{αρέσουν οι Ινδιάνοι στον πρόεδρο Πούτιν;}
Η βιολογία δεν έπαιξε ποτέ το ρόλο της απόλυτης αλήθειας για χιλιάδες ανθρώπων από το Μεξικό ως την Αλάσκα. Στην παράδοση των προκολομβιανών πολιτισμών πάντα υπήρχε η έννοια του άλλου φύλου ως βιολογική υπέρβαση και ένδειξη θείας πρόνοιας.
Οι ινδιάνοι Ναβάχο, οι Σιού ή οι εσκιμώοι Ινουί (πάνω από εκατόν πενήντα καταγεγραμμένες φυλές αυτόχθονων της βόρειας, κεντρικής και νότιας Αμερικής) πίστευαν στην ύπαρξη των two spirit people, ενός προνομιούχου τρίτου (ή και τέταρτου) φύλου που συνδύαζε αντρικές και γυναικείες ιδιότητες.
Με μικρές διαφοροποιήσεις από φυλή σε φυλή άνδρες ή γυναίκες επέλεγαν να ντύνονται,να φέρονται,να υιοθετούν ρόλους παραδοσιακά ενσωματωμένους στα μη βιολογικά τους φύλα. Με τους σημερινούς (δυτικούς κατεξοχήν) ερμηνευτικούς κώδικες θα χαρακτηρίζονταν διεμφυλικοί, παρενδυτικοί ή απλά ομοφυλόφιλοι/ες. Δεν ήταν όμως αυτό ή μόνον αυτό. Ήταν χαρισματικά άτομα, πολλαπλών δεξιοτήτων που συμβόλιζαν τη συνοχή της φυλής και λειτουργούσαν ως σύνδεσμοι με τη φύση και τον κόσμο των πνευμάτων. Ο σεξουαλικός προσανατολισμός τους δεν ενδιέφερε κανέναν, ούτε λειτουργούσε ως στοιχείο αποκλεισμού. Ήταν πρόσωπα ιερά, σεβαστά που έφταναν στις ανώτερες θέσεις της ιεραρχίας -συχνά ως σαμάνοι, θεραπευτές ή ασκώντας το ρόλο του διαπραγματευτή.
Η ονομασία "two-spirit" υιοθετήθηκε στην αρχή της δεκαετίας του '90 από τους εναπομείναντες αυτόχθονες των ΗΠΑ και του Καναδά. Πριν κουβαλούσαν την υποτιμητική ονομασία Berdache (κάτι σαν ''αρσενική πόρνη'') που τους επέβαλλαν οι δυτικοί και οι ιεραπόστολοι. Αυτοί προσπάθησαν να τους επιβάλλουν και τον ενοχικό, ομοφοβικό τρόπο σκέψης τους. Οι άνθρωποι με τα δυο πνεύματα θεωρήθηκαν όργανα του σατανά, διεστραμμένοι, ανήθικοι. Δέχτηκαν τρομερό πόλεμο και οι φυλές τους υποχρεώθηκαν να τους απομονώσουν ή να τους συνετίσουν. Οι κολλημένοι στη βιολογία και τον πουριτανισμό ευρωπαίοι εισβολείς ποτέ τους δεν μπόρεσαν να νιώσουν την έννοια του κοινωνικού φύλου και του αυτοπροσδιορισμού.
Η We'wha (1894-1896) είναι ίσως η πιο γνωστή περίπτωση two spirit ατόμου. Η αρσενική βιολογική της ταυτότητα δεν έπαιξε κανέναν ιδιαίτερο ρόλο στη φυλή των ινδιάνων Zuni που γεννήθηκε. Από πολύ μικρή ηλικία ξεχώρισε για την ικανότητά της στον αργαλειό, την αγγειοπλαστική και τα εργόχειρα και γρήγορα έγινε αποδεκτή ως lhamana (two spirit στην τοπική διάλεκτο). Η γνωριμία της με την ανθρωπολόγο Matilda Coxe Stevenson της έδωσε την ευκαιρία να επισκεφθεί ως πολιτιστική πρέσβειρα της φυλής της τον Πρόεδρο Cleveland στην Ουάσιγκτον το 1886, να παρουσιάσει τα παραδοσιακά κεραμικά των Ζούνι στο Εθνικό Μουσείο, να γοητεύσει την υψηλή κοινωνία και τον πνευματικό κόσμο της πρωτεύουσας. Έχαιρε τεράστιας εκτίμησης και σεβασμού και στην κηδεία της έλαβε τιμές αρχηγού φυλής.
Iδιαίτερη είναι και η περίπτωση της "Woman Chief" ή Pine Leaf, μιας μυθικής φιγούρας που γεννήθηκε ως γυναίκα γύρω στα 1800 στη φυλή Gros Ventre, αλλά μεγάλωσε με τους Crow. Ικανότατη πολεμίστρια, κυνηγός, γρήγορα ξεχώρισε φτάνοντας μέχρι το ανώτατο αξίωμα της αρχηγού. Παρότι φορούσε γυναικεία ρούχα, ήταν αποδεκτή ως άντρας από τη φυλή της. Οπλοφορούσε, ίππευε και είχε τέσσερις νεαρές συζύγους.
Το παρατσούκλι Pine Leaf (πευκόφυλλο) της το έδωσε ο James Beckwourth, ένας Άγγλος δουλέμπορος που γοητευμένος, την πολιορκούσε με προτάσεις γάμου. "Μου έλεγε ότι θα με παντρευτεί όταν τα φύλλα του πεύκου κιτρινίσουν", έγραφε στο ημερολόγιό του.
Του πήρε πολύ καιρό να καταλάβει ότι τα φύλλα του πεύκου δεν κιτρινίζουν ποτέ.
σχόλια