Το «νόημα» του Χίτλερ

Το «νόημα» του Χίτλερ Facebook Twitter
Την τελευταία δεκαετία όμως το φάντασμα του Χίτλερ μοιάζει να έχει επιστρέψει ακόμα πιο επιτακτικά στο συλλογικό φαντασιακό και στη δημόσια συζήτηση. Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0

ΟΧΙ ΟΤΙ ΕΠΑΨΕ ΠΟΤΕ πραγματικά να στοιχειώνει ποικιλοτρόπως την επικαιρότητα, την τελευταία δεκαετία όμως το φάντασμα του Χίτλερ μοιάζει να έχει επιστρέψει ακόμα πιο επιτακτικά στο συλλογικό φαντασιακό και στη δημόσια συζήτηση (από την άνοδο και τη «νορμαλοποίηση» του ναζισμού μέχρι τον Τραμπ και τον Πούτιν).

Συχνά, υπό ένα περίβλημα μυστικισμού και ακραίας παθολογίας που θολώνει τον καθρέφτη της Ιστορίας. Σε κάθε περίπτωση, τα τηλεοπτικά κανάλια και οι πλατφόρμες streaming ξεχειλίζουν από ντοκιμαντέρ που υπόσχονται μέσα από διάφορες προσεγγίσεις –ιστορικές, στρατιωτικές, πολιτικές, κοινωνικές, ψυχολογικές– να φωτίσουν άλλη μια πτυχή της προσωπικότητας του Φίρερ. 

«Το πρόβλημα δεν είναι ότι οι ναζί ήταν απάνθρωποι αλλά ότι ήταν άνθρωποι. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα που έχουμε – με τον εαυτό μας, όχι με τους ναζί. Οι ναζιστικές ιδέες πραγματώθηκαν από ανθρώπους που ήταν φυσιολογικοί».

Κανένα όμως από αυτά δεν φιλοδοξούσε να συλλάβει το «Νόημα του Χίτλερ» («The meaning of Hitler»), όπως είναι ο τίτλος αυτού του πρόσφατου ντοκιμαντέρ που αποτελεί έναν προβοκατόρικο και πολύ ενδιαφέροντα ερευνητικό διαλογισμό ευέλικτης φόρμας και ελεύθερων συνειρμών γύρω από τη νοσηρή γοητεία (το σλόγκαν «fascinating fascism» εμφανίζεται κάποια στιγμή καλύπτοντας την εικόνα) που ασκεί η «προσωποποίηση του απόλυτου κακού».

Όπως όμως λέει προς το τέλος της ταινίας ο διαπρεπής ιστορικός του Ολοκαυτώματος Γεχούντα Μπάουερ, που πριν από μερικές μέρες έκλεισε αισίως τα ενενήντα έξι, «το πρόβλημα δεν είναι ότι οι ναζί ήταν απάνθρωποι αλλά ότι ήταν άνθρωποι. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα που έχουμε – με τον εαυτό μας, όχι με τους ναζί. Οι ναζιστικές ιδέες πραγματώθηκαν από ανθρώπους που ήταν φυσιολογικοί».  

Αλλά και οι ίδιοι οι υπεύθυνοι γι’ αυτό το «αναστοχαστικό» πρότζεκτ –ο Michael Tucker και η Petra Epperlein, δημιουργοί επίσης του πολύ ενδιαφέροντος Karl Marx City– αναρωτιούνται φωναχτά κάποια στιγμή στην ταινία: «Είναι δυνατό να κάνεις μια ταινία με τέτοιο θέμα χωρίς να συμβάλεις στην ανάπτυξη του ναζιστικού κινηματογραφικού σύμπαντος;».

Η απάντηση έρχεται από το στόμα του διάσημου Άγγλου λογοτέχνη Μάρτιν Έιμις, που επίσης εμφανίζεται στην ταινία και λέει ότι «όποιος καταφέρνει να επεκτείνει τη γνώση μας για τον Χίτλερ έστω και κατά ένα χιλιοστό, κάτι κάνει». Μια άλλη γνωστή προσωπικότητα που εμφανίζεται, προκειμένου να εκτεθεί όμως, είναι ο «ιστορικός» και περιβόητος αρνητής του Ολοκαυτώματος Ντέιβιντ Ίρβινγκ, ο οποίος συλλαμβάνεται να εκστομίζει διάφορες αντισημιτικές χοντράδες, και μάλιστα την ώρα που «ξεναγεί» ένα γκρουπ επισκεπτών στο στρατόπεδο εξόντωσης της Τρεμπλίνκα. 

Αυτό είναι ένα από τα διάφορα σημαδιακά ναζιστικά «τοπόσημα» που επισκέπτεται η ταινία (είναι πραγματικά ανατριχιαστική αυτή η αλλόκοτα νοσηρή αύρα/ενέργεια/υφή που αναδίδουν αυτά τα μέρη σήμερα), ανάμεσά τους και η γενέτειρα του Χίτλερ, το Μπράουναου («η Βηθλεέμ του ναζισμού») στα γερμανο-αυστριακά σύνορα, που το 2015, σε μια σαρκαστική αποστροφή της Ιστορίας, είχε μετατραπεί σε hot-spot προσφύγων από τη Συρία. 

Πολλές είναι οι σκέψεις που προκύπτουν από ένα ντοκιμαντέρ για την έλξη που εξακολουθεί να ασκεί ο ναζισμός και ο «ακατανόητος» ηγέτης του σε μια εποχή όπως η δική μας, που ο εθνικιστικός παροξυσμός και ο φυλετισμός έχουν αναδειχθεί ξανά σε κεντρικούς παράγοντες των εξελίξεων, αλλά μπορούμε καταρχάς να κρατήσουμε δύο συμπεράσματα από την ταινία. Την υπενθύμιση ότι ο αντισημιτισμός δεν είναι παρά μια θεωρία συνομωσίας –η «προπατορική» θα λέγαμε, η αρχέγονη θεωρία συνωμοσίας– και την τετριμμένη επωδό που όμως διαισθάνεται κανείς ότι δεν την έχουμε επαρκώς εμπεδώσει: ότι δηλαδή «απλοί», «λογικοί», «κανονικοί» άνθρωποι μπορούν να γίνουν συνεργοί (ή και αυτουργοί) φρικτών και ακατονόμαστων πράξεων και αδιανόητων σφαγών μαζικής κλίμακας.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Munich: The Edge of War

TV & Media / «Munich: The edge of war» στο Netflix: Τα γεγονότα που οδήγησαν στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Η νέα κινηματογραφική προσθήκη στον κατάλογο του Netflix βασίζεται στο μυθιστόρημα «Μόναχο» του Ρόμπερτ Χάρις, ο οποίος έστησε μια θριλερική ίντριγκα με φόντο την υπογραφή του Συμφώνου του Μονάχου το 1938.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η κυρία που καθαρίζει το σπίτι είναι από το Ντόνετσκ και δεν πιστεύει ότι ο Πούτιν έκανε κάτι κακό

Δημήτρης Πολιτάκης / Η κυρία που καθαρίζει το σπίτι είναι από το Ντόνετσκ και δεν πιστεύει ότι ο Πούτιν έκανε κάτι κακό

Είναι πάντα εντυπωσιακό το πόσο εύκολα εργαλειοποιούμε ακόμα και τέτοιας κλίμακας τραγωδίες για να ενισχύσουμε τις βεβαιότητες, τις προκαταλήψεις και τις ψευδαισθήσεις μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Daily / «Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό θρίλερ και στο κοινωνικό / οικογενειακό δράμα, η μίνι σειρά εκμεταλλεύεται ιδανικά το ιστορικό της πλαίσιο: τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80, την πόλη των χαμένων παιδιών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ