλυτικές πληροφορίες στο www.greekfestival.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ