Γράμμα σε έναν υποθετικά γκέι γιο

Γράμμα σε έναν υποθετικά γκέι γιο Facebook Twitter
11

Από το μπλογκ ask your dad

Αγαπημένε μου υποθετικά γκέι γιε, 

Είσαι γκέι. Προφανώς αυτό το ξέρεις ήδη, αφού μας το είπες χθες το βράδυ στο δείπνο. Ζητώ συγνώμη για την αμήχανη σιωπή που ακολούθησε, αλλά μασούσα. Ήταν όπως όταν είμαστε σε ένα εστιατόριο και ο σερβιτόρος εμφανίζεται και σε ρωτάει ενώ μασάς πώς είναι το φαγητό, μόνο που σ’ αυτή την παρομοίωση εσύ είσαι ο σερβιτόρος και αντί να με ρωτήσεις πώς είναι φαγητό είπες ότι είσαι γκέι. Δεν ξέρω γιατί ένιωσα την ανάγκη να το εξηγήσω αυτό. Νομίζω ότι έψαχνα έναν αστείο τρόπο για να επαναλάβω το γεγονός ότι είσαι γκέι… γιατί αυτό υπάρχει αυτή τη στιγμή μέσα στο κεφάλι μου. «Ο γιος μου είναι γκέι. Ο γιος μου είναι γκέι. Ο γιος μου είναι γκέι.»

Επέτρεψέ μου να είμαι απολύτως σαφής. Σ’ αγαπώ. Πάντα θα σ’ αγαπώ. Αφού το να είσαι γκέι είναι μέρος του ποιός είσαι, αγαπώ το γεγονός ότι είσαι γκέι. Απλώς προσπαθώ να χωνέψω την ιδέα. Αν διαισθάνθηκες κάποια λύπη στη χθεσινή μου σιωπή, είναι επειδή ένιωσα έκπληκτος που ένιωσα έκπληξη. Ιδανικά θα το ήξερα ήδη. Από τότε που ήσουν έμβρυο η πρόθεσή μου ήταν να ξέρω πραγματικά ποιός είσαι και να μην περιμένω να είσαι αυτός που θέλω. Κι όμως, ένιωσα έκπληξη στο χθεσινό δείπνο. Ανέφερα αρκετά τη λέξη «έκπληξη» σ’ αυτή την παράγραφο; Άλλη μια φορά… έκπληξη!

ΟΚ. Ας ξεκαθαρίσουμε πώς πρόκειται να είναι τα πράγματα.

1. Το σπίτι μας είναι ένα ασφαλές μέρος γεμάτο αγάπη. Ο κόσμος σου έδωσε ένα δύσκολο χαρτί. Η LGBT κοινότητα μπορεί να γίνεται όλο και πιο αποδεκτή αλλά εξακολουθεί να είναι ένα δύσκολο μονοπάτι. Έξω στον κόσμο θα ζήσεις μίσος και οργή και παρεξηγήσεις σχετικά με το ποιός είσαι. Αυτό δε θα συμβεί εδώ. Πρέπει να ξέρεις με κάθε ίνα του σώματός σου ότι όταν περνάς την πόρτα αυτού του σπιτιού είσαι ασφαλής και περιτριγυρισμένος από αγάπη. Η μητέρα σου είναι απολύτως σύμφωνη με αυτό.

2.  Εξακολουθώ να είμαι, όπως πάντα, ο μεγαλύτερός σου υποστηρικτής. Το ότι είσαι γκέι δε σημαίνει ότι είσαι λιγότερο ικανός να φροντίσεις/υπερασπιστείς τον εαυτό σου. Όμως, αν με χρειαστείς να σταθώ δίπλα σου, μπροστά σου, να γράψω γράμματα, να υπογράψω σε καμπάνιες, να γίνω συνήγορος, ή οτιδήποτε άλλο, είμαι εδώ. Για σένα θα πάω στον πόλεμο.

3.  Αν φέρεις αγόρια στο σπίτι πρέπει να ξέρεις ότι η πόρτα του δωματίου σου θα πρέπει να μένει ανοιχτή. Συγνώμη φιλαράκο. Αυτοί είναι οι κανόνες. Εγώ δε μπορούσα να έχω κορίτσια στο δωμάτιό μου με κλειστή την πόρτα, εσύ δε θα έχεις αγόρια.

4.  Εμείς πρέπει επανέλθουμε στη συζήτηση σχετικά με το ασφαλές σεξ. Ξέρω ότι θα είναι αμήχανα και για τους δυο μας αλλά είναι σημαντικό. Πρώτα πρέπει να κάνω λίγη έρευνα, οπότε ας περιμένουμε μερικές εβδομάδες. Αν έχεις ανησυχίες ή ερωτήσεις πριν κάνουμε τη συζήτηση, πες μου.

Αυτά είναι αρκετά για τώρα. Μη διστάσεις να δεις αυτή την επιστολή ως συμβόλαιο. Αν αποτύχω να τηρήσω κάποιες από τις δεσμεύσεις που ανέλαβα με το παρόν γράμμα, δείξτο μου και θα λογοδοτήσω. Θα τελειώσω με τα εξής: δε σου λείπει τίποτα. Είσαι πλήρης και είσαι υπέροχος. Είσαι ικανός και συμπονετικός. Εσύ και η αδερφή σου είναι ό,τι καλύτερο έχω κάνει στη ζωή μου και δε θα μπορούσα να είμαι περισσότερο περήφανος για σας.

Με αγάπη

Ο μπαμπάς

ΥΓ. Χάρη σε μερικές αποφάσεις-κλειδιά του Ανώτατου Δικαστηρίου και του νόμου περί Ισότητας Γάμου του 2020 τώρα μπορείς να παντρευτείς. Όταν ήμουν στην ηλικία σου αυτό ήταν απλά μια ιδέα. Τέλειο, ε;

Αρχείο
11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Αγαπητέ πιστολέρο,το "είναι και θα είναι μειονότητα" και το "αναγνώριση και αποδοχή της διαφορετικότητας", θα το έλεγες και για τους αριστερόχειρες, που και αυτοί είναι και θα είναι μειονότητα;Αν όχι, τότε υπάρχει ένα "αγκαθάκι", από το οποίο αρχίζει και το "όχι και να μένει δίπλα μου και να βλέπουν τα παιδιά μου ότι 2 άντρες συζούν στο ίδιο σπίτι", όχι και να εργάζεται δίπλα μου, όχι και να είναι γιατρός και να με εξετάζει... Πάνω σ' αυτό, που με ενδιαφέρει προσωπικά ως γιατρό, έχω να πω δυο σκέψεις. Παλιότερα απασχολούνταν η κοινωνία και οι νομοθέτες, όποιοι ασκούν αυτό το έργο, και ακόμα κια σήμερα πολλές κοινωνίες αισθάνονται άβολα, πώς ο άνδρας γιατρός θα εξετάζει τη γυναίκα και αντιστόφως. Αυτά, στις δυτικές κοινωνίες πλέον έχουν ξεπεραστεί με την παραδοχή (αλλά και την εφαρμογή της στην πράξη) ότι η σεξουαλικότητα δεν υπεισέρχεται στην ιατρική πράξη, ούτε στην εξέταση, ούτε στην επιλογή θεραπείας, παρακλινικών εξετάσεων κλπ. Οπότε ο υπερτονισμός αυτής της ενόχλησης απέναντι σε έναν γιατρό που γνωρίζει ότι είναι ομοφυλόφιλος, συνιστά αθέμιτη διάκριση.Το να λες εσύ ότι έχεις φίλους gay έστω ότι είναι θετικό. Αλλά να λέει ένας πολιτικός, που αρνείται πεισματικά να κάνει το παραμικρό από αυτά που βλέπουμε στην ΕΕ τουλάχιστον και να μου πετάεί ότι έχει φίλους gay φυσικά δε μου λέει τίποτα.
Σε έναν ιδανικό κόσμο αυτή η επιστολή δεν θα είχε γραφτεί ποτέ. Γιατί απλά σε έναν ιδανικό κόσμο το ίδιο θα μέτραγε σε έναν γονιό αν είναι ή δεν είναι gay το παιδί του. Αντιλαμβάνεσαι ότι δεν είσαι ομοφοβικός όταν θεωρείς πιθανό το παιδί που μεγαλώνεις να είναι straight ή gay. 50-50.Τα υπόλοιπα τύπου "εγώ ξέρεις πόσους φίλους gays έχω" είναι για τα μπάζα
50-50? Και λίγο λες. Εγώ θα λεγα 80 gay 20 straight. Έτσι θα είσαι ακόμη πιο προοδευτικός και αντιρατσιστής.Η άποψη αυτή είναι η υπερβολή από την άλλη πλευρά, η άλλη όψη του νομίσματος. Οι gay είναι και θα είναι μειονότητα, έχοντας ένα χαρακτηριστικό που τους διαφοροποιεί από τους "πολλούς". Σεβασμός σημαίνει ακριβώς η αναγνώριση και η αποδοχή αυτής της διαφορετικότητας, και όχι η προσποίηση ότι δεν βλέπεις τίποτα το διαφορετικό.Και πάντα ένας γονιός θα προτιμάει να έχει παιδί straight, άσχετα αν οφείλει να δεχθεί και να στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις την αντίθετη περίπτωση.Και το "εγώ ξέρεις πόσους φίλους gays έχω" δεν είναι για τα μπάζα. Σημαίνει ότι οι φίλοι μου αυτοί είναι άνετοι με τον εαυτό τους όπως και εγώ με τον εαυτό μου και κάνουμε παρέα χωρίς να τρέχει τίποτα.
Εγώ πάντως αρνούμαι να δω τους gays ως μειονότητα. Ο όρος μειονότητα αυτόματα σε βάζει σε "μειον"εκτική θέση. Επίσης αρνούμαι να κατηγοριοποιήσω τους συνανθρώπους μου ανάλογα με τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις. Σέβομαι κάποιον για το μυαλό του και για τη στάση του στη ζωή και όχι για το ποιον θα ερωτευτεί στο τέλος της ημέρας. Δεν ξέρω αν αυτό ενοχλεί τους gays ή τους str8. Ξέρω ότι δεν ενοχλεί τους φίλους μου, gays και str8.Το "για τα μπάζα" το ανέφερα γιατί συνήθως είναι οι ομοφοβικοί που το λένε για ξεκάρφωμα.Προσωπικά ως γονιός, δεν με απασχολεί αν η κόρη μου μεγαλώνοντας γίνει gay ή όχι. Με ενδιαφέρει η εξέλιξη της προσωπικότητάς της πολύ περισσότερο. Θα με πείραζε θανάσιμα αν γινόταν χρυσαυγίτισσα πάντως -με ότι αυτό συνεπάγεται
Αρχικά να πω στον eclaire ότι όντως είναι λίγο υπερβολικό να μιλάς για 50-50, τόσες είναι οι πιθανότητες για το φύλο του παιδιού, όχι για την σεξουαλικότητα, καλύτερα να έλεγες 90-10 όσο είναι η πραγματική αναλογία.Τώρα στον pistolero,προσπαθείς να δείξεις τι με την απάντησή σου; Ότι δεν είσαι ομοφοβικός; Διότι εγώ τουλάχιστον, διαβάζοντας την απάντησή σου καταλαβαίνω ότι είσαι. Το γεγονός ότι οι περισσότεροι γονείς προτιμούν ένα ετεροφυλόφιλο παιδί (μισώ τον όρο straight), δε σημαίνει ότι όλοι είναι έτσι. Δεν εννοώ ότι υπάρχουν γονείς που λένε:"Μακάρι το παιδί μου να είναι ομοφυλόφιλο", υπάρχουν ωστόσο γονείς που λένε: "δε με ενδιαφέρει η σεξουαλικότητά του, γερό να είναι."Η φράση "εγώ ξέρεις πόσους φίλους gays έχω" είναι για μένα ισοδύναμη της "έχω και κάποιους φίλους αδερφές", τόσο προσβλητική είναι προς αυτούς. Επίσης, να λέμε "εγώ ξέρεις πόσους αλλοδαπούς φίλους έχω" για να μη θεωρηθούμε και ρατσιστές προς αυτούς,σωστά;Μειονότητα δε μπορεί να θεωρηθεί κάποιος μόνο για την σεξουαλική του ταυτότητα, δεν τον θεωρώ προσβλητικό όρο όπως ο eclaire, αν και δε μπορώ να πω ότι είναι κι ο αγαπημένος μου, ωστόσο υπάρχουν πολλά στοιχεία που συνιστούν μια μειονότητα, όχι απλά ένα χαρακτηριστικό. Είναι σαν να θεωρείς μειονότητα τους ξανθούς με μπλε μάτια στην Ελλάδα επειδή δεν υπάρχουν πολλοί.Έχεις σκεφτεί ότι για έναν ομοφυλόφιλο το φυσιολογικό είναι να του αρέσουν άτομα του ίδιου φύλου γιατί έτσι γεννήθηκε κι άρα για εκείνον αυτό είναι το φυσιολογικό; Το τι είναι φυσιολογικό είναι καθαρά υποκειμενικό, και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Στην Ινδία είναι φυσιολογικό να παντρεύονται 12χρονα παιδιά μεγαλύτερους σε ηλικία άντρες και να κάνουν οικογένεια, δε νομίζω ωστόσο να το θεωρείς εσύ αυτό φυσιολογικό και να προέτρεπες το παιδί σου να κάνει το ίδιο. Ίσα-ίσα που θα το θεωρούσε όχι μόνο αφύσικο αλλά και παράνομο.Τέλος, eclaire ξανά, ομοφοβικός είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό που είπες εσύ για το αν η κόρη σου βγει χρυσαυγίτισσα. Ένας γονιός αγαπάει το παιδί του ανεξάρτητα από τις επιλογές του όποιες κι αν είναι αυτές. Το να κάνεις τέτοιο σχόλιο σε βάζει στην ίδια θέση με έναν ομοφοβικό. Μπορεί να μην το βλέπεις έτσι εσύ, αλλά έτσι είναι. Άλλωστε κι ένας ομοφοβικός δεν το βλέπει ότι είναι, θεωρεί ότι ο τρόπος που αισθάνεται για τους ομοφυλόφιλους είναι φυσιολογικός.
@Kiss My Funny,Δεν προσπαθώ να δείξω ούτε να αποδείξω τίποτα με την απάντησή μου, απλά λέω την άποψή μου. Εσύ με χαρακτηρίζεις ομοφοβικό, μάλλον γιατί σου αρέσει γενικά να βάζεις ταμπέλες, παρότι προσπαθείς να πείσεις για το αντίθετο. Αν διαφωνείς με τη λέξη «μειονότητα», βάλε στη θέση της το «μειοψηφία», δεν αλλάζει το νόημα της θέσης μου. Τα παραδείγματα περί ξανθών γαλανομάτηδων, Ινδών και αριστερόχειρων (που ανέφερε ο Δημήτρης) είναι τελείως άσχετα. Εννοείται πως τα μορφολογικά και τα κοινωνιολογικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων διαφέρουν, δεν βγαίνουν όλοι από το ίδιο καλούπι. Η σεξουαλική προτίμηση όμως είναι ενστικτώδης και καθορίζεται από τη φύση. Και από τη στιγμή που η φύση φτιάχνει τους ανθρώπους κατά κανόνα ετεροφυλόφιλους, αυτό είναι και το φυσι – ολογικό. Η διαφωνία μας επομένως είναι θέμα ορισμών και αντίληψης των εννοιών. Το ότι θεωρώ την ομοφυλοφιλία μη φυσιολογική δεν με κάνει ομοφοβικό, όποιος το βλέπει έτσι έχει πρόβλημα λογικής.
Και μετά ξύπνησες, αγαπητέ συγγραφέα της επιστολής, που πιστέυω ότι είσαι ο ίδιος gay και θα ήθελες να ήσουν ο παραλήπτης της... Εγώ είμαι 41 χρονών, γιατρός και ομοφυλόφιλος, δεν παραπονούμαι ότι έζησα τραγωδίες, αλλά φυσικά τέτοια επιστολή δεν έλαβα....@Αγαπητέ Γρηγόρη,Μπορείς να αναζητήσεις το βιβλίο "1 Έφηβος στους 10" ή τη βελτιωμένη 2η έκδοση "2 Έφηβοι στους 20" Υπάρχουν πολλές ιστορίες εφήβων... Όλα είναι εδώ, από τις πιο ονειρικές, μέχρι και κάποιες που θέλουν γερό στομάχι. Πάντως υπάρχουν αρκετοί γονείς στους οποίους το προεξάρχον συναίσθημα είναι ότι το παιδί τους κινδυνεύει εκεί έξω και αντανακλαστικά θέλουν να το προστατέψουν. Αντιλαμβάνονται το "δύσκολο χαρτί". Υπάρχουν φυσικά και δυσκολότερα. Είναι όμως πιστεύω από τα πιο δύσκολο, κυρίως γιατί δεν υπάρχει υποστήριξη ούτε από την οικογένεια, ούτε από την κοινωνία, σε αντιδιαστολή με την αναπηρία ή το να ανοίκεις σε κάποια περιθωριακή κοινωνική ή εθνοτική ομάδα). Γι' αυτό και οι ομοφυλόφιλοι είχαν υψηλότερα ποσοστά θανάτου στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης (περίπου 60% έναντι 20% των Εβραίων). Εμπάθεια δεσμοφυλάκων και λοιπών κρατουμένων και μηδενική υποστήριξη από τους απ' έξω. Πχ για κάποιον άλλο, όλο και κάποιος απ' έξω θα έψαχνε κάποια δυνατότητα να παρακαλέσει, έστω να λαδώσει, για να είναι σε καλύτερη μοίρα. Επίσης οι περισσότεροι κρατούμενοι του "άρθρου 175" όταν άνοιξαν τα στρατόπεδα, απλώς μεταφέρθηκαν σε άλλες φυλακές, σα να μην είχαν εκτείσει ήδη αρκετή ποινή....