Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News

Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News Facebook Twitter
Ο C.E.O. του BuzzFeed Τζόνα Περέτι δηλώνει μετανιωμένος που δεν άλλαξε το επιχειρηματικό του μοντέλο προτού να είναι πολύ αργά.
0



ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΠΟΥ
 ο Τζόνα Περέτι, ο C.E.O. του BuzzFeed, ανακοίνωσε ότι κλείνει το BuzzFeed News, πραγματοποίησε μια τηλε-συνάντηση με το προσωπικό του ιστότοπου. Το κλίμα ήταν ζοφερό. Ο Περέτι είχε ήδη στείλει στους παρευρισκόμενους ένα υπόμνημα στο οποίο αναγνώριζε τις κακές κινήσεις που είχαν οδηγήσει σ’ αυτή τη στιγμή. «Πήρα την απόφαση να υπερεπενδύσω στο BuzzFeed News επειδή αγαπώ τόσο πολύ τη δουλειά και την αποστολή του», είχε γράψει. «Αυτό με έκανε να αργήσω να αποδεχτώ ότι οι μεγάλες πλατφόρμες δεν θα παρείχαν τη διανομή ή την οικονομική υποστήριξη που απαιτείται για την δωρεάν δημοσιογραφία που είναι ειδικά φτιαγμένη για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Ένας υπάλληλος τον ρώτησε πότε έπρεπε να είχε κάνει τις απαραίτητες αλλαγές για να καταστήσει την εταιρεία κερδοφόρα. Πιθανότατα πέντε με επτά χρόνια νωρίτερα, απάντησε ο Περέτι.

Πίσω στο 2016, το BuzzFeed News βρισκόταν, φαινομενικά τουλάχιστον, στα ύψη. Υπό την ηγεσία του Μπεν Σμιθ, ενός πρώην αρθρογράφου του Politico, τον οποίο ο Περέτι είχε προσλάβει ως πρώτο αρχισυντάκτη της ειδησεογραφικής του επιχείρησης, ο ιστότοπος είχε ενταχθεί στις τάξεις των έγκριτων μέσων. Μπορεί να μην είχε το παραδοσιακό κύρος  οργανισμών όπως οι New York Times ή η Washington Post, αλλά οι δημοσιογράφοι του έβγαζαν καίριες πολιτικές ειδήσεις και έκαναν επίπονη ερευνητική δουλειά – είχε γραφεία στο εξωτερικό και συναγωνιζόταν ισάξια για τα κορυφαία δημοσιογραφικά βραβεία.

Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης σε αυτή τη νέα, αβέβαιη εποχή απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο, εύπορο κοινό εγκαταλείποντας την φιλοδοξία παροχής ποιοτικής ειδησεογραφίας ελεύθερα διαθέσιμης σε όλους, όπως επιχείρησε να κάνει το BuzzFeed News.

Στο παρασκήνιο, όμως, ο Σμιθ και ο Περέτι είχαν εμπλακεί σε «μια μακρά σειρά από διενέξεις σχετικά με ποιες ακριβώς θα έπρεπε να είναι οι πηγές των εσόδων», γράφει ο Σμιθ στο νέο του βιβλίο, "Traffic: Genius, Rivalry, and Delusion in the Billion-Dollar Race to Go Viral" [Traffic: Ιδιοφυία, Αντιπαλότητα και Ψευδαίσθηση στην Κούρσα Δισεκατομμυρίων για να γίνεις Viral]. Αντίθετα από τα sites μέσων με paywall όπως οι Times, το BuzzFeed News δημοσίευε τη δημοσιογραφία του δωρεάν, βοηθούμενο στη διανομή από πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter που σύντομα όμως θα άλλαζαν πλεύση.

Η άνοδος και η πτώση του BuzzFeed News Facebook Twitter
Tο BuzzFeed News δημοσίευε τη δημοσιογραφία του δωρεάν, βοηθούμενο στη διανομή από πλατφόρμες όπως το Facebook και το Twitter που σύντομα όμως θα άλλαζαν πλεύση.

Μέχρι τα μέσα του 2017, το Facebook και η Google είχαν σφίξει τον έλεγχό τους στη διαδικτυακή διαφημιστική αγορά και το BuzzFeed έχασε τον ετήσιο στόχο των εσόδων του. Ο ιστότοπος απέλυσε περίπου εκατό υπαλλήλους. Ο Περέτι έγραψε τότε ένα μακροσκελές υπόμνημα στο οποίο ανέφερε: «Τα μέσα ενημέρωσης βρίσκονται σε κρίση. . . . Οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες επιτρέπουν εξατομικευμένες μιντιακές φούσκες που μας αφήνουν να ζούμε στον κόσμο μας, ενώ τα παραδοσιακά μέσα υιοθετούν συνδρομητικά μοντέλα που απευθύνονται σε εύπορους συνδρομητές, ενισχύοντας την υπάρχουσα κοσμοθεωρία των ελίτ». Εκ των υστέρων, ένα συνδρομητικό μοντέλο θα μπορούσε να είχε βοηθήσει στη διάσωση του BuzzFeed News.

Δεν συνέβη όμως κάτι τέτοιο. Τον Ιανουάριο του 2019, ο ιστότοπος απέλυσε περίπου διακόσια πενήντα άτομα. Τον επόμενο χρόνο χτύπησε η πανδημία και το Buzzfeed News έθεσε σε διαθεσιμότητα ένα μέρος του προσωπικού του στη Βρετανία. Στα τέλη του 2020, ο Περέτι εξαγόρασε τη HuffPost –  μια ιστοσελίδα της οποίας ήταν ο συνιδρυτής χρόνια νωρίτερα.

Πριν από λίγο καιρό, ο Περέτι διένειμε ένα ακόμη ‘προγνωστικό’ υπόμνημα σχετικά με το πού κατευθύνονται τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης. Οι αρχικές σελίδες όπως αυτή της HuffPost επιστρέφουν, έγραφε – οι χρήστες θέλουν να κρατήσουν τις ειδήσεις μακριά από τις ροές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και «οι μεγαλύτερες πλατφόρμες θα καθορίζονται όλο και περισσότερο από το πόσο διασκεδαστικές είναι για τους χρήστες τους». Προέβλεψε επίσης ότι «η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εξοντώσει την πλειοψηφία του στατικού περιεχομένου στο εγγύς μέλλον. Το περιεχόμενο θα πρέπει να είναι εξατομικευμένο, διαδραστικό, δυναμικό και με ενσωματωμένη ‘νοημοσύνη’». Στην επικοινωνία που είχαμε, δήλωσε επίσης: «Πιστεύω ότι μπορεί κανείς να χτίσει μια καλή επιχείρηση σε αυτές τις κοινωνικές πλατφόρμες, θα πρέπει όμως το περιεχόμενο να είναι ψυχαγωγικό. Οι καταναλωτές θέλουν να γίνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  διασκεδαστικά ξανά».

Αυτό που είναι βέβαιο είναι πως τα κέρδη έχουν και πάλι μεγάλη σημασία για τα media. Λίγο μετά το κλείσιμο του BuzzFeed News, το Vice, το FiveThirtyEight και το Insider ανακοίνωσαν σχέδια για μείωση του προσωπικού τους –  τα πιο πρόσφατα μόνο θύματα σε μια δραματική σειρά απολύσεων που συμβαίνει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης τους τελευταίους μήνες. Τη Δευτέρα, οι New York Times ανέφεραν ότι το Vice θα υποβάλλει σύντομα αίτηση πτώχευσης. Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης σε αυτή τη νέα, αβέβαιη εποχή απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο, εύπορο κοινό εγκαταλείποντας την φιλοδοξία παροχής ποιοτικής ειδησεογραφίας ελεύθερα διαθέσιμης σε όλους, όπως επιχείρησε να κάνει το BuzzFeed News. Ο ίδιος ο Περέτι παραδέχτηκε την στρατηγική αποτυχία του φιλόδοξου μοντέλου του στο υπόμνημα με το οποίο ανακοίνωνε πριν από μερικές μέρες το οριστικό κλείσιμο του ειδησεογραφικού του site: «Μετανιώνω που δεν κράτησα την εταιρεία σε υψηλότερα πρότυπα κερδοφορίας».

Με στοιχεία από το The New Yorker

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρώτη φορά μαμά στα 50

Ψυχή & Σώμα / Πρώτη φορά μαμά στα 50

Η δημοσιογράφος Μία Κόλλια μοιράζεται με την Τζούλη Αγοράκη την εμπειρία της σε σχέση με τις βασικές προκλήσεις της μητρότητας σε μεγαλύτερη ηλικία. Ποιες ήταν οι δυσκολίες με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπη και πώς κατάφερε να παρακάμψει πικρόχολα σχόλια και να εστιάσει στα βαθύτερα «θέλω» της;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Αληθινά εγκλήματα / Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την υπόθεση που έμεινε γνωστή ως το «μακελειό του Καππαδοκικού». Στις 14 Αυγούστου 2001, ο 36χρονος οικοδόμος Ηρακλής Μισαηλίδης, οπλισμένος με κυνηγετική καραμπίνα, πλησίασε το καφενείο του χωριού και άνοιξε πυρ εναντίον των παρευρισκομένων.
Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Άκου την επιστήμη / Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα, η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Η παιδεία, οι διανοούμενοι και όσα μας καταδυναστεύουν ως χώρα. Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και ομότιμος καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ., Μιχάλης Τιβέριος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η σκληρή αλήθεια για την Γεωργία Βασιλειάδου

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τη Γεωργία Βασιλειάδου

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1980 η Γεωργία Βασιλειάδου. Ακούστε ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τη συναρπαστική ζωή της ηθοποιού που αποδεικνύει πως όλα μπορούν να συμβούν και πως ποτέ δεν είναι αργά...
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
«Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Newsroom / «Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Ποιοι είναι οι λόγοι που οι θεσμοί δεν εμπνέουν εμπιστοσύνη; Έχει σχέση ο θυμός της τραγωδίας των Τεμπών με εκείνον των Μνημονίων; Και τι σημαίνει "διαδηλώνω" σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον καθηγητή Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών του ΕΚΠΑ, Αριστείδη Χατζή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Radio Lifo / Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Γιατί η παιδική ηλικία ζητάει το άμυλό της; Γιατί η ζάχαρη είναι τόσο εθιστική στα παιδιά; Και τελικά πόσο πρέπει να επιμένουμε να τρώνε μπάμιες, φασολάκια, φρούτα και λαχανικά; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την κλινική διατροφολόγο Κωνσταντίνα Κεραμύδα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε μυστηριωδώς, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στην Νικολούλη

Αληθινά εγκλήματα / Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στη Νικολούλη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την αινιγματική εξαφάνιση του 23χρονου Κωστή Πολύζου, η οποία αποτέλεσε την αρχή για ένα θρίλερ που δεν έβρισκε λύση για σχεδόν πέντε χρόνια.
THE LIFO TEAM
«Δέχτηκα έντονο bullying λόγω αυτισμού, έφυγα από την Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή»

Lifo Videos / «Δέχτηκα έντονο bullying λόγω αυτισμού, έφυγα από την Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή»

Ο Χάρης Καρακωνσταντάκης διαγνώστηκε με αυτισμό από μικρή ηλικία. Στο σχολείο άκουγε ότι είναι «έξυπνος και περίεργος». Σήμερα εργάζεται στον τομέα του Diversity & Inclusion, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος για τα αυτιστικά άτομα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τα ανθισμένα λούπινα στην Ισλανδία που εξαφανίστηκαν από το Μεσσηνιακό τοπίο

Ηχητικά Άρθρα / Τα ανθισμένα λούπινα της Ισλανδίας που εξαφανίστηκαν από το μεσσηνιακό τοπίο

Το όσπριο που οι Νοτιοαμερικανοί κάνουν vegan σεβίτσε και έθρεψε γενιές Ελλήνων έχει βγει πια από τη διατροφή μας. Οι πεδιάδες της Ισλανδίας όμως γίνονται ένα απέραντο μοβ από αυτό - είναι η μόνη χώρα που το έχει σε αφθονία και δεν το τρώει.
M. HULOT
Τι είναι το tokenism και γιατί πρέπει να το αποφεύγεις

Ζούμε, ρε! / Τι είναι το tokenism και γιατί πρέπει να το αποφεύγεις

Μήπως είναι καιρός να εγκαταλείψουμε τον προσχηματικό χαρακτήρα της συμπερίληψης ατόμων με αναπηρία; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν για τον όρο tokenism και μέσα από παραδείγματα εξηγούν γιατί είναι σημαντικό να τον γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με δράσεις γύρω από την αναπηρία και τη συμπερίληψη.
THE LIFO TEAM
 «Να σταματήσει πια η πιο ανήθικη πράξη, η εγκατάλειψη σε τροχαία, να χαρακτηρίζεται πλημμέλλημα»

Radio Lifo / «Να σταματήσει πια η εγκατάλειψη σε τροχαία να χαρακτηρίζεται πλημμέλημα»

Η Ντίνα Καράτζιου συζητάει με τον Μανώλη Σταυρουλάκη του δραστήριου συλλόγου «SOS τροχαία εγκλήματα» για τον φόρο αίματος στους δρόμους, το τραύμα της απώλειας, αλλά και για τα σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, για τα οποία ο νέος ΚΟΚ που βρίσκεται σε διαβούλευση δεν δίνει λύσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ