Eίδαμε τον Προμηθέα του Λυγίζου στην Επίδαυρο

Eίδαμε τον Προμηθέα του Λυγίζου στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Η ανάγνωση ήταν καθαρή, αποδραματοποιημένη και χωρίς τεχνάσματα... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
3

 

  

Αυτό που είδα καθαρά στην Επίδαυρο αυτές τις δυο εβδομάδες, είναι η απόπειρα των δημιουργών της νέας γενιάς να διαβάσουν και να μας παρουσιάσουν την άποψή τους στο αρχαίο δράμα. Η ανάγνωση ήταν καθαρή, αποδραματοποιημένη και χωρίς τεχνάσματα. Οι ιδέες μπορεί να προβλήθηκαν περισσότερο ή λιγότερο, μπορεί και σε μερικά σημεία να μην πέτυχαν, αλλά ποιός πάει με την επιτυχία στο χέρι, όταν κάνει θέατρο;

Πέρα από την οικονομία του χρόνου (καμία από τις δυο παραστάσεις δεν ξεπέρασαν τη μιάμιση ώρα) ήταν φανερό ότι δεν υπήρχε η αγωνία του εντυπωσιασμού, των ευρημάτων και της πρόκλησης από τους δημιουργούς. Τις περασμένες δεκαετίες, ήταν έτσι η μόδα, ηλεκτρικές κιθάρες και γυμνά κυριάρχησαν και κατέστρεψαν με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο πολλές παραστάσεις.

Αναρωτιέμαι για τον τρόπο με τον οποίο θα διαβάσουν οι επόμενοι από εμάς το αρχαίο δράμα, και τι σχόλιο θα κάνουν πάνω σε αυτό. Ας πούμε ο Προμηθέας, φορτωμένος από σύμβολα, ειδικά σήμερα θα μπορούσε να έχει έναν πολιτικό χαρακτήρα, δεν τον είχε και αυτό κάτι σημαίνει.

Πριν αρχίσουμε να μιλάμε για επιτυχίες και αποτυχίες, ας θυμηθούμε πόσοι έχουν καταποντιστεί, -καλοί σκηνοθέτες που απλώς η ιδέα δε βγήκε στην Επίδαυρο, πόσες δόσεις τρίωρης ανίας έχουμε αισθανθεί- και πόσες ήταν αληθινά οι μεγάλες προτάσεις που έχουμε δει. Είναι μετρημένες στα δάχτυλα. Η Επίδαυρος είναι ένα στάδιο της δοκιμασίας στη διαδρομή ενός σκηνοθέτη. Μια σπουδαία εμπειρία σε επίπεδο μεγεθών. Αν έφταναν μόνο τα «σίγουρα» και οι φτασμένοι, θα έπρεπε να βλέπουμε παραστάσεις μόνο από 70άρηδες και πάνω.

Κοιτάζοντας το μέλλον, αυτό το θέατρο στα χέρια των 25άρηδων και των τριαντάρηδων θα έρθει σε 20 χρόνια. Στις δυο αυτές εβδομάδες είδα οι σκηνοθέτες και οι ομάδες τους –η ομαδική εργασία, η έννοια του play ήταν ξεκάθαρη στις αναγνώσεις- εργάζονται πολύ μετρημένα και σοβαρά. Οι ηθοποιοί τους σε άλλες γενιές θα έκαναν ένα σόλο-ρόλο χωρίς να κοιτάξουν τους διπλανούς τους.

Υπάρχουν πολλές διαφορές στο πώς διαβάζει κάθε γενιά τα ποιήματά της. Τι αποκαθιστά και τι αφήνει πίσω. Κι εγώ έχω μεγαλύτερη δυσκολία να τους καταλάβω, αλλά το επιχειρώ, επειδή έχω αληθινά την ανάγκη να υπάρχω και να συνομιλώ μαζί τους. Αύριο μπορεί να μη τους καταλάβω, αλλά ποτέ δε φταίει ο νέος. Ο νέος προχωρεί και βρίσκει τους συνομιλητές του. Η αγωνία είναι δική μας.

Οπότε; Ας κρατήσω αυτές τις πολύ ενδιαφέρουσες στιγμές. Τους ανθρώπους που ήταν αληθινά σεμνοί. Η αλήθεια είναι η κόρη του χρόνου. Κάποτε μπορεί να γίνουν μεγάλοι σκηνοθέτες ή μέτριοι σκηνοθέτες. Αν δεν τους επιτρέψουμε την είσοδο, δε θα μάθουμε ποτέ.

Αυτά σκέφτομαι από χθες. Ο Προμηθέας μου άρεσε με τα ελαττώματά του. Όλοι την επόμενη φορά που θα φτάσουν στην Επίδαυρο θα έχουν βρει τα λάθη τους, θα έχουν μάθει από αυτά που θα γραφτούν, θα συζητήσουν για την οπτική τους εκ νέου. Και μόνο ότι κοιτάζουν όλο το γύρω και όχι αποκλειστικά τους σούπερ-ήρωες, δείχνει κάτι. Ένα σημαδάκι συλλογικότητας σε μια τέχνη που επιμένει επί αιώνες να είναι ανοιχτή

__________

Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου

12 Ιουλίου,

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

                                           

Αρχείο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
μεγαλη απογοητευση!! εκτος απο τα μοντερνοχορευτικα και τις κοπελες να γδυνονται κ να ντυνονται σαν σχιζοφρενεις, και το γερμανικο στοιχειο (αραγε σε σχεση με Μερκελ κλτ?) , οι ηθοποιοι χρισιμοποιουσαν μικροφωνα!! ΜΙΚΡΟΦΩΝΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ!!! ΑΙΣΧΟΣ!! η επιδαυρος θελει φωνη. αν δεν την εχεις να πας σπιτι σου. απλα τα πραματα.
Οι ερασιτεχνικές αυτές ομάδες απλοϊκών ηθοποιών και σκηνοθετών μπορούν να κάνουν την πρακτική τους σε ιδιωτικά θέατρα, όχι όμως στην Επίδαυρο. Αυτό που κυρίως δεν μπορώ να συγχωρήσω σε αυτές τις ομάδες είναι την προσπάθειά τους, κάθε φορά που χρησιμοποιούν ένα μεγαλειώδες έργο, να κάνουν την αναγωγή στην "εποχή της κρίσης", όπως φαίνεται από τις συνεντεύξεις τους που παραχωρούν βεβαίως με ανησυχητική γενναιοδωρία. Αγαπώ τον Αισχύλο με όλη μου την καρδιά διότι είναι μια διάνοια που κατάφερε να εκφράσει, μέσω της τραγωδίας, τα πιο πρωτόγονα υπαρξιακά ανθρώπινα θέματα. Θα περίμενα κάπως να εκφραστεί αυτή η αχρονικότητα και απεραντοσύνη τους. Για να προσπαθούν αυτά τα παιδιά να μας "διδάξουν" την αισχύλεια τραγωδία σημαίνει ότι δεν έχουν καταλάβει ότι το κοινό είναι πιο "έξυπνο" από αυτούς. Όσο για τα ευρήματα του κ. Λυγίζου τα βρήκα άκρως εκνευριστικά: ο φόνος του νοήματος. Η σύγκρουση στον Αισχύλο νομίζω ότι διαφαίνεται μέσω του χορού με τον πιο όμορφο τρόπο: τον συγκεχυμένο (θα μπορούσε να αντικατοπτρίζει τις σκέψεις που δεν έχει εκφράσει ο Προμηθέας), ο οποίος διευρύνει τη φαντασία του θεατή, και όχι με την απλοϊκή δυαδικότητα μέσω της "ηχούς". Το Φεστιβάλ Αθηνών πάσχει. Κυρίως από τις διασκευές "απέραντων" έργων από καλλιτέχνες ρηχών ψυχισμών. Τέλος, οικτίρω τον εαυτό μου που δεν έχω την απαιτούμενη συγκρότηση ώστε να μπορώ να γιουχάρω στο τέλος της παράστασης.
Eξαιρετική παράσταση χωρίς ίχνος προσπάθειας εντυπωσιασμού.Αντιθέτως λιτή αλλά και ευρηματική σκηνοθεσία που εστίαζε στα νοήματα της τραγωδίας.Το σύνολο των ηθοποιών λειτούργησε σαν καλοκουρδισμένη μηχανή προσφέροντας στο σύγχρονο θεατή μια μοντέρνα προσέγγιση που σέβεται όμως απόλυτα το αρχαίο πλήρες νοημάτων έργο.