H ασυνήθιστη γοητεία της Μαρίας Σνάιντερ

H ασυνήθιστη γοητεία της Μαρίας Σνάιντερ Facebook Twitter
Μαζί με τον Τζακ Νίκολσον στη σπουδαιότερη κινηματογραφική στιγμή της, στο Επάγγελμα Ρεπόρτερ του Αντονιόνι (1975).
0

Στη χαώδη ταινία του Ζακ Ριβέτ Merry go round, η Μαρία Σνάιντερ υποδύεται τη Λεό και μαζί με τον Μπεν (Τζο Νταλεσάντρο) φτάνουν ταυτόχρονα στο Παρίσι, μετά από τηλεγραφικές παρακινήσεις της Ελίζαμπεθ, γκόμενας του Μπεν και αδελφής της Λεό. Σε αυτό το διστακτικό κι εντελώς χαλαρό αστυνομικό δράμα, αναγκαστικά υπαρξιακό λόγω εποχής (το 1977, αν και καθυστέρησε πολύ να κυκλοφορήσει στις αίθουσες) και Ριβέτ, η υπόθεση δεν έχει και τόση σημασία για τον σκηνοθέτη, όσο τον νοιάζει να πετάξει στις σκηνές τους δυο τους και να δοκιμάσει τη χημεία τους μ’ ενδιαφέρον και άνισο αποτέλεσμα.

Ο Νταλεσάντρο λύνει και δένει τα μαλλιά του και η Σνάιντερ, πιο όμορφη από ποτέ, περιφέρεται ανεπιτήδευτη, με τζιν και μπότες, τα μαλλιά της σγουρά και ανακατεμένα, το βλέμμα της χαμένο και τη φωνή της διστακτική και ψιθυριστή, όποτε δεν μαλώνει με τον συνοδοιπόρο της. Πάνω σ’ ένα σενάριο/δείγμα, ο Ριβέτ, απογοητευμένος από την κατάρρευση μιας τετραλογίας που ετοίμαζε, άφησε τους ηθοποιούς να αυτοσχεδιάζουν, και, όπως η τζαζ μουσική που τους συνόδευε, βασίστηκε σε πένθιμη ατμόσφαιρα και υποθέσεις, ενθαρρύνοντας casual χειρονομίες και αυθόρμητη συμπεριφορά.

Αυτή είναι, νομίζω, η πιο χαρακτηριστική στιγμή της Σνάιντερ σε μια καριέρα με πολλές ταινίες, μικρό εκτόπισμα και μια τεράστια έκρηξη. Το Τελευταίο ταγκό στο Παρίσι υπήρξε ένα σκανδαλώδες έργο για τους λάθος λόγους. Και καλά εγώ και οι συνομήλικοί μου που τρυπώσαμε με το στανιό στα 11 χρόνια μας για να δούμε πώς ο γίγας Μάρλον Μπράντο βουτύρωσε τον κώλο της μοιραίας κοπέλας με τα μεγάλα βυζιά και ενεπλάκη σε μια ακατονόμαστη πράξη, σαν κι εκείνες που μόνο σε τσόντες θα φανταζόταν κανείς. Αλλά σε ταινία τέχνης; Εκείνη την εποχή, το 1972 και λίγο αργότερα (τότε οι ταινίες που απασχολούσαν προβάλλονταν επί χρόνια), οι περισσότεροι προσπέρασαν τη μνημειωδώς οιδιπόδεια και ψυχικά θαρραλέα, ξεγυμνωτική ερμηνεία αρσενικής εμμηνόπαυσης του Μπράντο λόγω της στιγμιαίας, βίαιης πρωκτικής ασέλγειας, και κρυφά ενοχοποίησαν το κορίτσι.

Στα 20 της χρόνια, η Σνάιντερ, παρά το στυλ που λάνσαρε, με τα καπέλα και τα γουνάκια στους ώμους, την αυθάδεια και την ορμή (μια ασυνήθιστη eurogirl πλανεύτρα, αθώα, μοιραία, σοφιστικέ, σκοτεινή, αινιγματική), δεν ξεπέρασε ποτέ αυτή την ταινία, ανάγοντας τις παράπλευρες απώλειες σε ανυπολόγιστες επιπλοκές στην καριέρα και την ψυχική της υγεία. Θεώρησε υπεύθυνο τον Μπερτολούτσι για την κάπως θολή αλλά αξέχαστη μία και μοναδική λήψη, τον χαρακτήρισε ιδρωμένο γουρούνι και γκάνγκστερ και δεν του ξαναμίλησε ποτέ, ενώ με τον Μπράντο διατήρησε φιλική επαφή. Πάντα συμβούλευε τις νεαρές ηθοποιούς να μη γδύνονται για μεσήλικες σκηνοθέτες που θα προσπαθήσουν να τις πείσουν ότι κάνουν τέχνη.

Σε εστιατόρια, άλλοι μεσήλικες την έγδυναν με τα αδηφάγα κι ίσως χυδαία μάτια τους (φαντάζομαι τη στιγμή που άλειφαν το ψωμί τους). Αδιόρθωτη ή επιπόλαιη, ξαναείπε το ναι στον Μπερτολούτσι για το 1900, αλλά εκείνος την απέλυσε. Κάπου εκεί κατέρρευσε.

Η ίδια πίστευε πάντα πως η κορυφαία της παρουσία στο σινεμά ήταν στο Επάγγελμα Ρεπόρτερ, αλλά και πάλι την παράσταση έκλεψαν ο Νίκολσον, η εντυπωσιακή κίνηση της κάμερας του Λουτσιάνο Τοβόλι και το αδιάκοπο κυνήγι της Ταυτότητας σε πόλεις και ερήμους, διά χειρός του μετρ της αποξένωσης Αντονιόνι. Έπαιξε το Κορίτσι που ερωτεύεται ο Ντέιβιντ Λοκ κι έκανε αυτό που ήξερε καλά, να τον ακολουθεί με μελαγχολία στα μάτια, σαν να σκιαζόταν από ένα δυσοίωνο σύννεφο. Θα μπορούσε να τριτώσει η εμπειρία της με τους μεγάλους Ιταλούς, αν δεχό- ταν να παίξει τη Μαρία στον Ιησού από τη Ναζαρέτ του Τζεφιρέλι, αλλά απέρριψε την προσφορά και το μετάνιωσε αργότερα.

Αν και ξεκίνησε μικρή, η Μαρία Σνάιντερ δεν βρέθηκε τυχαία στον χώρο του σινεμά. Ήταν κόρη ηθοποιού και βρέθηκε κάτω απ’ τις φτερούγες της Μπριζίτ Μπαρντό στις αρχές της δεκαετίας του ‘70, απορώντας γιατί άραγε το γαλλικό σύμβολο του σεξ είχε ήδη αποφασίσει να τα παρατήσει πολύ σύντομα, πράγμα που έκανε σε μερικά χρόνια. Η Μπαρντό τη σύστησε στον Αλέν Ντελόν κι εκείνος της έδωσε μια ευκαιρία στο ξεχασμένο Madly του Roger Kahane. Το πρακτορείο της τη συμβούλεψε να μην αρνηθεί μια ταινία δίπλα στον Μπράντο κι εκείνη δέχτηκε παρά τη θέλησή της.

Όταν απέκτησε βούληση και φωνή, οι σκηνοθέτες τη θεώρησαν ξεπερασμένη, παρά τον μύθο που δημιούργησε αυτόματα με το Ταγκό. Έπεσε κι αυτή στα ναρκωτικά κι έφτασε κοντά στην αυτοκτονία. Την έσωσε ο έρωτας, αλλά επέλεξε να μην αποκαλύψει το όνομα και το φύλο της σχέσης της. Δούλευε σταθερά, σε μικρούς κυρίως ρόλους, σε χαμηλού προϋπολογισμού ταινίες, όπως το Mama Dracula ή οι εξαιρετικές Άγριες Νύχτες του Σιρίλ Κολάρ.

Πέθανε τον Φεβρουάριο που μας πέρασε στα 58 της, από καρκίνο. Ο υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας και κάποτε συμπρωταγωνιστής της στο Merry go round, Φρεντερίκ Μιτεράν, πρόλαβε να της απονείμει τον κλασικό τίτλο του Ιππότη Γραμμάτων και Τεχνών. Στην κηδεία, ο «άγγελός της», η Πία, τη χαιρέτισε λέγοντας «ciao, bella». Η Μπαρντό και ο Ντελόν ήταν εκεί. Σε δήλωσή του, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι είπε: «Η Μαρία με κατηγόρησε ότι της έκλεψα τη νεότητά και μόνο τώρα αναρωτιέμαι αν είχε δίκιο».

Δεν πρόλαβε να της ζητήσει συγγνώμη. Ούτε η Σνάιντερ πρόλαβε να γεράσει με αξιοπρέπεια μπροστά στην κάμερα, όσο κι αν κάποτε παραδεχόταν πως ζήλευε το μυστήριο της Γκάρμπο.

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ